سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تلاش حکومت ایران برای وصول 40میلیارد دلار از آسیایی ها

جمهوری اسلامی با التماس به دنبال وصول درآمدهای نفت و گازش از آسیایی ها است که درحدود 40میلیارد دلار برآورد می شود.

80878702-5079679

کیهان نوین: معاون بین‌الملل وزیر نفت در گفت‌وگو‌ با بلومبرگ از آماده سازی ۴ یا ۵ بانک خارجی حتی بانک‌های اروپایی برای انتقال پول نفت ایران خبر داده است.

زنگنه وزیر نفت نیز مدعی شده است که تولید نفت را تا 4 میلیون بشکه افزایش دهد ولی بازگشت پول نفت موضوع دیگری است که ادعا می شود زمینه‌های آن در حال آماده‌سازی است.

از طرفی درآمدهای گازی بخش دیگری از مشکلات حکومت ایران است که امیدوارند با توافقنامه ژنو بازگشت آنها عملی شود.

در حال حاضر ترکیه یکی از کشورهای همسایه است که به دلیل تحریم‌های نفتی از پرداخت مابه ازای فروش نفت خودداری می‌کند.

انتقال پول نفت هند نیز که پیش از این از طریق‌هالک بانک ترکیه صورت می‌گرفت، مدتی است متوقف شده و اخیرا بعد از توافق ژنو قرار شده انتقال پرداخت‌های هند به ایران از سر گرفته شود.

هند در اواسط سال 2012 حدود 55 درصد بدهی نفتی خود را به ایران از طریق‌هالک بانک و به یورو و مابقی را به روپیه از طریق “بانک یو‌سی‌اُ” در کلکته پرداخت می‌کرد. این در حالی است که به رغم رفع تحریم‌ها هنوز مشکلات انتقال پول به کشور به قوت خود باقی است.

خبرها حکایت از آن دارد که در حال حاضر کره جنوبی 5 میلیارد و 560 میلیون دلار، ژاپن 5.5 میلیارد دلار، هند 3.5 میلیارد دلار پول نفت کشور را درحساب‌های خود ذخیره کرده اند. در چین نیز مبالغ قابل توجهی از پول نفت کشور بلوکه شده که گفته می‌شود حدود 22 میلیارد دلار است. پیش از این رییس مجلس جمهوری اسلامی به همراه هیاتی از بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی مانند ایمیدرو جهت گفتگو برای بازگشت مبالغ بلوکه شده نفت به این کشور سفر کرده بودند.

در عین حال گفته می‌شود مبلغ 2.4 میلیارد دلار از بدهی کشورهای غربی نیز بابت خرید نفت از ایران به زودی به کشور بازخواهد گشت. البته آمریکا با بازپرداخت بدهی کشورهای غربی به صورت قسطی موافقت کرده است.

با این حساب جمهوری اسلامی از طرف‌های تجاری خود در حدود 40 میلیارد دلار طلبکار است که همچنان بلوکه مانده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'