سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
طالبان و چهره‌های ناشناس که زبان‌های کشور ما بلد نبودند

طالبان و چهره‌های ناشناس که زبان‌های کشور ما بلد نبودند

اشرف غنی که روز یک‌شنبه در حالی که طالبان وارد کابل و ارگ ریاست‌جمهوری شده بودند، افغانستان را ترک کرد، چهارشنبه ۲۷ مرداد، از امارات متحده عربی، در پیامی ویدئویی از طریق فیس‌بوک با مردم افغانستان سخن گفت. او در این سخنان تأکید کرد که قصد جلای وطن و فرار ندارد و برای بازگشت به افغانستان در حال مشورت است.

کیهان نوین: اشرف غنی گفت که اگر در افغانستان می‌ماند «شاهد خونریزی و ویرانی کابل می‌بودم.»

به گفته او، «طالبان و همکاران داخلی و خارجی‌شان» به روشنی گفته بودند «تا من باشم آنها راه مسالمت‌آمیز نمی‌بینند. مسئولیتی که به دوش من گذاشته می‌شد این بود که به خاطر قدرت، کابل ویران و خونریزی کوچه به کوچه مثل سوریه و یمن آغاز شود.»

او گفت بعد از این که مجبور شد تا کابل را ترک کند، «طالبان و چهره‌های ناشناس که زبان‌های کشور ما بلد نبودند، وارد ارگ شدند. در راه رسیدن به ارگ هیچ مقاومتی صورت نگرفت. آنها اتاق به اتاق می‌گشتند تا مرا پیدا کنند. تصمیم این بود که آن چه ۲۵ سال قبل در افغانستان رخ داده بود، تکرار شود.» به نوشته سایت دری، او به دار آویخته شدن نجیب‌الله، رئیس جمهور پیشین افغانستان از سوی طالبان، اشاره می‌کرد. 

آقای غنی به مردم افغانستان گفت: «هر کسی که برایتان گفت رئیس‌جمهورتان شما را فروخت و برای منفعت مالی و حفظ جان خویش فرار کرد، باور نکنید.»

او گفت به گونه‌ای از افغانستان خارج شد که حتی فرصت نکرد کفش‌هایش را بپوشد.

آقای غنی گفت فرصت نکرد «بزرگترین سرمایه زندگی‌ام که کتاب‌ها و صدها کتابچه یادداشت و لپ‌تاپ شخصی‌ام بود، که تمام دار و ندار معنوی زندگی‌ام را تشکیل می‌دهد با خود بگیرم. تمام این‌ها که جزو اسرار دولتی و محرم هستند متاسفانه به دست دیگران افتاده. من هیچ گونه بحثی را برای ترک کردن افغانستان با قدرت‌های بین‌المللی مقیم افغانستان نداشتم و این حادثه دفعتا و تحت فشار همکاران امنیتی‌مان بود. من با یک پیراهن و تنبان…مجبور به ترک وطن شدم. جزئیات را بعدا ان‌شاءالله همراهتان شریک می‌کنم.»

اشرف غنی گفت «در آخر برایتان یک پیام مهم دارم. من قصد فرار و جلای وطنی ندارم. فعلا در امارات هستم تا از خونریزی و فاجعه جلوگیری شده باشد. همین حالا در مشورت هستم که به افغانستان برگردم و به تلاش‌هایم برای تأمین عدالت، حاکمیت افغان‌ها بر کشورمان و اعاده ارزش‌ها و دستاوردهای واقعی اسلامی و ملی مردم افغانستان با هم مبارزه کنیم.» 

اشرف غنی،‌ سخنانش را با عبارت زنده باد افغانستان پایان داد.

پیش‌تر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در دفاع از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفته بود که در آخرین دیدارش با اشرف غنی، از او خواسته بود به فساد در آن کشور پایان دهد و نیروهای نظامی افغانستان را برای جنگ داخلی آماده کند. بایدن گفت غنی در این مورد به او اطمینان داده بود، اما معلوم شد رئیس جمهوری افغانستان در «اشتباه» بوده است.  روز چهارشنبه، امارات اعلام کرد که اشرف غنی وارد این کشور شده است.

خروج اشرف غنی از افغانستان انتقادات شماری از مقامات دولتی از جمله عبدالله عبدالله را در پی داشت که گفته بود مردم افغانستان فرار وی را از قضاوت خواهند کرد.

روز سه شنبه امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان با انتشار پیامی اعلام کرد طبق قانون اساسی افغانستان و در حالی که رئیس جمهوری گریخته است، او سرپرست مقام ریاست جمهوری افغانستان است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'