سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تکذیب هالک بانک ترکیه در مورد عملیات خلاف بانکی با ایران

بانک دولتی هالک ترکیه، که مدیرعاملش در ارتباط با تحقیقات ضربتی بازداشت شده، اعلام کرد در معاملاتش با ایران از قانون پیروی کرده است.

02fac47b-0e3f-438b-9fad-b3c37eeb2853_16x9_600x338

کیهان نوین : هالک بانک ترکیه دوشنبه 23 دسامبر، در بیانیه ای ضمن تکذیب هر گوننه معامله غیر قانونی با جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: معاملات این بانک بطور منظم مورد حسابرسی مقامات ذیربط قرار می گیرد و تمامی واسطه گری مالی این بانک در فعالیت های تجاری با ایران مطابقت با مقررات بوده است.

این بیانیه بعد از آن انتشار می یابد که سلیمان ارسلان، مدیرعامل هالک بانک به اتهام گرفتن رشوه، روز شنبه 21 دسامبر بازداشت شد.

در همین ارتباط تاجر آذربایجانی، رضا ضراب، هم به اتهام تشکیل باند رشوه به مقامات ترکیه، برای پنهان کردن فروش غیرقانونی طلا به ایران از طریق هالک بانک، دستگیر شد.

به گزارش پلیس ترکیه، ارسلان 4.5 میلیون دلار را در جا کفشی خانه اش ذخیره کرده بود.

در ارتباط با این تحقیقات پر سروصدا، 24 نفر از جمله پسران وزیر کشور؛ محرم گولر، وزیر اقتصاد؛ ظفر چاگلایان، و تعداد زیادی از تجار بزرگ و سرشناس ترکیه دستگیر شدند.

روز شنبه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از هالک بانک دفاع و ادعا کرد که این بانک توسط “توطئه گران بین المللی ” مورد حمله قرار گرفته است.

او گفت: “ما سرمایه این بانک را به 25 میلیارد دلار رساندیم. آنها یک بانک موفق را مورد حمله قرار داده اند. این بانک دشمنان ترکیه را تهدید می کرد.”

هالک بانک از سوی بعضی منابع در آمریکا و در ارتباط با معاملات غیرقانونی با ایران مورد حمله قرار گرفته است.

این بانک می گوید که معاملات خود با ایران را از 10 ژوئن و پس از آنکه ایالات متحده آمریکا تحریم های تازه خود بر علیه ایران را اعلام کرد متوقف کرده است.

بعضی از رسانه های طرفدار دولت در ترکیه در روزهای گذشته اعلام کردند که سفیر آمریکا در ترکیه، فرانسیس ریکیاردونه، به بعضی از سفرای کشورهای اتحادیه اروپا گفته بود که واشنگتن از هالک بانک خواسته تا معاملات خود را با ایران قطع کند- ادعاهایی که سفیر آمریکا بشدت آن ها را تکذیب می کند.

این خبر نخست وزیر ترکیه را عصبانی کرد، بطوریکه وی با اشاره ای غیر مستقیم به ریکاردونه (سفیر آمریکا در ترکیه) تهدید کرد که بعضی از سفرای خارجی را بخاطر “اقدامات تحریک آمیز” از این کشور اخراج می کند.

علی بابکان، معاون نخست وزیر ترکیه، روز یکشنبه گفت که در اثر این جریان که به منظور ضربه زدن به ثبات اقتصادی ترکیه  شکل گرفته، هالک بانک 1.6 میلیارد دلار از ارزش سهام خود را از دست داده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'