سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کمپین برای آزادی برادران افکاری

کمپین برای آزادی برادران افکاری

نوید افکاری و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. این افراد در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند.

کیهان نوین: اعتراضات مرداد ۹۷ با انتقاد از وضعیت اقتصادی آغاز شده بود.

سرانجام این سه تن توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

در صبح روز شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ علیرغم اعتراضات داخلی و بین الملل نوید افکاری در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

برادران افکاری از زمان اجرای حکم نوید افکاری بعد از گذشت هشت ماه از حبس در بند عبرت که از ان بعنوان بند دربسته یاد میکنند نگهداری میشوند و همچنان از حق تماس تلفنی و رسیدگی پزشکی محروم هستند. این درحالیست که بارها تحت شکنجه قرار گرفته و ضرب و شتم شدند و نیاز ضروری به رسیدگی پزشکی دارند

با وجود پیگیری ها و درخواست های مکرر برادران افکاری و خانواده آنان با کارشکنی مسئولان و علیرغم وعده دادستان از انتقال این دو زندانی به بند سیاسی جلوگیری شده است. .

روز سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ سعید افکاری برادر زندانیان سیاسی وحید و حبیب در توییتر خود از ملاقات با برادران خود خبر داد و نوشت: «برای اولین بار در سال نو رفتیم ملاقات حبیب و وحید که هنوز در انفرادی و بدون تماس و بدون حق مداوا هستند؛ سال نو رو به همه مردم شریف ایران تبریک گفتند و آرزوی فردایی بهتر داشتن، و گفتن باور داشته باشید به قدرتتون

لازم به ذکر اسنت بهیه نامجو، مادر نوید افکاری نیز در مصاحبه‌ای گفت: «آن‌ها پسرانم را شکنجه کردند تا علیه همدیگر شهادت دهند» و «وحید تحت همین شکنجه‌ها، تا دو بار اقدام به خودکشی کرده‌است». او تأیید کرد که همسر و دامادش نیز بازداشت شده‌اند و پسرانش در یک «دادگاه ناعادلانه» و بدون «هیچ مدرکی» قرار گرفتند.

روز یک‌شنبه 19 اردی‌بهشت سعید افکاری، برادر دیگر این خانواده، دیروز هم در توییتی نوشت: “برادرانم وحید و حبیب افکاری پس از ضرب و شتم به مدت ۲۱ روز، شبانه روز با دستبند و پابند در انفرادی‌های زیرزمین عادل آباد حبس بودند. امروز ۲۴۶امین روز انفرادی آنهاست و در تمام این ۸ ماه محروم از درمان و تماس هستند.”

اکنون جان دو برادر را به گروگان گرفته است تا این خانواده را که به سمبل مقاومت و پایداری در مقابل حکومت جانیان تبدیل شده اند در هم بشکنند.

اخیرا وحید افکاری با انتشار یک فایل صوتی از زندان با عنوان اینکه در جمهوری اسلامی بدون مدرک بازداشت می کنند، حکم زندان و اعدام می دهند بر بی گناهی خود تاکید کرده است و از مردم ایران برای رهایی از چنگال زندان و شکنجه کمک خواسته است.


در پاسخ به این درخواست و در دفاع از وحید و حبیب افکاری سه نهاد “کمیته بین المللی علیه اعدام”،”کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی” و “کمپین برای آزادی کارگران زندانی” کارزاری را با هدف زیر فشار گذاشتن جمهوری اسلامی برای آزادی بی قید و شرط این دو تن و پایان دادن فوری به وضعیت اسفبار آنها در زندان اعلام کرده اند.
در همین رابطه به اطلاع عموم می رسانیم که روز شنبه ۲۲ ماه می برابر با ۱ خرداد ۱۴۰۰ را بعنوان روز جهانی دفاع از برادران افکاری اعلام میکنیم تا با برگزاری تجمعات اعتراضی در نقاط مختلف دنیا به حمایت از آنها برخیزیم.
ما همه مردم آزادیخواه ایران، همه خانواده های دادخواه و حق طلب، همه سازمانها و احزاب سیاسی و کلیه نهادهای مدافع انسان را فرامی خوانیم که از کمپین دفاع از برادران افکاری حمایت کنند تا موجبات آزادی آنها را فراهم بیاوریم.

در آخر عنوان کنم خودمان را جای مادری بگذاریم که جمهوری اسلامی یک فرزندش را اعدام کرد و دو فرزندش را به گروگان گرفته است . بیاییم با قدرت از برادران افکاری حمایت کنیم و خواهان آزادیشان باشیم.

کمپین برای آزادی برادران افکاری

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'