سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
«دولت، جامعه جهانی و کشورهای همسایه‌ ما را فریب دادند و با سرنوشت ما بازی کردند» – شهروند کابل

«دولت، جامعه جهانی و کشورهای همسایه‌ ما را فریب دادند و با سرنوشت ما بازی کردند» – شهروند کابل

در حالی که کشورهای خارجی نگران خروج نیروها و کارمندان خود از پایخت افغانستان هستند، یکی از شهروندان کابل با ابراز نا‌امیدی عمیق از اوضاع وخیم این شهر می‌گوید و تاکید دارد که طی ۲۰ سال اخیر «دولت، جامعه جهانی و کشورهای همسایه‌ ما را فریب دادند و با سرنوشت ما بازی کردند». وی تصریح می‌کند که در حال حاضر هیچ کس مسئولیت تامین امنیت مردم را به عهده ندارد.  

کیهان نوین:در حالی که نیروهای شورشیان گروه طالبان پس از تصرف شهرهای مهم افغانستان امروز یک‌شنبه ۱۵ اوت/۲۴ مرداد به دروازه‌های کابل رسیدند، شهروندان پایتخت افغانستان می‌گویند که جنگ نیابتی در این کشور توان مردم را بریده است. 

یکی از شهروندان جوان کابل به بخش فارسی رادیوی بین‌المللی فرانسه می‌گوید: «دولت، جامعه جهانی و کشورهای همسایه‌ ما را فریب دادند و با سرنوشت ما بازی کردند».

این جوان افغانستانی وضعیت امنیتی کابل را وخیم توصیف می‌کند و می‌گوید که گروه‌های ناشناس در برخی از نقاط شهر دست به دزدی و تخریب اموال شهروندان کابل زده‌اند. 

وی می‌افزاید که با رسیدن طالبان به دروازه‌های کابل، پایتخت نشینان حال و هوای «عجیب دارند». طبق گفته‌های این شهروند کابل، مردم احساس می‌کنند که مردگان متحرک هستند و همه چیز خود را از دست داده‌اند.   

اغلب شهروندان افغانستان، بویژه بانوان و نسل جوان این کشور که پس سرنگونی امارت اسلامی طالبان در سال ۲۰۰۱ و آغاز حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان به آینده بهتر امیدوار بودند، حال می‌گویند تمام امیدهای شان بر باد رفته است.  

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'