سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
شناسایی و صدور حکم اعدام برای«عامل افشای محل تردد قاسم سلیمانی»

شناسایی و صدور حکم اعدام برای«عامل افشای محل تردد قاسم سلیمانی»

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام برای فردی که محل‌های تردد قاسم سلیمانی را لو داده بود خبر داد. قوه قضائیه این فرد را جاسوس سازمان سیا و موساد در بخش‌های امنیتی نیروهای سپاه قدس عنوان کرده اما گفته است او مدت‌ها قبل از کشته شدن قاسم سلیمانی دستگیر شد.

کیهان نوین: غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۲۰ خرداد در نشست خبری خود گفت: «سیدمحمود موسوی مجد، فرزند سیدکاظم یکی از جاسوسان سازمان سیا و موساد به اعدام محکوم شد. او در قبال اخذ دلار آمریکایی در حوزه‌های امنیتی نیروهای سپاه قدس جاسوسی می‌کرد و محل‌های تردد شهید سرلشگر قاسم سلیمانی را در اختیار دشمن قرار داده بود.»

اسماعیلی افزود حکم اعدام این فرد در شعبه نوزدهم دیوان عالی کشور تأیید شده و به‌زودی اجرا می‌شود.

مرکز رسانه قوه قضائیه گفته است که بازداشت سیدمحمود موسوی مجد ۱۸ مهرماه ۹۷ صورت گرفته و تمام مراحل قضائی پرونده او مدت‌ها قبل از کشته شدن قاسم سلیمانی انجام شده است و پرونده او ارتباطی با اقدام دولت آمریکا در کشتن فرمانده سپاه قدس ندارد.

ارتش آمریکا ۱۳ دی‌ماه سال گذشته (۳ ژانویه) به کاروان قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حوالی فرودگاه بغداد حمله کرد. این حمله به کشته شدن سلیمانی و ۱۰ نفر از همراهان او از جمله ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشد الشعبی، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق، انجامید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور این حمله را صادر کرده بود.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز در آن زمان گزارش داده بود که عناصر سازمان سیا با استفاده از اطلاعات خبررسان‌هایی در فرودگاه دمشق، دقیقاً می‌دانستند چه زمانی هواپیمای حامل قاسم سلیمانی به سمت بغداد پرواز می‌کند. به‌گفته این شبکه، اطلاعات دریافتی از اسرائیل نیز به تأیید این جزئیات کمک کرد.

این اقدام آمریکا موجی از تنش‌های جدید در عراق ایجاد کرد و در پی چندین حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور، ارتش ایالات متحده نیز به پایگاه‌های نیروهای مورد حمایت ایران حمله کرد. پارلمان عراق نیز در مصوبه‌ای خواهان خروج نیروهای خارجی از این کشور شد.

به‌گفته مرکز رسانه قوه قضائیه شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی سیدمحمود موسوی مجد رسیدگی و ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام او را صادر می‌کند که با ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به دادگاه برگشته و دادگاه بار دیگر در ۴ اسفند ۹۸ و بررسی مجدد پرونده حکم اعدام او را تأیید و دوباره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می‌کند که در دیوان عالی کشور نیز این حکم تأیید شده است.

قوه قضائیه همچنین افزوده است که موسوی مجد از ابتدای بازداشت تاکنون آزاد نشده است.

قبل از ترور قاسم سلیمانی در عراق، حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در ۱۱ مهر سال گذشته در جمع گروهی از فرماندهان سپاه ادعا کرده بود که سرویس‌های اطلاعاتی «عبری – عربی» قصد ترور قاسم سلیمانی را داشتند.

به‌گفته طائب، قرار بود یک «تیم تروریستی وابسته و اجیرشده با ورود به کشور» در کنار مقبره پدر قاسم سلیمانی مواد منفجره کار بگذارند تا هنگام حضور فرمانده سپاه قدس بر سر مزار پدرش آن را منفجر کنند.

طائب ادعا کرده بود که هدف از طرح ترور قاسم سلیمانی راه انداختن جنگ مذهبی در داخل ایران با انگیزه «انتقام» بوده است.

حکومت ایران تشییع جنازه قاسم سلیمانی را در شهرهای مختلف برگزار کرد. در جریان این مراسم در شهر کرمان چندین نفر بر اثر ازدحام جان خود را از دست دادند. تاکنون هیچ آمار دقیقی از کشته‌شدگان منتشر نشده است اما برخی از مسئولان شمار آن‌ها را ۶۱ نفر اعلام کردند. هنوز مشخص نیست که چه نهاد یا نهادهایی مسئول برگزاری این مراسم بودند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'