سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

افزایش ترور و بازداشت فعالان سیاسی در خاک ایران و پاکستان

یک فعال سیاسی بلوچ از سوی نیروهای امنیتی پاکستان در شهر خضدار بازداشت و تحویل مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران داده شد.

A Baloch political activist was arrested by the security forces of Pakistan in Khuzdar city and handed over to the security authorities of the Islamic Republic of Iran.

کیهان نوین: به گفته منابع کمپین فعالین بلوچ، شعیب احمد مگسی که به جمهوری اسلامی تحویل داده شده است، حدود ۴۷ روز پیش توسط نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه کوچلاک شهرستان خضدار بازداشت شده بود.
روز یکشنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ یک فعال سیاسی بلوچ به نام «ایوب گهرامزهی» اهل نصیرآباد شهرستان سرباز از سوی عناصر وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه ملیر شهر کراچی به ضرب گلوله کشته شد.
فعالان سیاسی بلوچ معتقدند که در پی توافقنامه محرمانه بین دو رژیم پاکستان و ایران، ترور فعالان سیاسی ایرانی در دو کشور افزایش پیدا کرده است.
اینهمه در حالیست که همزان تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شهروندان استان سیستان و بلوچستان با روش‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، یک فعال سیاسی بلوچ اهل بلوچستان ایران، ازسوی نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت و تحویل حکومت ایران داده شده است.  هویت این فعال سیاسی و از مخالفان جمهوری اسلامی «شعیب احمد مگسی» برای این کمپین احراز شده است.

به گفته منابع کمپین، شعیب احمد مگسی حدود ۴۷ روز پیش توسط نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه کوچلاک شهرستان خضدار بازداشت شده بود.

این منبع افزود: «شعیب پس از بازداشت، توسط نیروهای امنیتی پاکستان به نیروهای نظامی ایران تحویل داده شده است.»

از سوی دیگر این کمپین روز یکشنبه ۶ اسفند از کشته شدن یک فعال سیاسی بلوچ در شهر کراچی پاکستان خبر داد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ یک فعال سیاسی بلوچ اهل شهرستان سرباز در شهر کراچی توسط عناصر جمهوری اسلامی کشته شد.

هویت این فعال سیاسی بلوچ «ایوب گهرامزهی» اهل نصیرآباد شهرستان سرباز برای کمپین احراز شده است.

به گفته منابع این کمپین، وی شب یکشنبه از سوی عناصر وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه ملیر شهر کراچی به ضرب گلوله کشته شد.

فعالان سیاسی بلوچ معتقدند که در پی توافقنامه محرمانه بین دو رژیم پاکستان و ایران، ترور فعالان سیاسی ایرانی در دو کشور افزایش پیدا کرده است.

تحریم انتخابات نمایشی ۱۱ اسفند از سوی شهروندان بلوچ  

اینهمه در حالیست که همزان تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شهروندان استان سیستان و بلوچستان با روش‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود.

در کنار ده‌ها ویدئو از کندن و پاره کردن و آتش زدن بنرهای تبلیغاتی رأی‌گیری، برای نمونه روز شنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۲ نیز یک ویدئو منتشر شد که در آن نشان داده می‌شود که یک شهروند بلوچ بنرهای تبلیغاتی کاندیداهای نظام را در بلوار «پاسداران» شهر شیراز پاره می‌کند.

این شهروندان همچنین روز یکشنبه ۶ اسفند در اعتراض به انتخابات در معابر زاهدان عبارات اعتراضی از جمله «به احترام به خون شهدا رای نمی‌دهیم» را دیوارنویسی کردند.

در زاهدان نیز شهروندان بنرهای تبلیغاتی انتخابات نمایشی را پاره می‌کنند. به گزارش «حال‌وش» در یک ویدئو نشان داده ی‌شود که  شهروندی در اعتراض به انتخابات در حال پاره کردن بنرهای تبلیغاتی کاندیداها در چابهار است،

همچنین به گزارش «حال‌وش» روز شنبه ۵ اسفندماه ۱۴۰۲ یک شهروند بلوچ در حضور یکی از کاندید‌اهای مجلس شورای اسلامی که به مسجد جامع اهل سنت «الفاروق» در اسماعیل‌آباد مشهد رفته بود تا حمایت اهالی را جلب کند، در یک سخنرانی اعتراضی از وی خواست تابلوی مسجد را که به خاطر نام «عمر ابن خطاب» خلیفه دوم مسلمانان و مورد احترام شهروندان سُنّی‌مذهب، جمع‌آوری شده بازگرداند.

محمد نارویی شهروند ساکن اسماعیل آباد مشهد در سخنان  خود گفت: «از چهل سال قبل این مسجد جامع به خاطر عمرابن خطاب الفاروق نامگذاری شده و اهالی و معتدیان مسجد با جمع‌آوری مبلغ ۲۰ میلیون تومان تابلوی نام مسجد را تعویض کردند… و بدون اما و اگر دستور دادند تابلو باید جمع‌آوری شود. عمر ابن خطاب اعتقاد ما اهل سنت است و اگر کسی قبول نداره اعلام جرم کند که این اعتقاد و این مذهب جرم است تا ما بدانیم. روی تابلو فقط نوشته شده «الفاروق»؛ نه سیاسی است نه ضدانقلاب؛ نه با دولتی کاری دارد؛ ۱۱۵۰۰ شهید اهل سنت برای کشور داده چرا با حیثیت و اعتقاد ما بازی می‌کنید

در ویدئویی دیگر یک شهروند دیگر بلوچ نیز به صف‌ سیلندر گاز اشاره کرده و گفته: «باز هم به مردم بگویید بیایید رای بدهید.»

در این ویدئو این شهروند ضمن نشان دادن صف‌های شلوغ سیلندر گاز در منطقه جکیگور سیستان و بلوچستان می‌گوید: «این وضعیت مردم بلوچ است از ساعت ۶ صبح باید زنان و مردان بیایند در صف سیلندر گاز معطل شوند بازم کپسولی گیر نمیاد و شما هنوز هم به مردم می‌گویید بیایید رای بدهید آخه این چه وضعیه.»

با چنین شرایطی، جمهوری اسلامی اعلام کرده که برای رأی‌ دادن به شناسنامه نیازی نیست و با دیگر مدارک هویتی نیز می‌توان در «انتخابات» شرکت کرد! این در حالیست که بر اساس آماری که از سوی کمپین فعالین بلوچ منتشر شده، نزدیک به ۵۰۰ هزار شهروند فاقد مدارک هویتی و شناسنامه فقط در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'