سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

افزایش شاخص فلاکت و ضریب جینی در مقابل پرداخت‌های نجومی به مدیران خودی

شاخص فلاکت در ایران در حالی افزایش یافته که برای جمعیت حداقلیِ وابسته به حکومت درآمدهای نجومی همچنان برقرار است و به جیب آنها سررازیر می‌شود.

کیهان نوین: در یکسال گذشته علاوه بر افزایش ۵۳ واحد درصدی تورم، ۱۴ استان نیز به لیست استان‌های با تورم بالاتر از میانگین کشوری اضافه شدند.
– بطور میانگین ۷۰ درصد از درآمد خانوارهای مستأجر برای پرداخت اجاره مسکن هزینه می‌شود.
– در سال ۱۳۹۹ میانگین شاخص فلاکت در ایران به ۴۶ درصد رسید که بالاترین میزان در ظرف یک دهه گذشته است.

بررسی تورم استانی در آبان ماه امسال نشان می‌دهد که ۲۵ استان نرخ تورمی بالاتر از ۴۴.۴ درصد میانگین کشوری را دارا هستند. این در حالیست که آبان ماه سال گذشته ۱۱ استان تورمی بالاتر از میانگین کشوری داشتند.

به معنای دیگر به فاصله یک‌سال علاوه بر افزایش ۵۳ واحد درصدی تورم، ۱۴ استان نیز به لیست استان‌های با تورم بالاتر از میانگین کشوری اضافه شدند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم در گروه خوراکی‌ها بالای ۶۱ درصد بوده است. آمار دیگری نیز اعلام کرده که بطور میانگین ۷۰ درصد از درآمد خانوارهای مستأجر برای پرداخت اجاره مسکن هزینه می‌شود.

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از رشد ۵۰ تا ۵۵ درصدی اجاره‌بها در تهران و حومه آن خبر داده است. بر اساس این گزارش که دوشنبه ۸ آذر در وبسایت بانک مرکزی منتشر شده است، اجاره‌ها در شهر تهران طی آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۵۱.۶ درصد و در کل مناطق شهری حدود ۵۴.۹ درصد رشد داشته است. این در حالیست که مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود که اول آذرماه منتشر کرد، مدعی افزایش ۲۵.۸ درصدی اجاره‌بها در کل کشور طی آبان ماه نسبت به آبان پارسال شده بود.

اینهمه نشان می‌دهد که هزینه‌ی سبد کالاهای خوراکی و غیر خوراکی تا چه میزان در کشور افزایش یافته و قدرت خانوارها، به‌ ویژه مستأجران، برای خرید مواد غذایی کاهش پیدا کرده است. وقتی قیمت‌ها در سبد خوراکی‌ها بالا می‌رود عمدتاً این بخش به دهک‌های پایین جامعه اثر بالاتری می‌گذارد و آنها مجبورند از کالاهای بادوام، کمتر استفاده کنند، چرا که مجبورند بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف تأمین خوراکی یا اجاره‌بهای مسکونی کنند.

به همین دلیل احتمال دارد که در سال جاری ضریب جینی کشور نیز بالاتر رود که به معنی شکاف عمیق بین طبقات جامعه است. در اقتصاد، ضریب جینی، که گاهی شاخص جینی یا نسبت جینی نامیده می‌شود، معیاری از پراکندگی آماری است که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا نابرابری ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگر از مردم در نظر گرفته شده‌ است.

همچنین داده‌های آماری سال ۱۳۹۹ مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میانگین شاخص فلاکت در ایران به ۴۶ درصد رسیده که بالاترین میزان در ظرف یک دهه گذشته است؛ با این همه به نظر می‌رسد که نرخ تورم و بیکاری در سال ۱۴۰۰ تا جایی بالا برود که شاخص فلاکت تا پایان سال جاری به رقمی بالاتر از این هم برسد.

شاخص فلاکت از جمع دو شاخص تورم و بیکاری به دست می‌آید و به همین خاطر این شاخص و مقایسه‌ تغییرات آن، در نهایت سنجه‌ای دقیق‌تر و مناسب‌تر برای بررسی روند کلی‌ اقتصاد به حساب می‌آید.

شاخص فلاکت در سال ۹۹ به تفکیک استان‌های ایران دامنه نوسانی ۱۴/۳ واحد درصدی داشته است. از پایین‌ترین سطح شاخص فلاکت که در استان مرکزی، بر عدد ۴۰/۷ درصد ایستاده و سپس به بالاترین حد شاخص فلاکت با عدد ۵۵ درصد در استان کرمانشاه رسیده است.

در این میان، همچنان گزارش‌هایی درباره حقوق‌های نجومی در کشور منتشر می‌شود. در روزهای گذشته پرداخت نجومی به سه نفر از مدیران پتروشیمی امیرکبیر خبرساز شد.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'