سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گزارش‌های ضد و نقیض در مورد اختلاف سپاهی‌ها با مدیرعامل مترو تهران؛ «مسعود درستی خودش از عوامل سپاه پاسداران است»

همزمان با وقوع چند حادثه و خرابکاری زنجیره‌ای در مترو تهران، دولت کانادا مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه را به دلیل «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر» از طریق حضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های مترو و مزاحمت آنها برای زنان و دختران تحریم کرد.

At the same time as a series of incidents and vandalism occurred in the Tehran subway, the Canadian government sanctioned the CEO of the Tehran and Suburbs Metro Operating Company, Masoud Darshi, due to the “widespread and systematic violation of human rights” through the presence of hijab guards in the subway stations and their harassment of women and girls. .

کیهان نوین: همزمان با وقوع چند حادثه و خرابکاری زنجیره‌ای در مترو تهران، دولت کانادا مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه را به دلیل «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر» از طریق حضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های مترو و مزاحمت آنها برای زنان و دختران تحریم کرد.
-پس از اعلام این تحریم‌ها شایعه شد که درستی استعفا داد. برخی منابع ادعا کردند اتفاقاتی مرتبط با افزایش حوادث و خرابکاری‌ها در مترو تهران عامل استعفای مدیر آن بود و برخی دیگر آن را مرتبط با تحریم‌ کانادا دانستند. بعضی منابع نیز دخالت‌های سپاه پاسداران در امورات مختلف شرکت بهره‌برداری متروی تهران را در استعفای درستی مؤثر دانستند.
-محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای اسلامی شهر گفت که مدیرعامل مترو استعفا نکرده و سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه در سرکار خود حاضر شد اما به علت «سرماخوردگی شدید» به این جلسه نیامد.
-محسن هرمزی در این جلسه به دلایل افزایش حوادث و خرابی‌ها در مترو اشاره کرد از جمله اینکه گفت، دلیل افزایش حوادث در قطارهای «دی‌سی» این است که «تجهیزات آنها عمدتاً اروپایی است و قابلیت تأمین آنها سخت است و باید با واسطه‌های مختلف این کار را انجام دهیم و روش تأمین آن محرمانه است».

پس از اعلام این تحریم‌ها شایعه شد که درستی استعفا داده است. برخی منابع ادعا کردند اتفاقاتی مرتبط با افزایش حوادث و خرابکاری‌ها در متروی تهران عامل استعفای مدیر آن بود و برخی دیگر آن را مرتبط با تحریم‌ کانادا دانستند. بعضی منابع نیز دخالت‌های سپاه پاسداران در امورات مختلف شرکت بهره‌برداری متروی تهران را در استعفای درستی مؤثر دانستند.

در همین ارتباط وبسایت «دیده‌بان ایران» گزارش داده بود، مدیرعامل مترو تهران به دلیل دخالت‌های سردار محمدعلی جعفری فرمانده «قرارگاه بقیه‌الله» سپاه پاسداران و علیرضا زاکانی شهردار تهران در ماجرای حضور و استخدام حجاب‌بان‌ها و همچنین عدم تخصیص بودجه برای جذب پرسنل و تجهیزات متخصص «قهر» کرده است. مسعود درستی گفته بود «حجاب‌بان استخدام کردیم اما برای جذب متخصص التماس می‌کنیم!»

همین وبسایت روز ۲۱ اسفندماه در گزارشی تکمیلی به نقل از منابع شهری نوشت که درستی بعد از سه روز قهر به محل کار خود بازگشت و در اولین اقدام «دبیر کارگروه حجاب و عفاف شرکت مترو را برکنار کرد.»

«قرارگاه جهادی بقیه‌الله» یکی از اصلی‌ترین زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران در حمایت میدانی از حجاب‌بان‌هاست که برای گسترش این مأموریت با شهرداری تهران و مترو تهران همکاری‌های گسترده‌ای دارد.

استعفا، قهر یا سرماخوردگی!

افزایش خرابی‌ها و حوادث مشکوک در مترو تهران یکی از محورهای اصلی جلسه شورای اسلامی شهر تهران در روز سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه بود و مجید رستمی قائم‌مقام مترو برای پاسخ به اعضای شورای اسلامی در این جلسه حاضر شده بود اما شماری از اعضا گفتند مسعود درستی مدیرعامل مترو باید شخصاً به این جلسه می‌آمد.

در واکنش به این صحبت‌ها، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت که «ظاهرا آقای درستی از صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران ناراحت شده و استعفا کرده است.» پس از این اظهارات محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت که مدیرعامل مترو استعفا نکرده و امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه) در سرکار خود حاضر شد اما به علت «سرماخوردگی شدید» به این جلسه نیامد.

خالی بودن انبارهای مترو به دلیل تحریم‌ها

محسن هرمزی در این جلسه به دلایل افزایش حوادث و خرابی‌ها در مترو اشاره کرد و از جمله گفت، دلیل افزایش حوادث در قطارهای «دی‌سی» این است که «تجهیزات آنها عمدتاً اروپایی است و قابلیت تأمین آنها سخت است و باید با واسطه‌های مختلف این کار را انجام دهیم و روش تأمین آن محرمانه است.»

وی همچنین افزود: «ما با یک عقب‌ماندگی روبرو هستیم و انبارهای خالی بر کسی پوشیده نیست… در چهار سال قبل از ما قطارها اروهال نشده بودند و شاهد انباشتگی حاصل عدم مدیریت صحیح و عدم اختصاص منابع بودیم و در حد بضاعت خودمان اقدام کردیم؛ باید مشکلاتی که کشور برای خرید خارجی دارد را در نظر بگیریم به گونه‌ای که برای یک قطعه باید شش کشور را طی کنیم و منکر مشکلات و کاستی‌ها نیستم.»

هرمزی عامل خرابی و حوادث پله‌های برقی در ایستگاه‌های مترو را «مشکلات در عدم ثبت قطعات» و عدم بهینه‌سازی آنها دانست و گفت، «۱۲۳۸ پله برقی داریم و تا قبل از این دوران هیچ پله‌ای اورهال و سرویس نشده بود»

او در ادامه افزود، «بخشی از خرابی‌ها به خاطر نقص سیستم و بخشی به علت خطای انسانی است… راهبرهای [لکوموتیوران‌ها/ رانندگان قطار] ما ازخودگذشتگی کردند و دچار خستگی شدند و ما هم تنگناهای اقتصادی و هم سرویس مضاعف کاری از آنها می‌خواهیم.»

یک شب پیش از برگزاری این نشست (دوشنبه ۲۱ اسفندماه) درست وقتی مدیرعامل مترو قهر کرده بود بار دیگر یکی از قطارهای مترو دچار حادثه شد.

معاون حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیح داد، «شب گذشته خطای انسانی رخ داد و این خطا علیرغم اینکه همه راهبرهای [لکوموتیوران‌ها/ رانندگان قطار] ما پای کار هستند؛ اما قطار روی سوزن در حال باز شدن، حرکت کرده که سبب شده دو چرخ خارج شود که ربطی به سیستم مدیریت نداشت و همه کمک کردند.»

هرچند که در چند مورد ادعا شد، «فرد خرابکار در مترو بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده» اما مشخص نیست در این جلسه آیا در مورد افزایش موارد خرابکاری در مترو تهران صحبت شد یا نه.

مسعود درستی خودش عامل سپاه پاسداران است

همین منبع می‌گوید، «مسعود درستی و تیم او خودشان بخشی از فساد سیستماتیک در شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه هستند زیرا اغلب قراردادهای پیمانکاری بدون طی روال‌ قانونی با رانت به نورچشمی‌ها واگذار می‌شود و آنها با کمترین کیفیت ممکن با نادیده گرفتن جان مردم پروژه‌ها را تحویل می‌دهند.»

به گفته این منبع مطلع، ادعاهای محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد «واردات قطعات اروپایی» دروغ است. وی می‌گوید تمام قطارهای مترو یا از چین وارد شده یا در شرکت‌های داخلی مونتاژ می‌شود و «اصلا قطار اروپایی نداریم که قطعات آنها وارد شود!»

در ماه‌های اخیر نارضایتی میان کارکنان مترو نیز به دلیلی مسائل اقتصادی و پایین بودن حقوق با وجود سختی کار افزایش پیدا کرده اما جز وعده و وعید کاری برای آنها نشده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'