سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

راهپیمایی «روز قدس»؛ درخواست از حکومت برای «انتقام سخت»، امامان جمعه: به مسئولان فشار نیاوریم! دشمنان می‌خواهند علیه دشمنان اقدام کنیم!

در شرایطی که حامیان حکومت در راهپیمایی «روز قدس» خواستار گرفتن «انتقام سخت» از اسرائیل به تلافی کشته شدن هفت سپاهی در سوریه شدند، امامان جمعه توصیه کردند که نباید برای مجازات دشمن «شتاب» کرد و نظام را زیر فشار قرار داد.

مراسم حکومتی آخرین جمعه ماه رمضان که پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی از سوی خمینی به عنوان «روز قدس» نامیده شد، امسال  برابر با ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در حالی برگزار شد که جسد هفت سپاهی که در حمله هوایی اسرائیل به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق کشته شدند در تهران تشییع شد.

In a situation where the supporters of the government demanded “severe revenge” from Israel in the “Quds Day” march in retaliation for the killing of seven soldiers in Syria, Imams on Friday advised that there should be no “rush” to punish the enemy and put pressure on the system.

The government ceremony of the last Friday of the month of Ramadan, which was called “Quds Day” by Khomeini after the inauguration of the Islamic Republic, was held this year on April 5, 2024, while the bodies of the seven soldiers killed in the Israeli air attack on the building adjacent to the embassy of the Republic Islamic were killed in Damascus and buried in Tehran.

کیهان نوین: در شرایطی که حامیان حکومت در راهپیمایی «روز قدس» خواستار گرفتن «انتقام سخت» از اسرائیل به تلافی کشته شدن هفت سپاهی در سوریه شدند، امامان جمعه توصیه کردند که نباید برای مجازات دشمن «شتاب» کرد و نظام را زیر فشار قرار داد چون این هدف «دشمنان» است که علیه «دشمنان» اقدام شود!
-حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در سخنانی با این ادعا که «هیچ عملی علیه جمهوری اسلامی بدون پاسخ نمی‌ماند» گفت، «رژیم صهیونیستی بین حیات و ممات دست و پا می‌زند و می‌داند که اگر به جنگ غزه ادامه دهد و حتی اگر عقب‌نشینی هم بکند، باز هم شکست خواهد خورد».
-با وجود وعده‌های مقامات و مسئولان ارشد نظامی و سیاسی مبنی بر «انتقام سخت»، در شرایطی که حامیان حکومت پلاکاردهایی با همین مضامین حمل می‌کردند و بیلبوردهای «ما انتقام می‌گیریم» در خیابان‌ها نصب شده، امامان جمعه از مردم خواستند که نظام را برای گرفتن انتقام زیر فشار قرار ندهند. در مشهد احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز گفت، «در مجازات دشمن نباید شتاب‎زده عمل کرد. همه اقتدار و عظمت نظام ما به این است که حجت امام معصوم بر امورات آن احاطه دارد.
– برخی تحلیلگران می‌گویند جمهوری اسلامی به دنبال اقدامی است که دست‌کم هوادارانش را راضی کند تا بیش از این پایگاه اجتماعی خود را به دلیل ضعف و ناتوانی از دست ندهد اما برخی دیگر معتقدند هر اقدامی از سوی جمهوری اسلامی زنجیره‌ای از واکنش‌ها را در پی خواهد داشت که اوضاع را خراب‌تر می‌کند. مگر اینکه عین ماجرای حمله به پایگاه «عین الاسد» در توافق با «دشمنان» به جایی که خطر و پیامدی برایش نداشته باشد چندتا موشک پرتاب کند!

مراسم حکومتی آخرین جمعه ماه رمضان که پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی از سوی خمینی به عنوان «روز قدس» نامیده شد، امسال  برابر با ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در حالی برگزار شد که جسد هفت سپاهی که در حمله هوایی اسرائیل به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق کشته شدند در تهران تشییع شد.

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در سخنانی با این ادعا که «هیچ عملی علیه جمهوری اسلامی بدون پاسخ نمی‌ماند» گفت، «رژیم صهیونیستی بین حیات و ممات دست و پا می‌زند و می‌داند که اگر به جنگ غزه ادامه دهد و حتی اگر عقب‌نشینی هم بکند، باز هم شکست خواهد خورد.»

حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی نیز وعده داد که «پاسخ ما به اسرائیل سخت خواهد بود.» برخی مقامات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صحبت از «براندازی تفکر و موجودیت اسرائیل» کرده و بعضی دیگر بر ضرورت «محو اسرائیل» تأکید کردند. حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم از کیسه خلیفه بخشیده و  وعده داد که «ایران قطعاً پاسخ اسرائیل را خواهد داد!»

همسو با این مواضع در قطعنامه پایانی مراسم «روز قدس» تأکید شد، «پاسخی سخت و پشیمان‌کننده در انتظار رژیم‌ صهیونیستی است.»

نباید شتابزده عمل کرد

اما با وجود وعده‌های مقامات و مسئولان ارشد نظامی و سیاسی حکومت مبنی بر «انتقام سخت»، در شرایطی که حامیان حکومت پلاکاردهایی با همین مضامین حمل می‌کردند و بیلبوردهای «ما انتقام می‌گیریم» در خیابان‌ها نصب شده، امامان جمعه از مردم خواستند که نظام را برای گرفتن انتقام زیر فشار قرار ندهند. در مشهد احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز گفت، «در مجازات دشمن نباید شتاب‎زده عمل کرد. همه اقتدار و عظمت نظام ما به این است که حجت امام معصوم بر امورات آن احاطه دارد.»

علاقه هواداران نظام به کشیدن تابوت اسرائیل و آمریکا زیاد بود

وی توضیح داد، «در چنین موقعیت‌هایی است که باید گوش جان به تدبیر این رهبر فرزانه سپرد، زیرا همه می‌دانیم که در نهایت، تصمیمی گرفته خواهد شد که جز زوال اسرائیل و نابودی این رژیم جعلی، نتیجه و سرانجام دیگری ندارد.»

محمدمهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج نیز در ادعایی عجیب و غریب هشدار داد، «دشمنان قصد دارند به مسئولان کشور فشار وارد کنیم که علیه دشمنان اقدامی انجام شود!»

فشاربر نظام برای گرفتن انتقام سخت از اسرائیل از سوی هواداران خودش بسیار زیاد است و خطاب امامان جمعه نیز به آنهاست! هواداران حکومت از اینکه به حیثیت نظام لطمه خورده خشمگین‌اند و مقامات ارشد و فرماندهان را متهم می‌کنند که «محاسبات غلط» آنها نظام را ضربه‌پذیر کرده است. اما در مقابل جریان‌هایی که به نهادهای امنیتی و نظامی وابسته‌اند در یک تناقض آشکار تلاش می‌کنند ترمز هواداران متعصب نظام را که چه بسا خود را بازیچه می‌بینند بکشند.

روزنامه «همشهری» وابسته به شهرداری تهران ادعا کرده «شواهد نشان می‌دهد به اذعان دوست و دشمن، صحنه به لحاظ راهبردی در چنگ ایران است!» این روزنامه از حامیان نظام که خواستار انتقام سخت هستند پرسیده «چرا اصرار دارید نقشه دشمن را تکمیل کنید؟!»

گفتنی است در مراسم حکومتی «روز قدس» صدها نفر از اتباع خارجی به عنوان سیاهی لشکر حضور داشتند که اغلب آنها آفریقایی‌تبار یا افغانستانی‌های ساکن ایران بودند که پرچم «فاطمیون» را حمل می‌کردند.

حضور آفریقایی‌تبارها در مراسم «روز قدس»
اتباع افغانستان با لباس فرم نظامی و پرچم فاطمیون در مراسم «روز قدس»

اگرچه به نظر می‌رسد که مقامات حکومت در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری هنوز در مورد زمان و شیوه تلافی اقدام اسرائیل به جمع‌بندی نرسیده‌‌اند اما در ایران عموم مردم نگران از آینده هستند. آنها به چشم خود می‌بینند در حالی که هنوز درگیری‌های منطقه‌ای شکل گسترده به خود نگرفته اما اقتصاد ایران متلاطم‌تر از ماه‌های قبل شده و بار سنگین این وضعیت را می‌بایست آنها تحمل کنند.

برخی تحلیلگران می‌گویند جمهوری اسلامی به دنبال اقدامی است که دست‌کم هوادارانش را راضی کند تا بیش از این پایگاه اجتماعی خود را به دلیل ضعف و ناتوانی از دست ندهد اما برخی دیگر معتقدند هر اقدامی از سوی جمهوری اسلامی زنجیره‌ای از واکنش‌ها را در پی خواهد داشت که اوضاع را خراب‌تر می‌کند. مگر اینکه عین ماجرای حمله به پایگاه «عین الاسد» پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، در توافق با «دشمنان» به جایی که خطر و پیامدی برایش نداشته باشد چندتا موشک پرتاب کند!

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'