سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تقابل جامعه و جمهوری اسلامی در نوروز و سیزده به‌در

خبرگزاری صداوسیمای حکومت به نقل از وزارت کشور و همچنین نهادهای دولتی در چندین استان، گزارش داده بود که با توجه به سالروز قتل امام اول شیعیان و «حرمت» ماه رمضان، «مقرر شده در روز ۱۳ فروردین همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مثل سنوات قبل» بسته باشد و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی شود.

The government broadcasting news agency, quoting the Ministry of Interior as well as government institutions in several provinces, had reported that due to the anniversary of the killing of the First Imam of Shiites and the “sanctity” of the month of Ramadan, “On the 13th of Farvardin, all parks, gardens and recreation areas like be closed and reopen one hour before Maghrib Azan.

کیهان نوین:  از آنجا که سیزده‌ به‌در امسال با روز ۲۱ رمضان مصادف است، روز یکشنبه ۱۲ فروردین رسانه‌های حکومتی خبرهای ضد و نقیضی درباره تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز سیزده فروردین منتشر کردند. اما سردار پاسدار احمد وحيدی وزير كشور در همین روز این خبر را «توطئه دشمن» دانست! معاون امنیتی وزارت کشور نیز اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلیِ بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین صادر نکرده است.
با اينهمه نهادهای مختلف جمهوری اسلامی از چند روز پیش تهدیدات و محدودیت‌ها را برای اینکه نوروز و سیزده به‌در را به کام مردم زهر کنند، شروع کردند و تمام تلاش خود را به کار بردند تا «شب‌های قدر» و عزاداری رژيم را با «برنامه‌های متنوع» همراه کنند که باز هم با بی‌اعتنایی شهروندان روبرو شدند.
در این میان، نهادهای استانی و شهری، از سواحل گیلان و مازندران تا استان فارس و اصفهان، اطلاعیه‌هایی مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و اماکن دیدنی و باستانی در روز سیزدهم فروردین منتشر شده. از جمله سازمان میراث فرهنگی محوطه‌ تخت جمشید و پاسارگاد را در این روز تعطیل اعلام کرده است!

سیزده‌ به‌در از آیین‌های کهن ایرانیان و روزی است که جمهوری اسلامی از به‌ کار بردن نام آن خودداری می‌کند و  آن را «روز طبیعت» نامیده است.

روز یکشنبه ۱۲ فروردین رسانه‌های حکومتی خبرهای ضد و نقیضی درباره تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز سیزده فروردین منتشر کردند. ولی بعد خبرگزاری‌های حکومتی از جمله خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی خبر تعطیلی پارک‌ها را حذف کردند و وزیر کشور نیز انتشار این خبرها را به «دشمن» نسبت داد.

سردار پاسدار احمد وحیدی وزیر کشور دیروز یکشنبه با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: «مردم فهمیم ایران همیشه حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کردند. نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارتخانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.»

وزیر کشور روز یکشنبه ۱۲ فروردین در حالی خبر تعطیلی بوستان‌ها را «توطئه دشمن» دانست که روز شنبه  خبرگزاری دولت (ایرنا) خبر تعطیلی بوستان ها در سراسر کشور را منتشر کرده بود!

چند ساعت پس از انتشار این گزارش‌ها، رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران به نقل از مجید میراحمدی معاون امنیتی وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای خبر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت را تکذیب کردند.

معاون امنیتی وزارت کشور اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلیِ بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین صادر نکرده است.

با اینهمه نهادهای مختلف جمهوری اسلامی از چند روز پیش تهدیدات و محدودیت‌ها را برای اینکه نوروز و سیزده به‌در را به کام مردم زهر کنند، شروع کردند  و تمام تلاش خود را به کار بردند تا «شب‌های قدر» و عزاداری رژیم را با «برنامه‌های متنوع» همراه کنند! اما باز هم با بی‌اعتنایی شهروندان روبرو شدند.

در همین ارتباط عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران گفته است: «برنامه‌های متنوعی برای این دو روز با رنگ و بوی ایام شهادت امیرالمومنین علی طراحی شده که در بوستان‌ها و دیگر مراکز مهم شهر بعد از افطار اجرایی می‌شود!»

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام آنکه در روز طبیعت نیز «همه بوستان‌های پایتخت آماده پذیرایی از شهروندان محترم هستند»، اضافه کرده «در بهار امسال سازمان بوستان‌ها و فضای سبز برنامه‌های ویژه‌ای برای زیباسازی شهر و تجهیز و مراقبت از پارک‌ها اجرایی کرده و در همه ایام نوروز و ماه مبارک از جمله روز طبیعت پس از اذان مغرب پذیرای همشهریان عزیز خواهد بود.»

از سوی دیگر، وزارت کشور در حالی اطلاعیه تعطیلی بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز سیزده‌ به‌در را تکذیب کرده که فرماندار قزوین در مصاحبه با صداوسیمای حکومت گفته است: «این استان بر اساس «دستورالعمل بالادستی» و همگام با کل استان های کشور، پارکها را در روز سیزده فروردین تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل می‌کند.»

همزمان خبر تعطیلی برخی مراکز تفریحی و گردشگری در نقاط مختلف کشور  و عکس بنرهای این ممنوعیت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. از جمله تصویری از بنر ورودی پارک کوهستانی نجف‌آباد از تعطیلی این پارک در ۱۳  فروردین  خبر داده است. همچنین  خبر داده شد که ورودی کوه صفه اصفهان و ناژوان برای سیزده فروردین مسدود شده است. تفریحگاه ساحلی و اماکن گردشگری دزفول نیز در ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل اعلام شد.

پارک جنگلی نور نیز در آستانه روز ۱۳ فروردین تعطیل شد. سواحل شهر نور استان مازندران یک روز پیش از سیزده به‌در به روی شهروندان بسته شد.

سازمان میراث فرهنگی نیز روز شنبه از تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی در ۱۳ فروردین خبر داد و اعلام کرد: «روز ۱۳ فروردین، به مناسبت روز طبیعت، تمامى موزه‌ها، بناهای تاریخى و پایگاه‌های میراث‌ ملى و جهانی تحت پوشش وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستى در سراسر کشور تعطیل هستند.»

بر اساس این اطلاعیه محوطه‌های میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد در این روز تعطیل اعلام شده‌اند.

اسماعیل نادری فرماندار گرگان نیز روز شنبه ۱۱فروردین گفت به «حرمت شهادت حضرت علی» تمام مراکز تفریحی و گردشگری گرگان در روز «سیزده به‌در» بسته خواهد بود.» وی تهدید کرد، «در راستای تعظیم شعائر دینی و اسلامی با هنجارشکنان در این ایام برخورد قانونی می‌شود.»

امام جمعه شیراز نیز برای «سیزده به‌در» توصیه کرد «فکر کنید پدرتان مُرده، به تفرج نروید!» لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز با اشاره به تقارن روز «سیزده ۱۳ به‌در» با سالروز کشته شدن امام اول شیعیان از مردم خواست حرمت این روز را نگه دارند و روزهای دیگری برای تفریح به تفرجگاه‌ها بروند. وی تاکید کرد که «فکر کنید پدرتان را از دست داده‌اید و به تفرج نروید.»

نماینده علی خامنه‌ای در شیراز توصیه کرد، که «بجای سیزده به‌در در روز عید فطر تفریح کنید که گناه هم نداشته  باشد!»

از سوی دیگر محسن برهانی حقوقدان در واکنش به پست وزیر کشور در شبکه ایکس که خبر تعطیلی بوستان‌ها را «توطئه دشمن» دانسته نوشت:«آیین ملی با یک روز مذهبی تلاقی پیدا کرده است؛ ملت خودشان می‌دانند که چگونه برخورد کنند و انتخاب‌شان محترم است. شما با اقدامات‌تان دوگانه‌سازی کردید و بیش از یکسال است خون هزاران ایرانی را با دستورالعمل‌های غیرقانونی در موضوع حجاب، در شیشه‌ کرده‌اید. دشمن ملت کیست؟»

همزمانی ماه رمضان با نوروز بهانه‌ای در دست حکومت شد تا روند نظارت بر اماکن گردشگری و امنیتی کردن فضای شهرها و پلمب اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها و مراکز تفریحی را تشدید کند. مردم اما از همین فرصت هم استفاده کردند و به حکومت نشان دادند دین‌ برایشان یک امر خصوصی است و در فضای جامعه نیز دست بر نقطه ضعف رمضانی جمهوری اسلامی، یعنی روزه‌خواری، گذاشتند.

در همین ارتباط و در راستای تقابل مردم با تبلیغات اجباری ایدئولوژیک حکومت ویدیویی از برگزاری نماز جماعت عده‌ای نمازگزار و آوازخوانی گروهی از مردم در دو سمت پل خواجوی اصفهان  در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد در یک از سمت از این پل تاریخی گروهی از مردم در حالی که عده‌ای در حال برگزاری نماز جماعت بر روی پل خواجو هستند  همزمان گروهی از مردم پیر و جوان در حال خواندن ترانه «کسی نمی‌دونه» با صدای هایده هستند.

در نوروز ۱۴۰۳ مردم بار دیگر نشان دادند جنبش ملّی علیه جمهوری اسلامی زنده و پویا است. حضور صدها هزار شهروند در اماکن تاریخی و ملی، از تخت‌جمشید تا کاخ سعدآباد، برپایی گردهمایی‌های نوروزی با رقص و آواز، پیام خانواده‌های دادخواه از سر مزار عزیزان جانباخته‌، تا به سخره گرفتن نگاه ایدئولوژیک حکومت به ماه رمضان، از جمله رویارویی‌های مردم بود که پیام در جریان بودن مبارزات ملی علیه حکومت را بازتاب داد.

در سال گذشته نیر گزارش‌های مردمی از «سیزده به‌در» در شهرهای مختلف، حاکی از مسدود کردن ورودی برخی پارک‌ها و مراکز تفریحی و همچنین خاموش کردن چراغ‌های این مراکز در تاریکی شب از سوی نهادهای مسئول برای جلوگیری از برگزاری این آیین باستانی ایرانیان و تلاش برای بازگشت مردم به خانه‌هایشان خبر داده بود.

در عین حال آن زمان برخی گفته بودند اقدامات ایذائئ نهادهای مسئول و تلاش برای ایجاد محدودیت در برگزاری «سیزده به‌در» به دلیل همزمانی آن با آغاز ماه رمضان بوده است. چنانکه گفته می‌شود در شاندیز مشهد، در حالی‌ که مردم «سیزده به‌در» را جشن گرفته‌ بودند، از بلندگوی پارک، نوحه و عزاداری پخش می‌شده است!

بیش از چهار دهه است که هر سال جشن و سرورهای ملی و تاریخی ایرانیان به ویژه چهارشنبه‌سوری و نوروز و «سیزده به‌در» با کارشکنی‌های جمهوری اسلامی روبرو می‌شود. با اینهمه مردم سراسر ایران به هر شکلی که بتوانند این آیین‌های فرهنگی و باستانی را در کنار مراسم دیگر مانند یلدا و سده و… گسترده‌تر از سال پیش برگزار می‌کنند. در سال‌های گذشته نیز همزمانی نوروز و روزهای عزاداری مذهبی سبب نشد که ایرانیان از جشن ملّی خود و بزرگداشت طبیعت صرف نظر کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'