سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

درخواست قانونگذاران مجلس عوام و اعیان بریتانیا از دولت برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

شماری از قانونگذاران مجلس عوام و اعضای مجلس اعیان بریتانیا  نخست‌وزیر این کشور را برای قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی زیر فشار قرار داده‌اند.

A number of legislators of the House of Commons and members of the British House of Lords have put pressure on the Prime Minister of this country to include the Islamic Revolutionary Guard Corps in the list of terrorist organizations.

کیهان نوین: خبرگزاری رویترز ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) گزارش داد این نمایندگان از ریشی سوناک خواسته‌اند تا سپاه پاسداران را به‌ عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند. آنها تأکید کردند که این اقدام گامی برای بازگرداندن ثبات به خاورمیانه خواهد بود.
بیش از ۶۰ قانونگذار از مجلس عوام و اعضای مجلس اعیان در نامه‌ای به ریشی سوناک نخست‌وزیر هشدار دادند که «با توجه به درگیری‌های خاورمیانه، اکنون بیش از هر زمان دیگری تحریم سپاه پاسداران ضروری است.»

خبرگزاری رویترز ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) گزارش داد این نمایندگان از ریشی سوناک خواسته‌اند تا سپاه پاسداران را به‌ عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند. آنها تأکید کردند که این اقدام گامی برای بازگرداندن ثبات به خاورمیانه خواهد بود.

تحریم سپاه پاسداران به‌ عنوان یک گروه تروریستی به این معنی است که عضویت در این گروه، شرکت در جلسات آن یا حمل نمادهایی با لوگوی آن در مجامع عمومی در بریتانیا جرم محسوب می‌شود. سپاه پاسداران در حال حاضر تحت تحریم انگلیس قرار دارد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۶۰ قانونگذار از مجلس عوام و اعضای مجلس اعیان در نامه‌ای به ریشی سوناک نخست‌وزیر هشدار دادند که «با توجه به درگیری‌های خاورمیانه، اکنون بیش از هر زمان دیگری تحریم سپاه پاسداران ضروری است.»

در بخشی از این نامه آمده «ما از دولت خود می‌خواهیم که فوریت اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی را به‌ رسمیت بشناسد و برای انجام این کار اقدام کند. چنین تصمیمی گامی مهم به سوی صلح، ثبات و عدالت در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد بود.»

در بالاترین رده‌های سیاسی در انگلستان بر سر قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اختلاف وجود دارد

 

«فایننشال تایمز» اواسط امرداد گزارش داد اختلافات میان سوئلا برآورمن وزیر کشور و جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا، بر سر شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی افزایش پیدا کرده است.

در ماه‌های اخیر برخی رسانه‌ها به نقل از منابع مختلف چند دلیل برای مخالفت دولت بریتانیا با قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اشاره کرده‌اند.

برخی عنوان کردند این نگرانی وجود دارد که با این اقدام، سپاه پاسداران مستقیم یا غیرمستقیم به انتقام‌ گرفتن علیه شهروندان انگلیسی و یا دوتابعیتی انگلیسی- ایرانی بپردازد و یا «احیای برجام» در خطر قرار گیرد.

از اوایل آبان‌ماه پس از حمله تروریستی حماس در هفتم اکتبر علیه اسرائیل موضوع قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی بار دیگر در بریتانیا داغ شده است به ویژه پس از آنکه پلیس انگلیس گزارش داد عوامل جمهوری اسلامی در تجمعات طرفداران حماس در شهرهای مختلف این کشور به آشوب‌ها دامن می‌زنند.

اما روزنامه «تایمز» گزارش داد یکی از دلایلی که دولت بریتانیا جدّی‌تر این مسئله را پیگیری نمی‌کند «نگرانی از اقداماتی است که ممکن است به اخراج سفیر بریتانیا از تهران و از دست رفتن ظرفیت جمع‌آوری اطلاعات منجر شود.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'