سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دیپلمات‌های مقیم کابل خواستار توقف عملیات نظامی طالبان شدند

دیپلمات‌های مقیم کابل خواستار توقف عملیات نظامی طالبان شدند

نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی مقیم کابل، از طالبان خواستند که در روزهای عیدقربان، باید برای همیشه اسلحه خود را زمین بگذارند و تعهد خود را نسبت به روند صلح به جهانیان نشان دهند.

کیهان نوین:نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، نمایندگان اتحادیۀ اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، دفتر نماینده ارشد غیر نظامی ناتو، اسپانیا، سویدن(سوئد)، بریتانیا و آمریکا در یک اعلامیه خواستار پایان هرچه زودتر حملات نظامی طالبان شدند.

در اعلامیه مشترک این کشورها آمده که عملیات نظامی طالبان، تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره را ناکام و مردم غیر نظامی را متضرر و آواره می‌کند.

در روزهای گذشته هیأت عالی رتبه طالبان و دولت افغانستان، نشست دو روزه در دوحه داشتند ولی این نشست فقط یک نتیجه ملموس درپی‌داشت که نشست‌ها ادامه یابد.

این نهادهای دیپلماتیک، ادامه قتل‌های هدفمند را که در سراسر افغانستان ادامه دارد، تخریب زیرساخت‌های حیاتی، تهدیدها، اعلامیه‌ها و اقدامات دیگر علیه دستاوردهای افغان‌ها در طی بیست سال گذشته را محکوم کرده و گفته که از آنچه در طول این ۲۰ سال بدست آمده شدیدا حمایت می‌کنند.

دیپلمات‌های مقیم کابل گفته‌اند که حملات طالبان، با ادعای آنها که از “حل و فصل سیاسی از طریق مذاکره و روند صلح در دوحه حمایت می‌کنند، کاملا در تناقض قرار دارد” به گفته آنان، ادامه عملیات نظامی منجر به کشته شدن افغان‌های بی‌گناه، از جمله ادامه قتل‌های هدفمند، آوارگی مردم غیرنظامیان، غارت و سوختاندن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌های حیاتی و متضرر شدن شبکه‌های ارتباطی شده است

در روزهای گذشته با تصرف بیشتر از ۱۰۰ ولسوالی توسط طالبان، خشونت‌ها در این کشور افزایش یافت. به گفته نهادهای بین المللی در این خشونت‌ها ۲۷۰ هزار نفر آواره شده‌اند و ۱۸ میلیون نفر نیز به کمک انسانی نیازمند هستند. سازمان ملل هشدار داده که وضعیت در این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی است.

روز گذشته ملا هبت الله، رهبر گروه طالبان در پیامی که به مناسبت عید قربان منتشر کرد، گفت که گروه طالبان “با همه پیروزی‌ها و پیشروی‌های نظامی، حامی جدی راه‌حل سیاسی معضل کشور است.”

دیپلماتهای خارجی در افغانستان افزوده‌اند که “بازداشت و کشتار بی‌رویه افراد ملکی(غیرنظامی) و حمله بر زندان‌ها بی‌توجهی بسیار نگران کننده را به حاکمیت قانون نشان می‌دهد.” به گفته دیپلماتها در ولسوالی‌های که توسط طالبان تصرف شده است، باشندگان محل و ناظران “از تلاش‌ها جهت سرکوب حقوق بشری زنان و دختران و تعطیلی رسانه‌های خصوصی و دولتی به منظور پنهان سازی موارد نقض حقوق بشر و محدود ساختن آزادی بیان را گزارش می‌دهند.”

محمد قاسم وفایی زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان دیروز گفت که شماری از رسانه‌ها که در مناطق زیر کنترل طالبان قرار دارند، با محدویت روبرو و ناگزیر شده‌اند محتوای نشراتی‌شان را براساس خواست طالبان عیار کنند.

نهادها دیپلماتیک افزوده‌اند که به نمایندگی از مأموریت‌های مربوط خود، “این اقدامات و سایر اقدامات را که موجب نقض حقوق بشری مردم افغانستان می‌شود، شدیداً محکوم” کرده و تاکید کرده “افغان‌ها طی بیست سال گذشته به دستاوردهای زیادی دست یافته‌اند و می‌خواهند، به پیشرفت‌های خود در زمینه‌های انکشاف(توسعه)، حقوق بشر و آزادی بیان ادامه دهند.”

دیپلماتها تاکید کرده‌اند که پیشرفت‌های حاصل شده طی سال‌های گذشته تنها در صورتی پایدار خواهد ماند که همه طرف‌ها با هم یکجا کار کنند.

آنان افزوده که به دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان پیوسته و “از طالبان و همه طرف‌ها می‌خواهیم که فوراً به خشونت پایان داده، با آتش بس دائمی و همه جانبه موافقت نموده و در مذاکرات صلح برای پایان دادن به درد و رنج مردم افغانستان و هموار کردن راه برای یک توافق سیاسی فراگیر که به نفع همه افغان‌ها باشد، به طور کامل سهم گرفته و اطمینان دهند که افغانستان دوباره به پناهگاه امن تروریستان بدل نمی شود.”

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'