سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
غنی: «طالبان پیروز شدند»

غنی: «طالبان پیروز شدند»


اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، یکشنبه شب با ارسال یک توئیت اذعان کرد که «طالبان پیروز شدند». او که به نظر می‌رسد تا نیم روز یکشنبه ۱۵ اوت هنوز به ادامۀ قدرت خود در کابل باور داشت یا دل بسته بود، ساعتی بعد کشور را ترک کرد و در آغاز شب با ارسال پیامی اعلام کرد که برای «جلوگیری از کشتار مردم در کابل» کشور را ترک کرده است. طالبان یکشنبه شب در محلات مختلف کابل مستقر شدند و کاخ ریاست جمهوری را نیز اشغال کردند. هر چند در آغاز روز به تشکیل یک «دولت گذار» اشاره شده بود، اینک به نظر می‌رسد که چنین دولتی در هر حال «دولت طالبان» خواهد بود. سقوط کابل به تخلیۀ سفارت خانۀ‌های خارجی و بویژه غربی و کارکنان آنها شتاب بخشید. مردم در کابل در حیرت، سرگردانی و وحشت بسر می‌برند. 

کیهان نوین: نخستین بیانیه محمداشرف غنی، ساعاتی پس از انتشار گزارش‌های خروج وی از افغانستان، منتشر شد. آقای غنی در این بیانیه مدعی شد که به منظور «جلوگیری از کشتار مردم در کابل به دست طالبان»، کشور را ترک کرده است. 

محمد اشرف غنی با بیان اینکه امروز برای خروج از کشور با انتخابی دشوار برای «ایستادن مقابل طالبان مسلح» یا «ترک کشور عزیز» مواجه بوده است، خطاب به مردم افغانستان گفت: از حالا به بعد، طالبان مسئول «عزت و مال و صیانت» از مردم افغانستان است.

نهاد خیریه امرجنسی (Emergency) که از سال ۱۹۹۹ در افغانستان در حال فعالیت است، از ورود بیش از ۸۰ مجروح به بیمارستان این نهاد در «کابل» گزارش داده است. این نهاد با بیان اینکه ظرفیت بیمارستان آنها تکمیل شده است، می‌افزاید: برای پذیرش زخمی‌ها ۱۳ تخت دیگر به ظرفیت بیمارستان اضافه شده است. این نهاد خیریه به درستی مشخص نکرده است این افراد در چه زمان و چه مکانی زخمی شدند. همین منبع در نخستین ساعات صبح یک‌شنبه از پذیرش تعدادی زخمی از «لشکرگاه» خبر داده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'