سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نگرانی‌ها از وضعیت هزاران پناهجوی بی‌سرپناه در بوسنی و هرزگوین

نگرانی‌ها از وضعیت هزاران پناهجوی بی‌سرپناه در بوسنی و هرزگوین

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وضعیت نگهداری پناهجویان در کمپ‌های بوسنی و هرزگوین اظهار نگرانی کرده و گفته است این وضعیت قابل قبول نیست و باید مشکل پناهجویان فورا حل شود.

کیهان نوین: هزاران پناهجو در کمپ‌های این کشور وجود دارند، اما در پی آتش‌سوزی در کمپ لیپا در ۲۳ دسامبر پارسال (حدود یک ماه پیش)، ۹۰۰ پناهجو طی سه هفته گذشته در سرمای زیر صفر درجه و بارش برف، بدون سرپناه مانده‌اند.

مقامات بوسنی و هرزگوین در پی آتش‌سوزی کمپ لیپا در شمال غرب کشور، اعلام کردند که پناهجویان این کمپ را به منطقه دیگری منتقل خواهند کرد، اما در پی مقاومت ساکنان محلی، این تصمیم لغو شد و دولت اقدام به راه‌اندازی چادرهای نظامی برای اسکان پناهجویان کرد.

هفته گذشته ۷۵۰ پناهجو با چادر گرم تامین شدند، اما هنوز وضعیت صدها پناهجو در سرمای زمستان نامشخص است.

حدود ۹ هزار پناهجو به امید رسیدن به اروپا، در بوسنی و هرزگوین حضور دارند و این افراد اکثرا شهروندان کشورهای پاکستان، افغانستان و سوریه هستند.

اتحادیه اروپا ۱۰۷ میلیون دلار برای کمک به پناهجویان در اختیار دولت بوسنی و هرزگوین قرار داده و آقای پیتر استانو سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده باید دولت بوسنی و هرزگوین به تعهدات حقوق بشری خود، همچنین قوانین اتحادیه اروپا پای‎‌بند باشد و مشکل پناهجویان را حل کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'