سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

عقب نشینی نفتی عربستان در مقابل حمله ایران

یکصد و شصت و چهارمین نشست اوپک پشت درهای بسته یا یارگیری و چانه زنی‌ها بین ایران، عراق و عربستان بر سر انتخاب دبیرکل جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت آغاز شد تا جمهوری اسلامی در این مناظره دنیا را تهدید به جنگی نفتی کند.

 کیهاimages (1)ن نوین: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نشست امروز اوپک با اشاره به این موضوع که ایران با افزایش تولید نفت بدون توجه به اوپک ادامه خواهد داد خاطرنشنن کرد: تحت هر شرایطی  میزان تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه در روز می رسیانیم حتی اگر قیمت نفت به زیر 20 دلار برسد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان در جدیدترین اظهار نظر خود در وین با بیان اینکه نگرانی درباره مازاد عرضه نفت ایران به بازار نداریم تاکید کرد: اگر قیمت‌ها کاهش یابد تنها اوپک نیست که تحت تاثیر قرار می گیرد.

این عضو کابینه دولت ریاض با تاکید بر اینکه که بازار نفت با ورود نفت ایران تطبیق خواهد یافت اظهارنظرها مبنی بر این که عراق از تحریم های غرب علیه ایران برای افزایش تولید نفت خود استفاده کرده است را رد کرد.

این در حالی است النعیمی وزیر نفت عربستان شب گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر تحریم نفتی ایران لغو شود آیا عربستان مجبور به کاهش صادرات خود خواهد شد گفت: شما مرتب اگر اگر می‌کنید … وارد سناریوهای (احتمالی) نشوید.

زنگنه: تولید می‌کنیم حتی اگر نفت 20 دلار شود

همزمان با این موضع جدید عربستان، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینکه چنانچه بازار با مازارد عرضه روبرو شود قمیت ها پایین می‌آید، اعلام کرد: این مشکل آن دسته از کشورهایی است که نفت اضافی وارد بازار می کنند اما در هر حال فکر می کنم که اوپک عاقل است و در زمان های  مختلف این تدبیر و عقلانیت خود را نشان داده است.

این عضو کابینه دولت روحانی افزود: اوپک دراین موارد رعایت تدبیر را می کند و بازار را برای کسانی که در شرایط سخت بیرون رفته اند باز می کند تا جای مناسبی برای تولید نفت آنها باشد، ما هرگز به شرایط حاد نخواهیم رسید.

وی در واکنش به این سوال که آیا شما با وزیران نفت عربستان و عراق در این مورد خاص صحبت کرده اید، گفت: خیر لزومی ندارد در این باره صحبت کنیم، من از هیج کشور خاصی انتظاری ندارم ولی فکر می کنم طبیعی است وقتی کشوری به دلیل محدودیت های ناعادلانه از بازار بیرون می رود و بعد شرایط فراهم می شود که بازگردد همه به او کمک کنند و مطمئن هستم چنین خواهد شد، به هر حال ما در این مسئله از حقوق مان دست نمی کشیم.

نمایش قدرت ایران در نهایت می تواند  موجب کاهش قیمت شود و اگر افزایش تولید از عدد فعلی بگذرد می تواند اوپک را وادار به کاهش تولید اعضا کند تا از عرصه بیش از حد نفت در بازار اجتناب کند.

عراقی ها نیز سخنانی در مورد افزایش تولید تا 4 میلون بشکه مطرح کرده اند.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: عربستان سعودی احتمالا با بیشترین فشار برای کاهش تولید در مقابل افزایش تولید نفت توسط ایران و عراق قرار خواهد گرفت.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان به خبرنگاران گفت: تهدید ایران می تواند ضربه ای فراتر از ضربه به اعضای اوپک داشته باشد.

وی افزود: می دانید اگر قیمت نفت به 20 دلار برسد چه اتفاقی می افتد؟ می دانید چند کشور دیگر تولید نخواهند داشت که شامل کانادا می شود؟

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'