سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

واکنش‌ گسترده به فیلم «رابطه جنسی» مدیر ارشاد گیلان در محکومیت «ریاکاری» در جمهوری اسلامی

در پی انتشار فیلمی از «رابطه جنسی» دو مرد که گفته می‌شود یکی از آن‌ها مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان و مؤسس کارگاه حجاب و عفاف است، موجی از واکنش در شبکه‌های اجتماعی علیه «ریاکاری» مقامات و حامیان حکومت به راه افتاده است.

کیهان نوین :در روزهای گذشته ویدئویی مربوط به رابطه جنسی دو مرد در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده که گفته می‌شود یکی از آن‌ها رضا ثقتی، مدیرکل وقت ارشاد اسلامی گیلان، است.

کیهان نوین به‌ طور مستقل نمی‌تواند صحت گزارش‌ها درباره حضور این فرد در ویدئو را تأیید کند.

اما ابهام‌ها درباره این فیلم مانع از آن نشد که آقای ثقتی از مقام خود برکنار نشود. سایت خبری «گیل‌خبر» روز چهارشنبه، ۲۸ تیر، بدون اشاره به جزئیات، از برکناری او «به دلیل حواشی ایجادشده» خبر داد.

در همان روز محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، بدون اشاره مستقیم به برکناری ثقتی گفت که «چند مدیر مجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه را به‌خاطر جدی ‌نبودن در اجرای قانون حجاب» برکنار کرده است.

با این حال هنوز نه وزیر ارشاد و نه سایر مقامات دولتی یا حتی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به انتشار این فیلم واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

همزمان با سکوت مقامات رسمی و حامیان حکومت، از آنجا که این مقام برکنارشده دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های گذشته مواضع‌ تندی علیه زنان و اعتراض مدنی آنان به حجاب اجباری اتخاذ کرده بود، انتشار این فیلم بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان داشته است.

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی پیشتر گفته است که انتظار دارد مدیرانش درباره سیاست اعمال حجاب اجباری «جدی باشند».

مدیرکل پیشین اداره ارشاد گیلان در بحبوحه اعتراضات سال گذشته از جمله مدیرانی بود که خواستار برخورد با مخالفان حجاب اجباری شده بودند.

او اردیبهشت امسال نیز از راه‌اندازی هایپرمارکت حجاب در گیلان خبر داد و همچنین دستور به تشکیل نمایشگاه عفاف و حجاب در تالار مرکزی رشت برای تولید البسه متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی داد.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم در خردادماه خبر داده بود که ثقتی قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله‌محور در گیلان تشکیل داده است.

موضع او هم در شبکه‌های اجتماعی در این باره جنجالی شده بود. او در یک استوری اینستاگرام «بی‌حجابی و پوشش‌های زننده» در شهرها را «محصول ولنگاری فرهنگی» دولت حسن روحانی نامیده و از مخاطبانش خواسته بود به او کمک کنند تا «این صحنه‌های نامناسب» را از شهر پاک کنند.

صرف نظر از این که فردی که در فیلم دیده می‌شود ثقتی باشد یا نباشد، کاربران شبکه‌های اجتماعی، با اشاره به موارد مشابه پیشین، بر «ریاکاری» مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند.

بسیاری از کاربران در فضای مجازی تأکید کرده‌اند که نه با رابطه جنسی اشخاص مسئله‌ای دارند و نه با همجنس‌گرایی احتمالی، اما «نمی‌شه واسه حجاب و عفاف خون مردمو بکنی تو شیشه…، بعد که ریاکاری خودت لو رفت ما بشینیم تماشا..»

انتشار فیلم منتسب به مدیر برکنارشده ارشاد در استان گیلان از واکنش هنرمندان نیز بی‌نصیب نمانده است؛ از جمله اشکان خطیبی، بازیگر و خواننده، در توییتی نوشت که رضا ثقتی «در جواب سوال تهیه کننده که آخه چه مشکلی با خطیبی دارید گفته بود “این میخواد بیاد اینجا رو صحنه کثافتکاری کنه. من نمیذارم.”»

از سوی دیگر برخی از کاربران انتشار این ویدئو را نشانه نقض حریم خصوصی افراد در جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

قربانعلی صلواتیان در توئیتی نوشت: «در ماجرای مدیرکل ارشاد گیلان نکته مغفول آنست که آن فیلم چگونه تهیه شده است، چون آنجا مهمانسرای اداره کل بوده و در طی ایام کلی مدیر و مسئول با خانواده در آنجا اقامت کرده اند و طبیعتا روابطی هم بوقوع پیوسته است.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'