سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ابراز نگرانی و انتقاد دوباره مولوی عبدالحمید از افزایش اعدام در ایران

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز جمعه، چهارم اسفند، بار دیگر از افزایش اجرای حکم اعدام در کشور ابراز نگرانی کرد.

کیهان نوین :مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در سخنرانی خود با اشاره به افزایش اعدام در ایران، چه اعدام به دلیل قاچاق مواد مخدر و چه «اعدام‌های سیاسی»، گفت که این اعدام‌ها باعث «نگرانی همه مردم [شده] و تمام دنیا از آنها تکان خورده است».

او در ادامه با اشاره به دو اتهام محاربه و افساد فی‌الارض که تعداد قابل توجهی از مخالفان جمهوری اسلامی به آن متهم شده‌اند «قتل مردم» را «سنگین» خواند.

تفهیم این اتهامات در ایران می‌اتواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

مولوی عبدالحمید روز جمعه در ادامه به «اجبار در اعتراف» و سپس اعدام افراد «بر اساس همین اعتراف اجباری» اعتراض کرد.

این چهره اهل سنت پیشتر هم در واکنش به اعدام محمد قبادلو، از معترضان «زن، زندگی، آزادی»، به اخذ اعتراف‌های اجباری از زندانیان سیاسی اشاره کرده بود.

او در همان زمان در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اخذ اعتراف اجباری از زندانیان و اجرای بی‌رویه احکام اعدام در کشور، مجامع بین‌المللی را تکان داده و باعث افزایش نارضایتی مردم و گسترش فاصله آنها از حاکمیت شده است.»

محمد قبادلو نهمین نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» بود که پس از برگزاری روندهای قضایی فوری و مورد اعتراض از سوی نهادهای حقوق بشری، اعدام شد.

ساعتی پیش از برگزاری نماز جمعه در زاهدان، حساب حال‌وش در شبکه‌های اجتماعی از «استقرار نیروهای نظامی در اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان و بازرسی بدنی نمازگزاران» خبر داده بود.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'