سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
حفظ گزینه نظامی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی

حفظ گزینه نظامی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی

دولت اسرائیل در حالی که فرصت چندانی به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با کشورهای گروه پنج به علاوه یک باقی نمانده، اعلام کرد در صورت “توافق بد” در این مذاکرات، این کشور همچنان گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی را حفظ خواهد کرد.

indexکیهان نوین: یوال استینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، بار دیگر خواستار آن شد که فقط در صورت مشخص شدن ماهیت صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود.

این سیاستمدار اسرائیلی نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، هشدار داد در صورت توافقی که به جمهوری اسلامی امکان ساخت بمب اتمی ظرف چند ماه را بدهد، اسرائیل تمام گزینه‌هایی را که فکر می کند برای دفاع از این کشور مفید است، حفظ خواهد کرد.

این اظهارات وزیر اطلاعات اسرائیل به معنی این است که این کشور که اولین هدف بالقوه حمله از سوی ایران هسته‌ای خواهد بود، گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی را همچنان در دست دارد.

با این حال این خبرگزاری به نقل از افرایم کم، محقق مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، تأکید کرده که موضع‌گیری این کشور برای فشار بیشتر بر مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی که اکنون در وین در جریان است، صورت می‌گیرد.

این کارشناس اضافه کرده که اگر مهلت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی تمدید شود و آمریکایی‌ها به گفت‌وگوهای خود با مقام‌های جمهوری اسلامی ادامه دهند – آنچه محتملتر از هر نتیجه دیگری در این مذاکرات است – اسرائیل نمی تواند به تنهایی به جمهوری اسلامی حمله کند.

چندی پیش رسانه‌های اسرائیلی خبر داده بودند که در ماه مارس گذشته، نتانیاهو و موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، به ارتش این کشور دستور دادند که بودجه‌ای معادل 3 میلیارد دلار را در جهت آمادگی برای حمله احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ذخیره کند.

همچنین ارتش اسرائیل سیستم دفاع موشکی خود به نام «هتز» (که به عبری به معنای پیکان است) را برای مقابله با موشک‌های بالستیکی که ممکن است در صورت حمله اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی پرتاب شود، توسعه داده است.

پیشتر موشه یعلون به شدت از مواضع آمریکا، بزرگترین متحد اسرائیل در جهان، در زمینه مذاکره با جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته بود که آمریکا مذاکره با جمهوری اسلامی را آغاز کرده اما متأسفانه این مذاکرات به یک “بازار” تبدیل شده که جمهوری اسلامی دست بالا را در آن دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'