سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

مولوی عبدالحمید: وقتی فرمان‌های شخصی جای شورا را بگیرد، دیکتاتوری می‌شود .

مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران بار دیگر در سخنرانی خود هشدار داد که اگر فرمان‌های شخصی جای تصمیم‌گیری‌های شورایی را بگیرد، دیکتاتوری می‌شود.

کیهان نوین :عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه، ۳۰ تیر، در سخنرانی هفتگی خود در نماز جمعه زاهدان، به ماجرای تاریخی قیام امام سوم شیعیان اشاره کرد و گفت که این قیام به دلیل نوع حکمرانی خلفای اسلامی بود.

او که بارها از سیاست‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرده، هشدار داد که «حکومت اسلامی» زمانی مناسب است که «عدالت» در آن اجرا شود.مولوی عبدالحمید همچنین بار دیگر به وضعیت بد اقتصادی و اعتراضات صنفی در ایران اشاره کرد و گفت که اقتصاد ایران اکنون بحرانی است و همه قشرهای مردمی از آن رنج می‌برند.

او اضافه کرد که ریشه مشکلات ایران، سیاسی است و تا زمانی که سیاست‌های داخلی و خارجی تغییر نکنند، اقتصاد ایران از بحران خارج نمی‌شود.

مولوی عبدالحمید به فرار نخبگان و سرکوب‌ زنان در راستای حجاب اجباری نیز اشاره کرد و خواستار حل مشکلات سیاسی بر اساس «گفت‌وگو» شد.

او در روزهای اخیر در توئیتی نوشت: «تجربۀ گذشته نشان داده الزام و اجبار در موضوع حجاب و بستن محل کسب‌ و کار مردم سیاستی بی‌نتیجه بوده و بر نارضایتی‌ها افزوده است.»

به نوشته امام جمعه اهل سنت زاهدان، «راهکار مؤثر، تدبیر و حکمت، احترام به زنان، توجه به خواسته‌های آنان و آزادی زندانیان سیاسی به‌ویژه زنان است.»

در حالی که نیروی انتظامی اعلام کرده که فعالیت دوباره این گشت‌ها با «تاکید» ابراهیم رئیسی صورت گرفته، هنوز دولت جمهوری اسلامی مسئولیت این تصمیم خود را برعهده نگرفته است.

در هفته‌های اخیر و همزمان با افزایش فشارها علیه زنان و دختران در راستای حجاب اجباری، فشارها علیه مولوی عبدالحمید به دلیل حمایتش از اعتراضات نیز ادامه داشته است.

روز جمعه همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید، نِت‌بلاکس که وضعیت دسترسی به اینترنت در جهان را بررسی می‌کند از اختلال شدید دسترسی به اینترنت در زاهدان همچون جمعه‌های اخیر خبر داد.

به گفته این نهاد تحقیقاتی، قطع دسترسی به اینترنت در این منطقه با حرکت اعتراضی ِ‌هفتگی در زاهدان در ارتباط است.

از مهرماه سال گذشته، در پی کشته‌ شدنِ ده‌ها معترض در زاهدان در روزی که به «جمعه خونین» مشهور شد، نمازگزاران بلوچ هر هفته پس از برگزاری نماز جمعه در خیابان‌های اطراف مسجد مکی در این شهر راهپیمایی اعتراضی برگزار می‌کنند.

 

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'