سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ارسال محموله‌های «سپاه قدس» از «بندر کنستانتا» رومانی به لاذقیه سوریه؛ دلال‌های اروپایی FATF را دور می‌زنند

دو هفته پس از آنکه روزنامه بریتانیایی «تلگراف» افشا کرد، جمهوری اسلامی دست‌کم با پنج کشتی کانتینربر از طریق بنادر اروپایی اقدام به ارسال تسلیحات برای حزب‌الله لبنان و رژیم سوریه می‌کند، منابع ترکیه‌ای یکی از آن کشتی‌ها را هنگام عبور از تنگه بُسفر استانبول شناسایی کردند.

Two weeks after the British newspaper “Telegraph” revealed that the Islamic Republic of Iran was sending weapons to Lebanon’s Hezbollah and the Syrian regime with at least five container ships through European ports, Turkish sources identified one of those ships while passing through the Bosphorus Strait in Istanbul. they did

کیهان نوین: دو هفته پس از آنکه روزنامه بریتانیایی «تلگراف» افشا کرد، جمهوری اسلامی دست‌کم با پنج کشتی کانتینربر از طریق بنادر اروپایی اقدام به ارسال تسلیحات برای حزب‌الله لبنان و رژیم سوریه می‌کند، منابع ترکیه‌ای یکی از آن کشتی‌ها را هنگام عبور از تنگه بُسفر استانبول شناسایی کردند.
اکانت «Yörük Işık» که عبور و مرور کشتی‌ها را رصد می‌کند ۲۴ مارس (پنجم فروردین) با انتشار تصویری از عبور کشتی «آرزو» از تنگه بسفر استانبول به کنایه نوشت «کشتی مورد علاقه وزارت خزانه‌داری آمریکا با پرچم جمهوری اسلامی با نام آرزو متعلق به خطوط کشتیرانی دولتی ایران، در مسیر بندر خمینی به بندر لاذقیه، بنغازی و کنستانتا، از بسفر به سمت مدیترانه عبور کرد».
بندر بنغازی در شمال لیبی در ساحل دریای سرخ قرار دارد. بندر کنستانتا در رومانی نیز بزرگترین بندر دریای سیاه و چهارمین بندر بزرگ اروپا محسوب می‌شود.
بر اساس گزارش منابع غیررسمی، باندهای قوی و عوامل سپاه پاسداران از جمله در بندر ناپولی در ایتالیا یا آنتروپن بلژیک با کمک‌ دلال‌های بین‌المللی و شرکت‌های پوششی در اروپا تحریم‌ها را دور می‌زنند و بخشی از منابع مالی تروریسم را از همین طریق تأمین می‌کنند.
جمهوری اسلامی برای «سلاح‌شویی» و در برخی مواقع «قاچاق مواد مخدر» نه تنها از بنادر بلژیک، اسپانیا و ایتالیا استفاده می‌کند بلکه برای دور زدن تحریم‌ها نیز روی بنادر رومانی، هلند، ترکیه و فرانسه هم حساب کرده است. سود حاصل از دور زدن تحریم‌ها برای سپاه پاسداران آنقدر زیاد است که حتا بعد از پرداخت رشوه هنگفت به دلال‌های اروپایی باز هم سود می‌برد.
محمد حسن ابراهیمی معاون بازاریابی و خدمات مشتریان کشتیرانی «حافظ دریای آریا» با اشاره به ضرورت مقابله با تحریم‌ها می‌گوید، «کاری که ما در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهیم بالا رفتن با کمک باد مخالف است. به صورت تحقیقی هیچ موفقیتی خلقُ‌الساعه نیست».

این روزنامه گزارش داده، «واحد ۱۹۰» نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق بنادر آنتوروپ (بلژیک)، والنسیا (اسپانیا) و راونا (ایتالیا) با پنج کشتی با نام‌های «دِیزی، کاشان، شیبا،‌ آرزو و آذرگون» در عملیات «سلاح‌شویی» نقش دارد.

این کشتی‌ها پیش از عزیمت به بندر لاذقیه در شمال سوریه در این بنادر پهلو می‌گیرند. مقصد نهایی این کشتی‌ها سواحل جنوب لبنان است.

اکانت «Yörük Işık» که عبور و مرور کشتی‌ها را رصد می‌کند ۲۴ مارس (پنجم فروردین) با انتشار تصویری از عبور کشتی «آرزو» از تنگه بسفر استانبول به کنایه نوشت «کشتی مورد علاقه وزارت خزانه‌داری آمریکا با پرچم جمهوری اسلامی با نام آرزو متعلق به خطوط کشتیرانی دولتی ایران، در مسیر بندر خمینی به بندر لاذقیه، بنغازی و کنستانتا [constanța]، از بسفر به سمت مدیترانه عبور کرد.»

بندر بنغازی در شمال لیبی در ساحل دریای سرخ قرار دارد. بندر کنستانتا در رومانی نیز بزرگترین بندر دریای سیاه و چهارمین بندر بزرگ اروپا محسوب می‌شود.

جمهوری اسلامی برای «سلاح‌شویی» نه تنها از بنادر بلژیک، اسپانیا و ایتالیا استفاده می‌کند بلکه برای دور زدن تحریم‌ها نیز روی بنادر رومانی، هلند، ترکیه و فرانسه هم حساب کرده است. سود حاصل از دور زدن تحریم‌ها برای سپاه پاسداران آنقدر زیاد است که حتا بعد از پرداخت رشوه هنگفت به دلال‌های اروپایی باز هم سود می‌برد.

کارشناسان اطلاعاتی می‌گویند، جمهوری اسلامی با استفاده از مسیر اروپا ماهیت و منبع صادرات را پنهان می‌کند و اوراق مربوط به کانتینرها و محموله‌ها را تغییر می‌دهد. همچنین برخی منابع اطلاعاتی در اروپا می‌گویند، سپاه علاوه بر قاچاق سلاح از بنادر اروپایی به عنوان پوشش برای قاچاق مواد مخدر نیز استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش منابع غیررسمی، باندهای قوی و عوامل سپاه از جمله در بندر ناپولی در ایتالیا یا آنتروپن بلژیک با کمک‌ دلال‌های بین‌المللی و شرکت‌های پوششی در اروپا تحریم‌ها را دور می‌زنند و بخشی از منابع مالی تروریسم را از همین طریق تأمین می‌کنند.

«بالا رفتن با کمک باد مخالف»

یکی از شرکت‌های ایرانی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، کشتیرانی «حافظ دریای آریا» است. از این شرکت به عنوان «بازوی کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی» نام برده می‌شود. محمد حسن ابراهیمی معاون بازاریابی و خدمات مشتریان کشتیرانی «حافظ دریای آریا» با اشاره به ضرورت مقابله با تحریم‌ها می‌گوید، «کاری که ما در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهیم بالا رفتن با کمک باد مخالف است. به صورت تحقیقی هیچ موفقیتی خلقُ‌الساعه نیست.»

طبق گزارش وزارت خارجه اسرائیل، جمهوری اسلامی با نادیده گرفتن قوانین FATF سالانه بیش از یک میلیارد دلار در حمایت از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله و حماس سرمایه‌گذاری می‌کند.

مقامات اسرائیل مدت‌هاست تلاش می‌کنند تا دولت‌های اروپایی از جمله رومانی و بلغارستان را برای قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قانع کنند.

گسترش تجارت مخفیانه سپاه پاسداران از طریق دلال‌ها و شرکت‌های اروپایی، اعتبار قوانین و مکانیسم‌های بین‌المللی از جمله FATF را برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به چالش کشیده است. جمهوری اسلامی از این کانال‌ها اقدام به ارسال تسلیحات و فروش نفت و میعانات می‌کند و از طریق کشورهای ثالت پول آن را برمی‌گرداند. مماشات دولت‌های غربی به ویژه آمریکا با رژیم ایران از عواملی است که دست سپاه پاسداران را برای دورزدن تحریم‌ها بیش از پیش باز کرده است.

در همین ارتباط «تلگراف» نوشته بود، «اروپا بنادر عظیمی دارد و جمهوری اسلامی از آنها برای استتار استفاده می‌کند و فریبکاری در این بنادر آسان است چون در مقایسه با بنادر کوچک که نظارت‌های امنیتی بیشتری وجود دارد، همه‌ چیز باید خیلی سریع انجام شود.»

رانن سولومون کارشناس اطلاعاتی به این روزنامه گفت، جمهوری اسلامی با استفاده از مسیرهای جایگزین از طریق اروپا به محموله‌های تسلیحاتی خود «مشروعیت» می‌بخشد و توجهات را از صادرات مستقیم محموله‌ها منحرف می‌کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'