سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

نرگس محمدی: بدون روسری و با کُت و دامن به بیمارستان رفتم؛ پایان اعتصاب غذا

نرگس محمدی، فعال سرشناس حقوق بشر و برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، روز پنج‌شنبه، ۱۸ آبان، خبر داد که درنهایت طبق خواسته خود «بدون روسری و با کت و دامن» به بیمارستان اعزام شده و اکنون به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

کیهان نوین :خانم محمدی که به رسیدگی پزشکی در خارج از زندان نیاز داشت، به دلیل پافشاری بر عدم استفاده از حجاب اجباری با ممانعت مقامات زندان از رفتن به بیمارستان مواجه شده بود و در اعتراض به تصمیم آنها دست به اعتصاب غذا زده بود.

روز چهارشنبه، ۱۷ آبان، در پی افزایش فشارهای بین‌المللی برای رسیدگی پزشکی به نرگس محمدی، سرانجام مسئولان زندان او را به بیمارستان اعزام کردند.

روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نرگس محمدی «با رعایت مقررات و پروتکل‌ها» به بیمارستان اعزام شده است.

خانم محمدی که روز ۱۴ مهر به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد و از معروف‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در جهان است، بارها مخالفتش را با حجاب اجباری اعلام کرده است.

حساب کاربری شبکه ایکس گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی در اوین نیز نوشته که او و دیگر همبندی‌های نرگس محمدی که در اعتراض به سیاست «یا مرگ یا حجاب اجباری» و ممانعت از اعزام نرگس محمدی، دست به اعتصاب غذا زده بودند، پس از رسیدگی پزشکی به خانم محمدی اعتصاب خود را شکستند.

خانم ایرایی در این پُست نوشته: «تن ندادن نرگس به حجاب اجباری، ادامه راهی است تا برانداختن حجاب در پوشش. اجباری که موجب تحقیر، سرکوب و شکنجه زنان ایرانی در بیش از چهار دهه استبداد بوده و منجر به قتل بسیارانی چون ژینا و آرمیتا و …شد.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'