سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

آغاز مذاکرات دولت روحانی با اروپا

در حالی که برخی از خبرگزاری های داخلی از انتقال پرونده هسته ای به وزارت خارجه سخن گفته اند، کاترین اشتون عالی ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ملاقاتش در آینده نزدیک با محمد جواد ظریف خبر داد.

download

کیهان نوین: کاترین اشتون مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی اش برای ملاقات با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای فراهم کردن مقدمات از سرگیری مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب خبر داد.
این ملاقات پس از انتشار خبری تایید نشده در خبرگزاری های داخلی ایران مبنی بر انتقال پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت مور خارجه و به تبع آن در دست گرفتن سکان مذاکرات توسط شخص ظریف، انجام می شود.

کاترین اشتون روز شنبه 26 مرداد در تماس تلفنی انتصاب محمد جواد ظریف به سمت وزارت امور خارجه را به وی تبریک گفت و از آمادگی شش قدرت جهانی برای از سرگیری مذاکرات با ایران در صورت تمایل این کشور خبر داد. در این تماس اشتون و ظریف توافق کردند که در آینده نزدیک ملاقات کنند.

مقامات غربی روز یکشنبه گفتند که ملاقات اشتون و ظریف به این معنی نخواهد بود که قرار است ظریف مذاکره کننده هسته ای جدید ایران باشد.

همچنین عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عنوان کرد، هنوز در مورد انتقال پروند هسته ای ایران به این وزارتخانه تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

مقامات آمریکایی هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده اند. آنها از انتقال احتمالی پرونده هسته ای ایران به وزارت خارجه مطلع شده اند اما منتظر اقدامات رسمی دولت روحانی هستند.
به گزارش کیهان نوین و به نقل از گویا نیوز؛ همچنین محمد جواد ظریف در مورد انتقال پرونده هسته ای به وزارت خانه وی اظهار بی اطلاعی کرد.
او در گفتگویی با وبسایت دیپلماسی ایرانی اعلام کرد : من چنین چیزی را نشنیدم. این تصمیمی است که در حوزه اختیارات رییس جمهور است. به هرحال بنده تلاش خواهم کرد با توجه به تجربه ای که در این خصوص دارم در هر مسوولیتی که باشم و به هر میزانی که در پیشبرد پرونده هسته ای بتوانم کمک کنم در خدمت باشم اما تصمیم گیری در خصوص نحوه پیگیری پرونده هسته ای ، شکل و قالب مذاکرات و روش های مورد نظر در سطوح عالی نظام رخ می دهد.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'