سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

افشاگری برادر روح‌الله عجمیان؛ اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی ربطی به قتل برادرم نداشت! «آن فرد و همسرش» هم باید اعدام شوند!

یک سال پس از اعدام محمد (کیان) حسینی و محمدمهدی کرمی، حسین عجمیان برادر روح‌الله عجمیان در گفتگو با وبسایت «اعتماد» گفته حکم «محاربه» و اعدام این دو شهروند معترض ربطی به قتل برادرش نداشته است.

One year after the execution of Mohammad (Kian) Hosseini and Mohammad Mehdi Karmi, Hossein Ajamian, the brother of Ruhollah Ajamian, said in a conversation with the “Etimad” website that the verdict of “war” and the execution of these two protesting citizens had nothing to do with the murder of his brother.

کیهان نوین: یک سال پس از اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی دو شهروند معترضی که به اتهام «محاربه» به دلیل قتل روح‌الله عجمیان، برادر این بسیجی در گفتگو با روزنامه «اعتماد» گفته پرونده قتل برادرش منحرف شده و دو جوان اعدام شده ربطی به پرونده قتل برادرش نداشتند.

حسین عجمیان برادر روح‌الله عجمیان گفته که «در این پرونده دو نفر آدم بی‌خانواده را اعدام کردند اما فرد اصل کاری را که دکتر بود، اعدام نکردند.»

او گفته «فردی که با لگد به برادرم ضربه زده و دست چپ برادر مرا شکسته، یک (ضربه) چاقو هم به پهلوی برادرم زده است، در ادامه چند سانت آن را به جگر برادرم فرو کرده و با این ضربه باعث مرگ برادر من شده، اعدام نشده است. چرا؟ در واقع این آقا برادر من را به قتل رسانده است. اما چون پولدار و دکتر است، روابط زیادی دارد و… کسی با او برخوردی نکرده است.»

به گفته حسین عجمیان  «برخی افراد و جریانات با نفوذ از مقام خود سوء استفاده کرده و مسیر پرونده را تغییر دادند. در صورتی که این افراد و جریانات اگر به فکر نظام و کشور بودند، باید زور خود را می‌زدند تا یک نفر از معترضان هم آزاد نشود. در صورتی که برعکس عمل کرده‌اند.»

وی که مانند پدرش از مدافعان سرسخت نظام است گفته «ما از دستگاه قضایی می‌خواهیم تا مطابق قانون برخوردهای لازم را صورت دهند. ما نمی‌خواهیم رفتار غیرقانونی صورت بگیرد؛ فقط می‌خواهیم این فرد و همسرش مطابق قانون اعدام شوند.»

برادر روح‌الله عجمیان افزوده که در روز حادثه «زن این فرد فیلم می‌گرفت و می‌فرستاد به خارج. ما نه خصومت شخصی با کسی داریم و نه کسی با داداش من خصومت شخصی داشته است. اینها آمدند نظام را بردارند، روح‌الله ما به خاطر نظام و دولت و ملتش وارد میدان شده، حقش نبود که اینطور با ما رفتار شود. ۳نفر از قاتلانش را کلا آزاد کرده‌اند. چرا مثلا؟ مگر می‌شود یک نفر که حکمش اعدام بوده،؛ ناگهان ۱۵سال حبس بگیرد.»

حسین عجمیان در ادامه افزوده که «اگر دست برخی افراد با نفوذ در کار نبود، ‌چرا وقتی اینهمه مصاحبه و فیلم و گفتگو و کلیپ منتشر شد که این افراد پیگیر آزادی این دکتر بوده‌اند. چرا این افراد یکبار نقش خود را در پیگیری پرونده تکذیب نکردند. یعنی چون این فرد پول دارد نباید اعدام شود؟ بعد برخی افراد بی‌صدا و بی‌خانواده که پول نداشتند، اعدام شوند.»

برادر روح‌الله عجمیان با اشاره به اینکه مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی «کاری به کسانی که مرفه‌اند، پولدارند و دست‌شان به دهن‌شان می‌رسد، نداشتند» در ادعاهایی مطرح کرد که «کسی مثل قره‌حسنلو که حدادیان را به قتل رساند، همان روز برادر مرا هم کشت. در خرمدشت (کرج) هم به یک روحانی حمله کرد، بعد هم به پل حصارک (کرج) رفتند و یک کیوسک پلیس را آتش زدند و… اما این فرد را اعدام نکردند، چون پول دارد. این فرد در سه منطقه حضور داشته و سه نفر را هم زده است. دست چپ داداش مرا شکاند و یک چاقو به پهلوی او زد. مردم معترض ایستاده بودند و کسی واکنش نداشت تا زمانی که قره‌حسنلو فرمان حمله را صادر کرد و مردم ماموران را هم زدند.»

حسین عجمیان در ادامه این سخنان جنجالی افزوده که «اگر دقت کرده باشید، این فرد [دکتر] در سایر مراسم‌‌های مرتبط با رخدادهای اخیر حضور پیدا می‌کند، اما در مراسم‌هایی که خانواده ما هستند، حضور پیدا نمی‌کند. در مراسم شهید علی‌وردی و… شرکت می‌کند، اما هر زمان که ما جایی هستیم حضور پیدا نمی‌کند. ظاهرا خودشان می‌دانند چه کرده‌اند.»

او معتقد است در پرونده قتل برادرش «برخی افراد و جریانات این روند را تغییر دادند.» وی تأکید کرده که «برخی افراد دارای نفوذ روند پرونده را منحرف کردند. افرادی که اینگونه رفتار می‌کنند، نامه‌نگاری می‌کنند تا یک خائن به مملکت را آزاد کنند.»

حسین عجمیان در حالی امروز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ در گفتگو با روزنامه «اعتماد» بطور واضح محمدمهدی کرمی و محمد(کیان) حسینی را بی‌گناه اعلام کرده که میرزا ولی عجمیان پدر روح‌الله عجمیان نیز یک هفته پیش و در سالگرد مرگ پسرش در یک برنامه صداوسیمای رژیم کاهش حکم تعدادی از متهمان پرونده را زیر سوال برد و با نام بردن از علی اکبر ولایتی به عنوان کسی که در تغییر حکم متهمان نقش داشته است گفت در چندین بار حضورش در صداوسیمای جمهوری اسلامی به او گفته‌اند درباره ولایتی چیزی نگوید. او همچنین گلایه کرده بود که چرا «همه» متهمان پرونده اعدام نشدند!

میرزا ولی عجمیان بعد از چند دقیقه تلاش مجری برای مدیریت مسیر گفتگو، برنامه زنده تلویزیونی را به نشانه اعتراض، ترک کرد.

اظهارات پدر روح‌الله عجمیان با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. نام بردن از علی‌اکبر ولایتی مشاور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی به عنوان فردی که در پرونده نفوذ کرده و مسیر آن را تغییر داده با واکنش برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب داخل کشور روبرو شد.

روزنامه «سازندگی» نوشت: «به نظر می‌رسد آنچه در شبکه یک تلویزیون ایران مطرح شد بیش از آنکه درباره پرونده باشد بیشتر یک انتقام‌گیری از علی‌اکبر ولایتی، دیپلمات پیشین باشد.»

روزنامه «هم‌میهن» هم نوشت که «مشخص نیست که با وجود دو اعدام برای این پرونده، انتظار سید میرزا ولی عجمیان از دستگاه قضائی چه بوده است و از نظر او چند نفر باید در ارتباط با این پرونده اعدام شوند؟»

روزنامه «هم‌میهن» همچنین در سر مقاله‌ای با تیتر «خالص‌سازی سیری‌ناپذیر» آنچه را در برنامه صداوسیمای دولتی رخ داد به عنوان «پروژه خالص‌سازی» معرفی کرد و نوشت که این ماجرا «برداشتن گام‌های بزرگتری برای زدن یاران سابق خودشان است».

از سوی دیگر شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز خواسته «اعدام همه متهمان پرونده» را زیر سوال برده و به چنین سیری‌ناپذیری در اعدام انتقاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، صالح اسکندری مشاور علی اکبر ولایتی در یادداشتی با ارائه توضیحاتی درباره دخالت علی اکبر ولایتی در این پرونده نوشته که « در ماجرای وساطت دکتر ولایتی برای یک پزشک که یکی از محکومین پرونده قتل شهید عجمیان است پس از درخواست ۱۰۲ تن از رؤسای نظام پزشکی سراسر کشور و و طومار بیش از ۶ هزار پزشک مبنی بر بی گناهی وی و نیز پیام های مکرر از محافل پزشکی بین المللی مبنی بر تشدید تحریم ها در حوزه پزشکی و تماس های مکرر انجمن های پزشکی با ایشان طی نامه ای به یکی از مسئولان عالی رتبه نظام صرفا درخواست بررسی بیشتر کرده است و هیچ مکاتبه ای با قوه قضائیه در کار نبوده است.»

پرونده‌ای که به «اتوبان کرج» معروف شد یکی از چندین پرونده‌ای است که پس از اعتراضات جنبش ملّی علیه شهروندان معترض بازداشت شده و با سناریوسازی نهادهای امنیتی تشکیل شد. در پرونده «اتوبان کرج» ۱۶ شهروند متهم به دست داشتن در کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان شدند. پس از برگزاری مراسم چهلم حدیث نجفی از  جانباختگان اعتراضات در «بهشت سکینه» کرج در ۱۲ آبان سال گذشته، مأموران لباس‌شخصی، امنیتی و نظامی مسیر جاده را بستند و به مردم یورش بردند و درگیری شدیدی میان نیروهای حکومتی و مردمی که در حال دفاع مشروع از خود بودند درگرفت.

در جریان این درگیری روح‌الله عجمیان بسیجی مسلح و از نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد. نهادهای امنیتی اقدام به بازداشت شماری از شهروندان در رابطه با این پرونده کردند و در نهایت ۱۶ شهروند را با اتهام سنگین محاربه و قتل این بسیجی راهی دادگاه انقلاب اسلامی کردند.

در روند بررسی این پرونده محمد(کیان) حسینی و محمدمهدی کرمی دو تن از متهمان این پرونده به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شده و به شکلی عجولانه در دی‌ماه ۱۴۰۱ به دار آویخته شدند.

در شهریورماه ۱۴۰۲ و چند ماه پس از اعدام محمد(کیان) حسینی و محمدمهدی کرمی، حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز از تأیید و قطعی شدن احکام هشت تن از متهمان پرونده معروف به «اتوبان کرج» در رابطه با اعتراضات آبان سال گذشته خبر داد.

به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز حمید قره‌حسنلو از متهمان این پرونده که پیش از این به اعدام محکوم شده بود، بیشترین میزان حبس را گرفته و به ۱۵ سال زندان و «نفی بلد» (حبس در تبعید) محکوم شده و باید دوره حبس خود را در شهر یزد سپری کند.

رضا آریا، حسین محمدی و مهدی محمدی نیز هر کدام به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شدند. احکام رضا آریا و حسین محمدی نیز در دادگاه بدوی اعدام بود که در تجدید نظر به حبس کاهش یافت.

بر اساس این احکام همچنین محمدامین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی (زیر ۱۸ سال) و فرزانه قره‌حسنلو هر کدام به پنج سال «نفی بلد» و علی معظمی گودرزی به سه سال حبس و «نفی بلد» محکوم شدند.

حکم دادگاه تجدید‌ نظر این هشت متهم که اسفندماه ۱۴۰۱ جریان داشت، اکنون «عیناً» تأیید و قطعی شده است.

حمید قره‌حسنلو همان پزشکی است که برادر روح‌الله عجمیان در گفتگو با روزنامه «اعتماد» او را به عنوان قاتل اصلی برادرش معرفی کرده است. پس از بازداشت این پزشک، بسیاری از اصلاح‌طلبان به حمایت از او پرداختند و علی اکبر ولایتی نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار بررسی اتهامات او شده بود.

در آبان سال گذشته و پس از صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، روزنامه «اعتماد» به نقل از یک چهره شاخص سیاسی از لغو این حکم در پی نامه‌نگاری یک «مسئول عالی رتبه» خبر داده بود: «دیروز خبری به دست اعتماد رسید، مبنی بر اینکه حکم اعدام حمید قره‌حسنلو لغو شده است. طبق این خبر، گفته می‌شد که یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور در نامه‌ای از مقامات عالی نظام درخواست کرده حکم این فرد لغو شود. ما با نویسنده نامه تماس گرفتیم و ایشان نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تائید کرد.»

چند روز بعد خبر لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو منتشر اما مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه اعلام کرده بود «تا این لحظه هنوز حکم قطعی‌ای صادر نشده است» و پرونده متهمان مرگ سیدروح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و «سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'