سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

استانداری کرمانشاه: برای هرگونه جشن نوروزی باید از ما اجازه بگیرید .

هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ممانعت دستگاه‌های حکومتی از برگزاری همگانی جشن نوروز در برخی مناطق غرب کشور، استانداری کرمانشاه هرگونه تجمع بزرگ و جشن عمومی مربوط به نوروز را منوط به «کسب مجوز» کرد.

کیهان نوین :به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی شعبانی، معاون سیاسی استاندار کرمانشاه، روز یک‌شنبه پنجم فروردین، بدون اشاره به آمار از احضار، بازداشت و تشکیل پرونده قضایی برای شماری از «مجریان» و «مبلغان» جشن نوروز در این استان خبر داد.

او برپایی تجمع عمومی به مناسبت نوروز در برخی نقاط این استان را به گروه‌های «وابسته و خارج‌نشین» نسبت داد که به گفته او «با تشویق به برگزاری مراسم رقص مختلط» به دنبال «تشدید شکاف و اختلاف بین مردم، اقوام و مذاهب مختلف» هستند.

مقامات جمهوری اسلامی برای اشاره به مخالفان و منتقدان حکومت به‌ویژه در خارج از کشور معمولا از اصطلاحاتی چون گروه‌های «وابسته و خارج‌نشین» یا موارد مشابه استفاده می‌کنند.

در مناطق کردنشین ایران جشن نوروز معمولا به‌صورت عمومی برگزار می‌شود و زنان و مردان در کنار هم رقص سنتی کُردی اجرا می‌کنند.

پس از انقلاب ۵۷ در ایران، جمهوری اسلامی هر سال با اعمال فشار تلاش‌ می‌کند تا از برگزاری جشن نوروز در این مناطق جلوگیری ‌کند. در همین رابطه هر ساله گزارش‌های متعددی از احضار، بازداشت و تشکیل پرونده‌های قضایی برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این مراسم منتشر می‌شود.

سایت خبری «کردپا» در روزهای گذشته گزارش داده‌ بود که در پی فراخوان برگزاری جشن نوروز در شماری از روستاهای اشنویه در آذربایجان غربی نهادهای امنیتی کانال‌های تلگرامی این مناطق را وادار به انتشار پیام‌های تهدیدآمیز در مورد برپایی این مراسم کردند.

پیش از این گزارش‌هایی نیز درباره خودداری نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از برگزاری آیین‌های نوروزی در روستای آیچی از توابع سقز که در نزدیکی مزار مهسا امینی قرار دارد، منتشر شده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'