سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی: “خسارت هواپیمای اوکراین به ما ربطی ندارد”

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی: “خسارت هواپیمای اوکراین به ما ربطی ندارد”

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی می‌گوید پرداخت خسارت هواپیمای سرنگون‌شده اوکراین به شرکت‌های ایرانی ربطی ندارد و این امر بر عهده شرکت‌های بیمه اتکایی اروپایی و اوکراینی است که بویینگ تحت پوشش آنها بود.

کیهان نوین: به موازات مذاکرات جمهوری اسلامی و اوکراین برای پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان پرواز ۷۵۲، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی تاکید کرده که خسارت هواپیما به ایران ربطی ندارد.

امروز دوشنبه ۲۰ مرداد، سلیمانی در نشستی مجازی به خبرنگاران گفت: «این هواپیما توسط شرکت‌های بیمه‌ای در اوکراین و اتکایی اروپایی تحت پوشش قرار داشت و اگر پرداختی هم باید در این زمینه انجام شود، باید توسط این شرکت‌ها باشد.»

۱۰ روز پیش از این اما عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود که این کشور خود را مسئول این “اقدام سهوی” می‌داند و پذیرفته که غرامت هواپیما را پرداخت کند.

رئیس کل بیمه مرکزی پیش‌تر و در هفته نخست سرنگونی هواپیما نیز گفته بود: «چون هواپیمای اوکراینی توسط شرکت‌های غیر ایرانی یا اوکراینی بیمه شده و حتما بیمه اتکایی نیز بوده، درباره بیمه مسافران آن و خود هواپیما، شرکت‌های اوکراینی یا سایر شرکت‌های بیمه‌کننده باید به این موضوع رسیدگی کنند. اما چون این هواپیما در خاک ایران سقوط کرده و اشتباه از پدافند هوایی ما بوده، برای پرداخت خسارت هواپیما و مسافران، دولت مذاکراتی را با دولت اوکراین خواهد داشت.»

مذاکرات تهران و کی‌یف

پنج روز قبل رسانه‌های جمهوری اسلامی از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی و اوکراین و اعلام آمادگی این کشور برای پرداخت غرامت به خانواده و بستگان قربانیان خبر داده و نوشته بودند که هیات اوکراینی برای ادامه مذاکرات، مهر ماه به تهران سفر می‌کند.

مذاکرات در پی بازخوانی جعبه‌های سیاه پرواز ۷۵۲ صورت گرفت و نمایندگانی از کشورهای کانادا، سوئد، افغانستان و بریتانیا نیز در آن حضور داشتند.

جزییات مذاکرات مقدماتی طرفین مشخص نیست، اما دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، پس از نخستین دور گفت‌وگو با هیات ایرانی تاکید کرد که مبلغ پیشنهادی تهران برای بازماندگان رضایت‌بخش نیست و کی‌یف در صدد دریافت “بیشترین میزان غرامت” از جمهوری اسلامی است.

انجمن خانواده‌‌های جان‌باختگان این پرواز بارها اعلام کرده است که هر توافقی بر سر غرامت، بدون انجام تحقیقات جامع، شفاف و بی‌طرفانه درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری را بی‌اعتبار می‌داند.

این انجمن به ویژه تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی صلاحیت تحقیق در این زمینه را ندارد، زیرا خودش عامل جنایت است و تحقیقات مستقل با منافع‌اش تضاد دارد: «… ما بارها تذکر و توضیح داده‌ایم که “کمیسیون بررسی سوانح هوایی” در ایران نهادی مستقل نیست و صلاحیت بررسی این جنایت را هم ندارد.»

حین مذاکرات هیات ایرانی با طرف اوکراینی، حامد اسماعیلیون، نویسنده و دندانپزشک که همسر و فرزند ۹ ساله‌اش را در سرنگونی پرواز ۷۵۲ از دست داده، در پستی فیسبوکی نوشت: «قرار است برای عزیزان ما نرخ تعیین کنند. هیچ حکومتی حق ندارد بدون حضور ما به توافقی با جمهوری اسلامی برسد. بدون انجام تحقیقات و اجرای عدالت هیچکدام از ما از غرامت حرف نزدیم و حرف نخواهیم زد. به جای مذاکره بر سر غرامت اول تکلیف این جنایت را روشن کنید.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'