سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اعتراف رئیسی به تورم‌زا بودن تصمیمات رسمی؛ مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت ارز و طلا خواستار توضیح شد

ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم روز گذشته، یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه، در مراسمی با عنوان «دیدار رمضانی دولت و مجلس» گفته هر تصمیم تورم‌زایی از دستور کار خارج شود.

ابراهیم رئیسی گفته «امروز انسجام و وحدت در همه کشور لازم است، اما در بین دستگاه‌های اجرایی اهمیتی دوچندان دارد. از هر کاری که نشان از اختلاف دارد پرهیز شود. معنای جمهور این است که همه اقشار و همه سطوح دیده شوند. هر تصمیم تورم‌زایی از دستور کار خارج شود. مجموع اقدامات دولت و مجلس باید مهار تورم باشد.»

Ebrahim Raisi, the head of the 13th government, said in a ceremony titled “Ramadan meeting between the government and the parliament” that any inflation-inducing decision should be removed from the agenda.

Ebrahim Raisi said that “cohesion and unity are necessary in all countries today, but it is doubly important among the executive bodies.” Avoid anything that shows disagreement. The meaning of president is that all strata and all levels are seen. Any inflationary decision should be removed from the agenda. The total actions of the government and parliament should be to curb inflation.

کیهان نوین:  دولت رئیسی طی دو سال و نیم گذشته نتوانسته به وعده‌های اقتصادی کاهش تورم و بالا بردن ارزش پول ملی عمل کند و در مسیری کاملا خلاف اقدامات در جهت رسیدن به آن وعده‌ها حرکت کرده است.
حبیب‌الله دهمرده نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به اینکه «گرانی‌ها با روح و روان مردم بازی می‌کند»، خواستار برگزاری «جلسه‌ اضطراری» درباره قیمت ارز شد.
روزنامه «کیهان» چاپ تهران مدعی شده که «انتشار اخبار منفی و تشدید جوّ روانی منفی توسط برخی رسانه‌ها، عامل اصلی گرانی و تورم در کشور است!»

این سخنان در حالی مطرح شده که انتقادها به دلیل سیاست‌های نادرست و بی‌نتیجه اقتصادی دولت رئیسی افزایش یافته و حتی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توضیح دولت درباره افزایش پرسرعت قیمت طلا و ارز در روزهای گذشته شدند.

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه بیستم فروردین در صحن علنی مجلس و در واکنش به نشست روز گذشته‌ی مجلس و دولت به میزبانی ابراهیم رئیسی گفت: «شب گذشته نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت بود اما هیچ صحبتی از وضعیت دلار و سکه و ارز نشد فقط از هم تعریف کردیم و بعد خداحافظی کردیم.»

حسینعلی حاجی‌ دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشست علنی مجلس با اشاره به گرانی و تورم گفت: «این وضعیت، همهٔ زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و قیمت‌ها ترمز بریده‌اند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته «مردم از مجلس سوال می‌کنند که چرا این اتفاقات بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم اتفاق افتاده است.»

حبیب‌الله دهمرده دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری با اشاره به این که «گرانی‌ها با روح و روان مردم بازی می‌کند»، خواستار برگزاری «جلسه‌ اضطراری» درباره قیمت ارز شد.

علیرضا سلیمی نیز از جمله نمایندگانی بود که در جلسه علنی روز گذشته مجلس به تورم و گرانی پرداخت. او در سخنانی گرانی سکه و ارز را «غیرقابل دفاع» خواند و گفت وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی باید با حضور در مجلس در این زمینه توضیح دهند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجاس شورای اسلامی نیز همزمان در سخنانی گفت با اشاره به این که تراز تجاری غیر نفتی برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۲ به منفی ۱۷ میلیون دلار رسیده است و «صادرات کشور متوقف شده‌ است و حجم عظیمی از واردات به دلیل مابه‌التفاوت نرخ ارز ایجاد شده‌ است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و از نزدیکان به احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در ادامه گف ته که «دوستان دولت می‌توانستد اصلاح کنند تا نرخ‌هایی در اقتصاد ایران را که امروز آثار تورمی آنها پدر مردم را درآورده است نداشته باشیم.»

سردار پاسدار محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر پی‌گیری موضوع افزایش نرخ ارز، خواستار برگزاری جلسهٔ مشترک میان مجلس و دولت در مورد این موضوع شد.

در این میان هستند نمایندگانی که هم به دولت انتقاد می‌کنند و هم دلایل ایدئولوژیک برای افزایش نرخ ارز می‌باقند؛ محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته «اگر من بودم خیلی وقت پیش تیم اقتصادی دولت را تغییر می‌دادم و بیشتر هم وزارت اقتصاد را نیازمند تغییر می‌دانم». او افزوده «بیشترین عامل افزایش نرخ ارز، رژیم صهیونیستی بود.»

اینهمه در حالیست که روزنامه «کیهان» چاپ تهران در مطلبی از علت افزایش قیمت ارز «گره‌گشایی» کرده و مدعی شده که «انتشار اخبار منفی و تشدید جوّ روانی منفی توسط برخی رسانه‌ها، عامل اصلی گرانی و تورم در کشور است.»

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد ایران در سال گذشته حدود ۴۹.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته که هفت درصد کمتر از سال ۱۴۰۱ است. ناترازی تجاری ایران بر اساس آمارهای گمرک در سال گذشته به منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی ایران اعلام کرده که بدهی‌های دولت به این بانک در دی‌ماه پارسال نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ جهشی ۷۱ درصدی داشته است.

همچنین آمارهای بانک مرکزی می‌گوید نقدینگی در دی‌ماه امسال به ۷۵۷۲ هزار میلیارد تومان اوج گرفته که بیش از دو برابر آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ است.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد کل بدهی دولت به این نهاد ۱۰۰ میلیارد دلار است که در سال جاری خورشیدی معادل ۳۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. این رقم معادل ۱۱۸ میلیارد دلار، یا بودجه ۲.۵ سال دولت است!

دولت ابراهیم رئیسی طی دو سال و نیم گذشته نتوانسته به وعده‌های اقتصادی از جمله کاهش تورم و بالا بردن ارزش پول ملی عمل کند و کاملا در مسیری بر خلاف مسیر اقداماتی در جهت رسیدن به آن وعده‌ها حرکت کرده است. این در حالیست که کارشناسان اقتصادی برای سال جدید نیز شرایطی بهتر از سال گذشته پیش‌بینی نمی‌کنند.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی پس از روزهای متوالی سکوت درباره افزایش نرخ ارز و طلا در کشور، روز گذشته با اشاره به « تنش‌های سیاسی در منطقه» گفت: « نرخ اونس طلا به ۲۳۳۰ رسیده است؛ طلا در بازار جهانی نوسان یافته و تمام بازارهای مالی با نوسان همراه هستند که این نوسان ناشی از ترسی است که در بازارها حاکم شده و در کشورما هم همینطور است. این ترس نرخ کانال و بازار غیررسمی را تحت تاثیر قرار داده که مربوط به کالاهای قاچاق و فرار سرمایه است.»

رئیس کل بانک مرکزی همچنین وعده داده که نرخ ارز در بازار آزاد هم «به زودی کاهش پیدا می‌کند ولی نرخی نیست که ما در بازار کالا نگران آن باشیم.»

در پی انتقادهای گسترده به عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی در روزهای گذشته خبرهایی غیررسمی از استعفای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی منتشر شد اما این اخبار تکذیب شد.

احسان خاندوزی وزیر پرادعای اقتصادی که با ادعای بهبود شرایط اقتصادی در مدت زمانی کوتاه فعالیت خود را در هیئت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی آغاز کرد تا کنون نتوانسته روند رو بهبودی در شرایط اقتصادی ایجاد کند. او این روزها در سیبل انتقادهای جریان‌های رقیب دولت رئیسی قرار دارد.

روزنامه «شرق» وابسته به اصلاح‌طلبان در مطلبی نوشته که وزیر اقتصاد از وضعیت مطلوب ایران در حوزه بدهی‌های خارجی خبر داده و گفته «وضعیت دولت ما از نظر بدهی از آمریکا، ژاپن، ایتالیا و هفت کشور بهتر است». گفته‌ای که این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا وزیر اقتصاد، اقتصاد نمی‌داند؟»

در این مطلب آمده «ابن اولین‌باری نیست که دولت رئیسی کاهش بدهی خارجی ایران را یک دستاورد بزرگ می‌داند و آن را رسانه‌ای می‌کند. سال ۱۴۰۱ هم تیم رسانه‌ای دولت سیزدهم به کاهش آمار بدهی‌های خارجی ایران استناد کرده و آن را دستاورد این دولت دانسته بود. فارغ از اینکه کاهش بدهی خارجی ایران نه دستاورد است و نه الزاما دولت رئیسی در کاهش آن نقش داشته است.»

در ادامه مطلب «شرق» آمده ️چنین مسئله‌ای نتیجه افزایش تحریم‌هاست و سبب شده تعداد کشورهایی که بتوانند با ایران‌ رابطه برقرار کنند، کم و کمتر شود و سهم ایران از تسهیلات جهانی آب برود..

این مطلب افزوده که «از طرف دیگر قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF سبب شده که ایران نتواند از تسهیلات خارجی بهره ببرد و در شرایطی که ایران نتوانسته تسهیلات خارجی جدید بگیرد، طبیعی است که بدهی خارجی ایران هم کاهش یافته است. پس کاهش بدهی خارجی بطور مشخص خواسته ایران نبوده است.»

هادی حق‌شناس نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی انتقادی از دولت گفته «مثل روز روشن بود که آقای رییس‌جمهور با پیچیدگی‌های اقتصادی آشنا نیستند. یادم هست در تبلیغات انتخاباتی ایشان حرفی زدند که من و بسیاری از دوستان این نتیجه را گرفتیم که برآوردشان از تاثیر تحریم بر اقتصاد ایران غیرواقعی است.»

هادی حق‌شناس افزوده که ابراهیم رئیسی «در سخنانی عجیب» گفته «قیمت مرغ و تخم مرغ چه ربطی به تحریم و دلار دارد؟ همین یک جمله نشان از آن دارد که برآورد درباره تحریم اشتباه است.»

وبسایت «اقتصاد ۲۴» نیز در مطلبی با اشاره به فرافکنی‌های تیم اقتصادی دولت رئیسی درباره علت مشکلات اقتصادی کشور، نوشته « دولت سیزدهم در سال سوم خود قرار دارد و متاسفانه در تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش موفق نبوده است. شاید در ۷ ماه گذشته آثار جنگ در منطقه بر اقتصاد ایران سایه افکنده باشد و بی‌ثباتی قیمت‌ها ریشه در نااطمینانی سیاسی باشد، اما مسئله اینجاست که پیش از آغاز جنگ غزه نیز شاهد گرانی‌ها در تمامی حوزه‌های اقتصادی و نبودِ بخش سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال بوده‌ایم.»

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'