سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
آمادگی اسرائیل برای نبرد برسر توافق جمهوری اسلامی در کنگره

آمادگی اسرائیل برای نبرد برسر توافق جمهوری اسلامی در کنگره

اسرائیل برای فاز بعدی برخورد شدید با توافق هسته ای جمهوری اسلامی آماده می شود و سخت درگیر لابی کردن از طریق نمایندگان کنگره آمریکا است تا توافق جامع هسته ای پس از نهایی شدن در زمان ارائه به کنگره متوقف شود.

نتان یاهو_1کیهان نوین: کشورهای پنج به علاوه یک به رهبری آمریکا و تهران در میانه مذاکراتی برای سفت کردن پیچ و مهره توافقی هستند که هدفش محدود کردن جاه طلبی های هسته ای جمهوری اسلامی و برداشتن تحریم های فلج کننده علیه جمهوری اسلامی است.

آسوشیتدپرس روز شنبه از توافق بر سر یک پیش نویس در مورد زمانبندی رفع تحریم ها – یکی از دشوارترین مسائل در مذاکرات- خبر داد. واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ابتدای نشست کابینه به این تحول بسیار تند بود. او روز یکشنبه شش قدرت جهانی را به عقب نشینی در مقابل هر خواست جمهوری اسلامی متهم کرد: «مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی به سمت سقوط می رود تا یک تحول شگرف. امتیاز دهی های قدرت های جهانی بیشتر و بیشتر می شود.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه گفت در حالی که «پیشرفت واقعی» به دست آمده است و طرفین «هرگز در این نقطه چنین نزدیک به یک توافق نبودند اما مذاکره می تواند به هر سو برود. اگر انتخاب های دشوار طی چند روز آینده انجام شود و این امر به سرعت اتفاق بیافتد می توانیم این هفته توافقی در دست داشته باشیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا که در مقابل محل مذاکرات در وین سخن می گفت هشدار داد: «اما اگر این تصمیم های دشوار اتخاذ نشود ما توافقی نخواهیم داشت.»

با فرض اینکه توافقنامه تا هیجدهم تیر به کنگره آمریکا تحویل داده شود قانونگذاران آمریکایی ۳۰ روز برای بررسی فرصت خواهند داشت؛ طی این زمان تحریمی لغو نخواهد شد. اگر توافق از کنگره رای تایید کسب نکند، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اختیار وتو آن را خواهد داشت. اوباما پیشتر عهد کرده بود در صورت لزوم از این قدرت خود استفاده خواهد کرد. کنگره برای شکستن وتوی رئیس جمهور باید رای دو سوم قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنا را داشته باشد.

نشریه «یدیعوت آحرونوت» در گزارش روز یکشنبه اش، از عزم اسرائیل برای افزایش فشارهای دیپلماتیک در جهت ابطال توافق در رای گیری دور اول در کنگره و حتی در صورت لزوم جمع آوری رای کافی برای شکستن وتو رئیس جمهوری خبر می دهد.

بر مبنای گزارش «یدیعوت آحرونوت» ارزیابی منابعی در اورشلیم این است که توافق در مرحله نخست تایید خواهد شد زیرا کنگره نگران است که هر گونه تاخیر در رای گیری دست شرکت های خارجی علاقمند به بازگشت به جمهوری اسلامی  را در برابر صنایع آمریکا تقویت خواهد کرد. دیگران هنوز معتقدند با فعالیت های دیپلماتیک صحیح می توان توافق را به شکست کشاند.
فرانسه با پیش فرض تصویب زودهنگام توافق هسته ای پیشاپیش درگیر از سرگیری همکاری های عمده اقتصادی اش با تهران است.

قرار است حدود ۱۰۰ شرکت فرانسوی نمایندگانی را برای شرکت در کنفرانسی در سپتامبر در تهران برای بررسی فرصت های تجاری به ایران اعزام کنند. کشورهای دیگر هم با فرض حصول یک توافق از این رویه پیروی خواهند کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'