سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اخراج سپاه از پروژه آزادراه تهران -شمال !

سپاه پاسداران از پروژه آزاد راه تهران-شمال کنار گذاشته شد.

26farvardin-bakeri4

کیهان نوین: عملیات احداث آزادراه تهران- شمال از سال 76 آغاز شد و تا سال 89 تنها 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در اردیبهشت 1390 رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا متعلق به سپاه، در خصوص پروژه آزاد راه تهران شمال ادعا نموده بود، این پروژه که از ابتدا تا به امروز، 18 سال طول کشيده و فقط 15 درصد پيشرفت فيزيکی داشته است را در مدت 36 ماه به پايان خواهد رساند. فاز اول این پروژه به یک پیمانکار چینی واگذار شده بود و به دستور محمود احمدی نژاد در فروردین 1392 اجرای قطعات 2 و 3 این پروژه که به عهده بنیاد مستضعفین گذاشته شده بود، از دست بنیاد خارج، و به قرارگاه خاتم واگذار شد.

آزاد راه تهران – شمال از غرب تهران یعنی تقاطع بزرگراه همت شروع و به کمربندی چالوس – تنکابن متصل می‌گردد. طول این آزاد راه در مجموع ۱۲۱ کیلومتر و دارای دو خط عبور در هر باند و پیش بینی سه خط در فرازهای تند است. گفته می شود ساخت این آزاد راه به علت گذر از مناطق بکر طبیعی و جنگلی آسیب فراوانی به اکوسیستم منطقه خواهد زد.

قرارگاه خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران که در سال های پس از جنگ و مخصوصا در زمان احمدی نژاد، بزرگترین پیمانکار دولت به شمار می‌رفت،  پروژه‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف، مانند نفت، گاز، سد، راه آهن، جاده و … در دست ساخت دارد. تنها در یک مورد شرکت ملی گاز ایران ساخت یک خط لوله به ارزش حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار را به این قرارگاه واگذار کرده بود. ساخت آزاد راه تهران شمال به علت ارزش چند صد میلیاردی زمین‌های حاشیه آن از اهداف قرارگاه خاتم الانبیا بوده و هست.

در جریان برگزاری نمایشگاه راه‌ و‌شهرسازی که در روز پنجشنبه 14 آذر و با حضور چهار نفر از مسوولان حوزه راه و مسکن برگزار گردید‌، علی محمد نوریان قایم‌ مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی،  احمد مجیدی معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور ویژه دولت و هماهنگی امور استان‌ها، محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کامران رحیم‌اف مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افرادی بودند که به ارایه مهم‌ترین اخبار این حوزه پرداختند. از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این نشست‌ها کنار گذاشته شدن بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا متعلق به سپاه از آزادراه تهران-شمال، حذف اداره کل مقررات ملی ساختمان در وزارت راه، جزییات برنامه آزادسازی قیمت‌ها در بخش هوایی و درخواست‌های سه ایرلاین برای برقراری پرواز مستقیم به آمریکا بود.

احمد مجیدی، معاون وزیر راه‌ و‌شهرسازی در خصوص ساخت آزادراه تهران‌- شمال اظهار داشت: در حال حاضر ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران- شمال از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و بنیاد مستضعفان گرفته شده است. وی افزود: براساس آخرین برآوردها، ساخت قطعات دو و سه این آزادراه با توجه به اینکه نیازمند ساخت تونل های بزرگ و پلهای فراوان می باشد، هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی لازم دارد.

مجیدی تصریح کرد: قصد داریم از طریق فروش سهام کارخانجات، فاینانس و سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی قطعات دو و سه آزادراه تهران- شمال در یک رقابت سالم به زودی واگذار کنیم، بنابراین امیدواریم که امسال به سرانجام مشخصی برسد.وی ادامه داد: بیشتر به دنبال تامین منابع مورد نیاز برای ساخت این پروژه هستیم که در صورت تامین آن ظرف سه تا چهار سال این قطعات ساخته خواهد شد اما اگر نتوانیم منابع را به موقع تامین و ساخت پروژه را با منابع کم شروع کنیم، ساخت این پروژه به صلاح نیست.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'