سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ناتو: اوضاع در کابل غیرقابل پیش بینی است

ناتو: اوضاع در کابل غیرقابل پیش بینی است

ناتو اعلام کرد که به روند خروج نیروهایش از افغانستان سرعت بخشیده است

کیهان نوین:از زمان تسلط گروه طالبان بر کابل، بیش از 18000 نفر از اتباع خارجی و افغان از افغانستان تخلیه شدند.
یک مقام ناتو جمعه 20 اوت، در نشستی که به منظور بررسی اوضاع افغانستان تشکیل شده بود گفت، با افزایش انتقادات از نحوه برخورد غرب با بحران، تلاش‌ها برای تخلیه تشدید یافته است.

یک مقام افغان که نخواست هویتش فاش شود به خبرگزاری «ویترز» گفت، هزاران نفر که برای فرار از کشور تلاش می‌کردند، همچنان در فرودگاه کابل حضور دارند، با این وجود که طالبان از افراد فاقد مدارک قانونی سفر خواسته‌اند به خانه خود برگردند.

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:«وضعیت هنوز در کابل دشوار و غیرقابل پیش‌بینی است.» او افزود:«اصلی‌ترین چالشی که ما با آن روبرو هستیم ورود افراد به فرودگاه کابل است».

استولتنبرگ گفت: «ناتو با رهبران طالبان برای کمک به خروج در تماس است اما این به معنی به رسمیت شناختن این گروه نیست.»

دبیرکل ناتو تأکید کرد که ناتو خروج افراد از کابل و باز نگهداشتن فرودگاه را در اولویت قرار می‌دهد.
او در ادامه افزود، طالبان باید به حقوق اولیه همه شهروندان افغانستان احترام گذاشته و به خشونت‌ها پایان دهد، به گفته او طالبان باید تعهدات بین‌المللی خود را انجام دهند و این کشور را به پناهگاهی امن برای القاعده تبدیل نکنند.

او در مورد تخلیه اتباع خارجی تاکید کرد که ناتو دارای 800 نفر است که در عملیات تخلیه افغانستان کمک می‌کنند.
او همچنین از طالبان خواست اجازه دهند همه اتباع خارجی و افغان که قصد خروج از کشور را دارند، به فرودگاه بروند.

از سوی دیگر، گروه طالبان در نماز جمعه امروز 20 اوت، از امامان مساجد خواستند مردم را ترغیب کنند که افغانستان را ترک نکنند.

هزاران تن از شهروندان افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور، سعی می‌کنند تا خود را به کشوری امن‌تر برسانند. طالبان اما مانع رسیدن این افراد به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی (فرودگاه کابل) می‌شود. همچنین، تلاش‌های این افراد سبب شده تا در فرودگاه کابل وارد مرحله‌ای از هرج و مرج شده که این مشکلات زیادی را برای نیروهای آمریکایی و ناتو باعث شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'