سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ارائه رایگان نسخ نایاب و کتب قدیمی جهان اسلام توسط کتابخانه ملی اسرائیل

ارائه رایگان نسخ نایاب و کتب قدیمی جهان اسلام توسط کتابخانه ملی اسرائیل

کتابخانه ملی اسرائیل در اورشلیم، بیش از ۲۵۰۰ نسخه نایاب و کتب جهان اسلام متعلق به دوره‌ زمانی بیش از هزار ساله را، به شکل رایگان در فضای آنلاین قرار می‌دهد.

کیهان نوین: این کتابخانه در حال تهیه نسخه‌های دیجیتال از مجموعه عالی نسخه‌های متنی خود به زبان‌های عربی، فارس و ترکی متعلق به قرن نهم تا بیستم است.

این مجموعه، از جمله شامل قرآن‌های نفیس و کتب ادبی تزیین شده با طلا و لاجورد است.

گنجینه کتابخانه ملی اسرائیل همچنین شامل یک نسخه عالی از کتاب تحفه الاحرار، تالیف نورالدین جامی است، که سه سال پس از تکمیل نگارش آن تهیه است.

هر صفحه از این اثر با ورقه‌های طلا تزیین شده و شامل تصاویری از بازی چوگان، باغ، گلها و گیاهان و غزال‌ها و همچنین خوشنویسی است.

به گفته دکتر راکل اوکلس، مدیر کتابخانه ملی اسرائیل، نسخه‌هایی از این قبیل به دلیل ظرافت، امکان نمایش ندارند و اهمیت تهیه نسخه دیجیتال در این است که امکان بزرگنمایی آن را فراهم می‌آورد.

یک قرآن کوچک و با ابعاد ۳۷ در ۶۸ میلیمتر نیز در این مجموعه وجود دارد که متعلق به قرن دهم است، که کاربردش برای دفع بلا بوده است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، سربازان عثمانی در حمله به وین در سال ۱۵۲۹، آن را همراه خود داشتند اما در نبرد شکست خوردند و قرآن به دست ارتش اتریش افتاد.

بیشتر این آثار و نسخ، اهدایی آبراهام شالوم یهودا، اندیشمند یهودی عرب و متولد اورشلیم است. او که در ۱۹۵۱ درگذشت، یکی از مهمترین مجموعه‌داران نسخ اسلامی اوایل قرن بیستم به شمار می‌رود. 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'