سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

در چهل ‌و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی، ۳۳ زندانی سیاسی در فهرست اعدام قرار دارند

چهل و پنج سال پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، جمهوری اسلامی قرار است دست‌کم ۳۳ زندانی سیاسی را به پای چوبه دار بفرستد.

Forty-five years after the Islamic Revolution in Iran, the Islamic Republic is going to send at least 33 political prisoners to the gallows.

کیهان نوین: خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به مناسبت فرارسیدن سالگرد انقلاب ۵۷، فهرستی از ۳۴ زندانی با اتهامات سیاسی یا امنیتی محکوم به اعدام در ایران را تهیه کرده است.

خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به مناسبت فرارسیدن سالگرد انقلاب ۵۷، فهرستی از ۳۴ زندانی با اتهامات سیاسی یا امنیتی محکوم به اعدام درایران را تهیه کرده است.

عباس (مجاهد) کورکوری

مرکز رسانه قوه قضاییه در مورد عباس (مجاهد) کورکوری، شهروند زندانی در زندان شیبان اهواز، مدعی است که وی متهم به قتل کیان پیرفلک، کودک جان باخته در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است. این در حالیست که خانواده پیرفلک از جمله زینب مولایی‌راد، مادر این کودک بارها این ادعا را رد کرده و اظهار داشته که فرزند او در پی تیراندازی نیروهای وابسته به حکومت، جان خود را از دست داده است.

رضا رسایی

رضا رسایی، ۳۴ ساله، شهروند پیرو آیین یارسان در۳ آذر ۱۴۰۱ از سوی ماموران اداره آگاهی در شهریار تهران بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد. این بازداشت در پی کشته شدن  نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه در جریان مراسم گرامیداشت بیست و یکمین سالگرد وفات سید خلیل عالی‌‌نژاد، از رهبران پیشین جامعه یارسان صورت گرفت.

انور خضری،کامران شیخه، خسرو بشارت

انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت، سه زندانی سنی مذهب محبوس در زندان قزلحصار کرج در سال ۱۳۸۸ در پرونده‌ای مشترک با قاسم آبسته، ایوب کریمی، داوود عبدالهی و فرهاد سلمی، به ظن قتل ماموستا «عبدالرحیم تینا» که در مهر ۱۳۸۷ ازسوی افراد ناشناس کشته شده بود، بازداشت شدند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه در اسفند ۱۳۹۴ این شهروندان را به اعدام محکوم کرد. این حکم پس از نقض در دیوان عالی کشور برای بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در نهایت مجددا حکم اعدام را برای این افراد صادر کرد.

در نهایت شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور در بهمن ۱۳۹۸ این احکام را تایید کرد. از این میان، احکام اعدام قاسم آبسته، ایوب کریمی، داوود عبدالهی و فرهاد سلیمی به ترتیب در روزهای ۱۴ آبان، ۸ آذر،۱۲ دی و سوم بهمن امسال در زندان قزلحصار کرج اجرا شد و اکنون سه متهم دیگر پرونده در شرف اعدام در زندان قزلحصار کرج بسر می‌برند.

فرشید حسن‌زهی

فرشید حسن زهی ۲۶ ساله در ۳ آذر ۱۴۰۱ ازسوی نیروهای امنیتی در روستای چشمه زیارت از توابع شهرستان زاهدان، به اتهام “تیراندازی به خودروی پاسگاه روستای چشمه زیارت زاهدان” بازداشت و اکنون در بند ۹ زندان زاهدان بسر می‌برد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی که به صدور حکم اعدام برای او منجر شد، به صورت آنلاین و بدون حضور وکیل مدافع برگزار شد.

منصور دهمرده

منصور دهمرده، متولد ۱۳۷۹ دارای معلولیت جسمی که در ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در زاهدان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. وی در دی ماه سال گذشته در مرحله بدوی ازسوی شعبه ۲ کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان به اتهام “افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شد.

جمشید شارمهد

اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۲ حکم اعدام جمشید شارمهد در دیوان عالی تأیید شد.جمشید شارمهد امرداد سال ۱۳۹۹ با یک سناریوی امنیتی از سوی وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی به دوبی کشانده شد و پس از ربوده شدن به ایران منتقل گردید.جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات وی از ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ تا یکم شهریور ۱۴۰۱ ازسوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. شارمهد در اوایل اسفند ۱۴۰۱ به اتهام “افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی” به اعدام محکوم شد.مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در۶ اردیبهشت ماه از تایید حکم اعدام این زندانی در دیوان عالی کشور خبر داد.

محمد زین‌الدینی

محمد زین‌الدینی در مهرماه ۱۳۹۹ و ادهم نارویی در ۴ خرداد ۱۴۰۰ از سوی نیروهای امنیتی در شهر لاشار از توابع شهرستان اسپکه بازداشت شدند. پرونده آنها از شعبه ۶ بازپرسی دادسرای زاهدان در ارتباط با کشته شدن ۳ نیروی امنیتی به شعبه یک دادگاه کیفری استان ارجاع شد. این زندانیان سیاسی اواخر سال ۱۴۰۱ازسوی شعبه یک دادگاه کیفری زاهدان به اتهام “محاربه از طریق اقدام مسلحانه” به اعدام محکوم شدند. این حکم در ۲۹ آبان ماه در دیوان عالی کشور تایید شد.

محمدجواد وفایی ثانی

محمدجواد وفایی ثانی، ۲۸ ساله از مربیان رشته بوکس ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در مشهد بازداشت و به «افساد فی‌الارض» از طریق «تحریق و تخریب اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی» متهم شد.

-محمد جواد وفایی ثانی اتهام وارد شده را در دادگاه رد کرده است. او پس از بازداشت در مشهد برای اعترافات اجباری زیر شکنجه‌های شدید قرار داشته است. پس از صدور حکم اعدام علیه این جوان ورزشکار در زمستان گذشته دیوان عالی کشور با پذیرش فرجام‌خواهی، پرونده را به شعبه هم عرض فرستاد اما این شعبه نیز او را به اعدام محکوم کرده است

 عباس دریس

عباس دریس و برادرش که هر دو ساکن شهرک «چمران» بودند پس از کشتار مردم در نیزارهای ماهشهر در یک پرونده‌سازی از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدند. آنها در ابتدا به «قتل عمد» رضا صیادی از مأموران نیروی انتظامی متهم شدند اما بعد در اقدامی عجیب اتهام آنها تغییر کرد و به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو» تبدیل شد.دادگاه انقلاب بر اساس اعترافات اجباری و زیر شکنجه عباس دریس مبنی بر تیراندازی و کشتن یک مأمور نیروی انتظامی او را به اعدام و برادرش را به اتهام «شرکت در قتل» به حبس ابد محکوم کرد.در بهمن سال جاری، درخواست اعاده دادرسی پرونده عباس دریس در دیوان عالی کشور رد شد.

احمدرضا جلالی

احمدرضا جلالی پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است که اردیبهشت ۹۵ در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.او پس از ۹ ماه زندان از جمله سه ماه انفرادی در روز ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی متهم به «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و فساد فی‌الارض محکوم به اعدام شد. ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی سابق قوه قضاییه در ۲۰ اردیبهشت سال گذشته اعلام کرده بود حکم اعدام احمدرضا جلالی، زندانیدو تابعیتی قطعی است.

یوسف احمدی

یوسف احمدی به همراه محمد کریمی، باسط کریمی و محمد فیضی در یک پرونده مشترک اوایل اردیبهشت‌ ١٣٩٩ به ظن “همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان” ازسوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، به ریاست قاضی سعیدی در شهریورجاری، یوسف احمدی را به اتهام بغی به اعدام و محمد کریمی، باسط کریمی و محمد فیضی را به اتهام معاونت در بغی به ترتیب به ۲۵، ۲۰ و ۲۰ سال حبس محکوم کرد. حکم اعدام یوسف احمدی در بهمن ماه از سوی شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور تایید شد.

منصور رسولی، آران عمری، رحمان پرهازو، وفا هناره، و نسیم نمازی به همراه ۵ متهم دیگر در آبان ۱۴۰۰ ازسوی نیروهای امنیتی بازداشتشدند که با حکم دادگاه انقلاب به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض از طریق همکاری اطلاعاتی اسرائیل به قصد برهم زدن امنیت کشور به اعدام محکوم شدند. ۵ متهم دیگر این پرونده نیز به نام‌های کامران هناره، فخر‌الدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌‌نژاد، حسن عمرپور و امیر مشتاق گنگچین، از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰سال حبس محکوم شدند و در بند سیاسی زندان ارومیه دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند. از بین ۵ زندانی محکوم به اعدام، احکام آران عمری، رحمان پرهازو، وفا هناره و نسیم نمازی در ۸ دی ۱۴۰۲ در زندان ارومیه اجرا شد.

نائب عسکری

نائب عسکری در ۷ فروردین‌ ۱۴۰۰ از سوی ماموران اطلاعات سپاه ارومیه بازداشت و در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ به صورت غیابی از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شد. پس از پذیرش درخواست دادخواهی این زندانی، شعبه مذکور پس از چند جلسه دادرسی، اتهام او را از “محاربه” به “بغی” تغییر داد و مجددا اواخر مهرماه او را به اعدام محکوم کرد. جلسات دادرسی این زندانی در مرجع قضایی مذکور بدون حضور وکیل مدافع او برگزار شد. عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان، از مصادیق اتهامی نائب عسکری عنوان شده است.

فاضل بهرامیان، مهران بهرامیان، داریوش صاعدی و یونس بهرامیان

فاضل بهرامیان، مهران بهرامیان، داریوش صاعدی و یونس بهرامیان در ۱۱ دی ۱۴۰۱ پس از شرکت در مراسم چهلم چند تن از جان‌باختگان اعتراضات به نام‌های علی عباسی، مراد بهرامیان، مسلم هوشنگی و (نام کوچک نامشخص) آصفی بابت پرونده‌ای مشترک دستگیر و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند. فاضل بهرامیان و مهران بهرامیان به اتهام “قتل محسن رضایی، مامور یگان ویژه” ازسوی شعبه ۳۳ دادگاه کیفری اصفهان به ریاست قاضی همتی به اعدام محکوم شدند. داریوش صاعدی و یونس بهرامیان، دیگر متهمان این پرونده به اتهام همکاری در قتل مامور مذکور هر یک به ۱۶ سال حبس محکوم شدند. پرونده این متهمان اکنون در دیوان عالی کشور در دست بررسی است.

علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی، سالم موسوی

شش نفر به نام‌ علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب رریس، سید عدنان غیبشاوی و سید سالم موسوی به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ در استان خوزستان به اعدام محکوم شدند. این افراد گفته می‌شود که از اعضای «حرکت النضال» هستند. رهبر سابق این گروه، حبیب اسیود با تابعیت دوگانه ایرانی- سوئدی نیز در مهر ۱۳۹۶ در جریان سفری به استانبول توسط مامورین جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، عبدالرحمان گرگیج، عبدالحکیم عظیم گرگیج، تاج محمد خرمالی

عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمان گرگیج، عبدالباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی و مرتضی فکوری، حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش در سال ۱۳۹۴ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد نگهداری شدند. آنان از حدود ۴ سال پیش در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت بسر می‌برند. شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی محمود داوود آبادی در سال ۹۸ حمید راست بالا، فرهاد شاکری، کبیر سعادت جهانی، محمدعلی آرایش، عیسی عیدمحمدی، حکیم عظیم گرگیج و عبدالرحمن گرگیج را به اتهام «بغی از طریق عضویت در گروه سلفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» به اعدام و محمدرضا شیخ احمدی، عبدالباسط اورسن و مرتضی فکوری را به اتهام «بغی از طریق عضویت در گروه تکفیری و سلفی داعش» هر کدام به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. احکام اعدام حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش زندانیان سنی مذهب و هم‌پرونده شماری از این افراد در زندان وکیل آباد مشهد در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۹۹ اجرا شد در حالی که خانواده آنان از ملاقات آخر نیز محروم شده بودند.

امیر رحیم‌‌پور 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی سابق قوه قضاییه در۱۵ بهمن ۱۳۹۸ از تایید حکم اعدام امیر رحیم پور، دارای مدرک فوق‌لیسانس برق قدرت به اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” در دیوان عالی کشور خبر داد. وی در شرح پرونده این زندانی مدعی شده بود: “این فرد ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی، از آن‌ها دستمزدهای کلانی را هم به عنوان حق‌الرحمه دریافت کرده و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد”.

مالک داورشناس (سید مالک موسوی)

مالک‌ داورشناس در اردیبهشت ۱۴۰۰همراه یکی از دوستانش به نام عباس خزرجی ازسوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. پس از بازجویی، شعبه دوم دادگاه انقلاب دزفول وی را به اتهام “بغی” به اعدام و عباس خزرجی را به اتهام “مشارکت در اخلال در نظم” به ۱۰ سال حبس محکوم کرد. “حمله و آتش زدن پاسگاه مقاومت بسیج شاوور” از مصادیق اتهام مطروحه علیه مالک داورشناس عنوان شده است.

علی عبیداوی

علی عبیداوی در سال ۱۳۹۸ به همراه برادرش حسین عبیداوی ازسوی نیروهای امنیتی به اتهام “حمله به پایگاه بسیج” بازداشت شد. دادگاه انقلاب ماهشهر پس از ۴ سال، علی عبیداوی را به اعدام و برادرش را به ۱۳ سال حبس محکوم کرد.

شهاب نادعلی جوزانی

شهاب نادعلی جوزانی، در ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ازسوی ماموران اداره اطلاعات در همدان بازداشت شد. وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام “بغی از طریق عضویت در جمعیت های معارض کشور (گروهک منافقین)” به اعدام و بابت “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

چندی پیش نیز دادگستر (بانک اطلاعاتی ناقضان حقوق بشر در ایران) در گزارشی به ارائه آمار اعدام ۴۸۲۹ شهروند طی یک دهه، بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳) پرداخت.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'