سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

دادگاه نظامی قزوین حکم اعدام سرهنگ جوانمردی قاتل مهران سماک را صادر کرد

مجید احمدی وکیل خانواده مهران سماک در مصاحبه با «شرق» که چهارشنبه هشتم فروردین منتشر شد، گفت: «دادگاه نظامی قزوین به عنوان دادگاه هم‌عرض فرد متهم به قتل مهران را به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم کرد.»

Majid Ahmadi, the lawyer of Mehran Samak’s family, said in an interview with “Sharq” that was published on Wednesday, April 8th: “The military court of Qazvin, as a co-accused, sentenced the person accused of murdering Mehran to revenge on the charge of intentional murder.”

کیهان نوین:  دادگاه نظامی شماره یک قزوین به عنوان شعبه هم‌عرض رسیدگی کننده به پرونده «قتل عمد مهران سماک» حکم قتل عمد و مجازات قصاص برای متهم پرونده صادر کرد.
کیهان نوین دی‌ماه ۱۴۰۲ به نقل از منابع غیررسمی گزارش داده بود دیوان عالی کشور حکم اعدام سرهنگ سیدجعفر جوانمردی متهم ردیف اول قتل مهران سماک در بندرانزلی (بندرپهلوی) را تأیید کرده است.
جوانمردی فرمانده نیروی انتظامی در بندر انزلی متهم است که هشتم آذرماه ۱۴۰۱ به مهران سماک شلیک کرد و او را به قتل رساند. در آن شب گروهی از ایرانیان پس از باخت تیم فوتبال جمهوری اسلامی به تیم فوتبال آمریکا در مسابقات جام جهانی قطر به خیابان‌ها آمدند و به بازیکنان تیم که در جریان خیزش ملّی پشتیبان مردم نبودند اعتراض کردند.

این وکیل دادگستری با اشاره به حکم صادر شده توسط شعبه هم‌عرض، توضیح داد، «دادگاه نظامی یک قزوین به عنوان دادگاه هم‌عرض با اصرار بر مفاد رای دادگاه قبلی، رای خود را صادر کرده است، بنابراین متهم به قتل مهران سماک، به اتهام قتل عمد، به قصاص محکوم شده است.»

احمدی همچنین تاکید کرد که این سومین بار است که یک دادگاه نظامی به عنوان دادگاه تخصصی، حکم قتل عمد و مجازات قصاص برای متهم پرونده صادر کرده است.

کیهان نوین صبح ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ به نقل از منابع غیررسمی گزارش داده بود دیوان عالی کشور حکم اعدام سرهنگ سیدجعفر جوانمردی متهم ردیف اول قتل مهران سماک در بندرانزلی (بندرپهلوی) را تأیید کرده است. همان شب اما منابع حکومتی اعلام کردند حکم اعدام وی در دیوان‌عالی کشور «نقض» شده است.

به نظر می‌رسد بین قضات دیوان عالی و قضات دادسرای نظامی بر سر مجازات سرهنگ جوانمردی اختلاف زیادی وجود دارد. هرچند که این اختلافات می‌تواند جنبه سیاسی داشته باشد. بدیهی است اعدام یک مقام بلندپایه انتظامی پیامدهای پیدا و پنهان زیادی بر ساختار نهادها و ارگان‌های حکومتی خواهد داشت.

جوانمردی فرمانده نیروی انتظامی در بندر انزلی متهم است که هشتم آذرماه ۱۴۰۱ به مهران سماک شلیک کرد و او را به قتل رساند. در آن شب گروهی از ایرانیان پس از باخت تیم فوتبال جمهوری اسلامی به تیم فوتبال آمریکا در مسابقات جام جهانی قطر به خیابان‌ها آمدند و به بازیکنان تیم که در جریان خیزش ملّی پشتیبان مردم نبودند اعتراض کردند. همان شب در چندین شهر نیروی انتظامی و بسیج با مردم معترض درگیر شدند. مهران سماک در حالی که داخل اتومبیل خود نشسته بود هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

با شکایت خانواده سماک، فرمانده نیروی انتظامی بندر انزلی از کار خود برکنار و دادگاهی شد. مجید احمدی وکیل خانواده مهران سماک ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ اتهام فرمانده سابق نیروی انتظامی انزلی را «عدم رعایت قانون به‌کارگیری سلاح منجر به قتل عمد» عنوان کرده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'