سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

آغاز همه پرسی استقلال اسکاتلند از صبح امروز

امروز پنجشنبه ۱۸ سپتامبر شهروندان اسکاتلند با شرکت در یک همه‌پرسی در مورد استقلال خود از بریتانیا تصمیم می‌گیرند.

0,,17931996_303,00کیهان نوین: همه پرسی استقلال اسکاتلند از کشور بریتانیا برای اولین بار و پس از 3 قرن امروز پنجشنبه 27 شهریور از ساعت 7 بامداد به وقت محلی آغاز شده است. این همه پرسی تا ساعت 10 شب ادامه خواهد داشت.

در حالی که حزب ملی اسکاتلند از مردم این سرزمین خواست تا فرصت تاریخی را برای استقلال از دست ندهند، مخالفان استقلال نیز تاکید می کنند که بهترین موقعیت اسکاتلند در استقلال نیست بلکه در اتحاد این کشور با بریتانیا است.

به گفته مخالفان استقلال، اتحاد اسکاتلند با بریتانیا به عنوان کشوری مقتدر، برای غلبه بر چالش های امنیتی و اقتصادی این کشور کمک خواهد کرد.

در این همه پرسی که تنها مردم اسکاتلند حق شرکت در آن را دارند، رای دهندگان باید به این سئوال که “آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد” پاسخ “آری” یا “نه” بدهند.

بریتانیا این روز ها شاهد شدیدترین جنجال سیاسی میان احزاب جدایی طلب اسکاتلند و دیگر احزاب وحدت خواه این کشور است.

هواداران وحدت اسکاتلند با بریتانیا تمام تلاش خود را می کنند که با تشویق و گاهی تهدید اقتصادی اسکاتلندی ها را قانع کنند که به همه پرسی رای”نه” برای استقلال بدهند.

یک اسکاتلندی خواهان استقلال می گوید: ” من دوست دارم که اسکاتلند بدون مراجعه به لندن تصمیمات مهم خود را بگیرد. می خواهیم در همه امور مستقل باشیم از جمله در تصمیم گیری اقتصادی و سیاسی.”

از سوی دیگر یک زن بریتانیایی که وحدت خواه است می گوید: “البته کمی دشوار است که مخالفان استقلال اسکاتلند را با استقلال طلبان مقایسه کرد. مسلما استقلال طلبان بیشترند چون مسئله به آینده و سرنوشت مردم کشورشان اسکاتلند متعلق است، اما در واقع ما به روابط تاریخی طولانی که داشتیم علاقمندیم ، روابطی که از قرن ها پیش بوده است .

استقلال طلبان به رهبری آلکس سالموند رئیس حکومت محلی اسکاتلند، با نگاهی مثبت به مسئله استقلال، مردم را برای تحقق آن تشویق کرده اند. آنها معتقدند که اسکاتلندی ها بدون کمک از دولت مرکزی قادر به اداره امور خود هستند. اما اصرار سالموند برای باقی ماندن پوند بریتانیایی به عنوان واحد پول رسمی اسکاتلند حتی پس از استقلال، نشان دهنده نوعی اعتراف به قدرت اقتصادی بریتانیا از سوی این استقلال طلب است.

از سوی دیگر لندن اعلام کرد چنانچه اسکاتلند از بریتانیا جدا شود دیگر نمی تواند از واحد پولی آن کشور در تبادلات تجاری و دیگر فعالیت های اقتصادی استفاده کند.

آلکس سالموند در حمله تبلیغاتی خود همیشه سخن پدر معنوی خود آدام اسمیت اسکاتلندی را مرتب تکرار کرده است. آدام اسمیت، می گوید، هیچ جامعه ای بدون استفاده از ثروت خود به شکوفایی و خوشبختی نمی رسد.

با این حال اما تلاش آلکس سالموند و تحقق عملی رویای استقلال اسکاتلند به رایی که مردم این سرزمین روز پنجشنبه به صندوق های همه پرسی می اندازند بستگی دارد. مردمی که به گفته برخی تحلیل گران بیشتر به وضع معیشتی خود فکر می کنند تا به استقلال یا وحدت با بریتانیا .

انگلستان و اسکاتلند سال 1706 طی قانونی که تحت عنوان ” وحدت انگلستان و اسکاتلند” در پارلمان‌ های دو کشور به تصویب رسید، متحد شدند و در سال 1707 با امضای “پیمان وحدت” این دو کشور دارای یک پادشاه اما دو دولت جدا از هم بودند. اما در همان سال های اولیه این پیمان کشور “بریتانیا” تشکیل شد. پس از تشکیل بریتانیای متحد، پارلمان و دولت اسکاتلند منحل و اختیارات آنها، به پارلمان و دولت مرکزی در لندن واگذار شد.

در سال 1800، پارلمان های بریتانیا و جزیره ایرلند قانون وحدت دو سرزمین را تصویب کردند و در سال 1801، جزیره ایرلند که برای چندین قرن، با عنوان یک مملکت جداگانه، عملا توسط دولت انگلستان اداره می‌شد، رسما به مملکت بریتانیا ملحق شد و نام کشور جدید بریتانیای کبیر که از انگلستان، ویلز، اسکاتلند و ایرلند تشکیل می شد به خود گرفت.

در سال 1921، بخش جنوبی ایرلند استقلال گرفت و تنها بخش شمالی جزیره ایرلند با پادشاهی بریتانیای کبیر باقی ماند.

همه ‌پرسی برای استقلال اسکاتلند توسط دولت محلی این سرزمین به رهبری آلکس سالموند، رهبر حزب ملی اسکاتلند و وزیر اول دولت محلی، به اجرا گذاشته شده است. سالموند اعلام کرده که در صورت استقلال اسکاتلند از بریتانیا، کشور جدید همچنان دارای نظام سلطنتی به ریاست الیزابت دوم، ملکه بریتانیا و خانواده او خواهد بود.

گفتنی است که الیزابت دوم نه تنها ملکه بریتانیا است بلکه بر شمار دیگری از کشورهای جهان، از جمله استرالیا، کانادا و نیوزلند نیز فرمانروایی دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'