سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تجمع کارگران و پرستاران در اعتراض به مشکلات صنفی و معیشتی در چند شهر ایران

کارگران و پرستاران معترض به شرایط صنفی و معیشتی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در دست‌کم سه شهر ایران دست به تجمع زدند.

کیهان نوین :به گزارش کانال تلگرامی «افکار نفت»، پایگاه اطلاع‌رسانی مطالبات کارکنان رسمی صنعت نفت ایران، ده‌ها تن از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با تجمع در مقابل ساختمان مدیریت این شرکت خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

معترضان از جمله خواستار حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰ و برکناری مسئولین نالایق شده‌اند.

تجمعات اعتراضی کارکنان معترض شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری از ماه‌ها قبل آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

همزمان حدود ۱۰۰ تن از کارگران تعمیرات خط راه‌آهن یزد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان استانداری این شهر دست به تجمع زدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کارگران معترض خواستار رسیدگی به مشکلاتی از قبیل عدم امنیت شغلی، پرداخت حقوق معوقه، و عدم برخورداری از بیمه تکمیلی و بن کارگری شده‌اند.

ایرنا به نقل از معترضان گزارش داده که شرکت طرف قرارداد با آنها از کارگران خواسته که قرارداد جدید سال آینده را بدون خواندن محتوای آن امضا کنند.

بنا بر این گزارش، چهارصد نفر در بخش تعمیرات فنی راه‌آهن یزد مشغول به کار هستند و این دومین باریست که آنها خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده‌اند.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲، حدود ۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. این در حالی است که براساس آمار رسمی هزینه زندگی معمولی برای مردم حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان اعلام شده است.

از سوی دیگر، جمعی از پرستاران بیمارستان بهشتی در یاسوج هم در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود از جمله کارانه در محوطه این بیمارستان تجمع کردند.

به گزارش کانال تلگرامی «گروه اتحاد بازنشستگان»، پرستاران معترض خواهان واریز تعرفه و کارانه معوقه خود شده‌اند. بنا بر این گزارش، برخی از پرستاران هفت ماه کارانه و یک سال تعرفه خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

اعتراضات معیشتی و صنفی کادر درمان و به ویژه پرستاران در حالی ادامه دارد که مقام های نظام پرستاری در ایران وضعیت مهاجرت پرستاران از کشور را در «مرز بحران» توصیف کرده و نسبت به عواقب کمبود پرستار و نارضایتی شغلی بیش از ۹۰ درصد از پرستاران در کشور هشدار داده‌اند.

تداوم اعتراضات معیشتی در ایران در حالی است که یک رسانه اقتصادی با بررسی‌ داده‌های رسمی مرکز دولتی آمار گزارش داده که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی جمهوری اسلامی تاکنون، یعنی در سه سال گذشته، قیمت کالاهای اساسی بین ۱۲۵ تا ۲۹۰ درصد رشد داشته است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'