سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
انفجار در کابل جان دو عضو کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان را گرفت

انفجار در کابل جان دو عضو کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان را گرفت

دو کارمند “کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان” در انفجاری در شرق کابل کشته شدند. سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر این حادثه تروریستی را محکوم نمود. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

کیهان نوین: فاطمه خلیل و جاوید فولاد، دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر صبح روز شنبه ۷ تیر (۲۷ ژوئن) در انفجاری در شرق کابل، پایتخت افغانستان جان خود را از دست دادند.

فاطمه خلیل ۲۴ ساله مسئول بخش فنی و هماهنگ‌کننده امور مالی کمیسیون حقوق بشر افغانستان بود.

تصاویر فاطمه خلیل در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌گردد و مرگ این فعال حقوق بشر واکنش‌های زیادی را میان کاربران افغان برانگیخته است. فاطمه خلیل دارای لیسانس هنر از دانشگاه آمریکایی آسیای میانه، شهر بیشکک قرقیزستان بود.

جاوید فولاد ۴۱ ساله به عنوان راننده در کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان کار می‌کرده است.

پلیس کابل گفته است که این دو تن حدود ساعت ۸ صبح روز شنبه ۷ تیر در پل چرخی کابل در حال رفتن به دفتر کارشان مورد حمله قرار گرفتند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به این اقدام تروریستی دو بیانیه صادر و اعلام کرد که این گونه حملات توجیه‌پذیر نیستند.

دولت افغانستان، دیده‌بان جهانی حقوق بشر و سازمان ملل متحد حمله به فعالان حقوق بشر افغان را محکوم کردند.

ریاست جمهوری افغانستان هم در واکنش به کشته شدن دو کارمند کمیسیون حقوق بشر افغانستان حمله به کسانی را که برای تامین ارزش‌های حقوق بشری فعالیت می‌کنند را “جنایت ضد بشری و اسلامی” خوانده و گفته است که این اقدام در هیچ مذهبی توجیه‌پذیر نیست.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یک نهاد ملی حقوق بشری است که ۱۸ سال پیش بر اساس توافقنامه بن و فرمان رئیس‌جمهور افغانستان به منظور نظارت بر رعایت حقوق بشر در افغانستان تاسیس شد.

تاکنون مسئولیت حمله به کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را شخصی و یا گروهی بر عهده نگرفته است. اما انگشت اتهام بیشتر به طرف دو گروه طالبان و دولت اسلامی نشانه رفته است.

گروه طالبان قبلا با آمریکا توافقنامه صلح را در دوحه پایتخت قطر امضا کرده است اما خشونت و اقدامات تروریستی طالبان بعد از امضا توافقنامه صلح هم متوقف نشد.

“شورای امنیت ملی افغانستان”  که هر از گاهی ارقام تلفات نظامیان و غیرنظامیان را منتشر می‌کند روز شنبه ۷ تیر اعلام کرد در ظرف یک هفته اخیر طالبان در ۱۴ ولایت افغانستان ۲۱ غیرنظامی را کشتند و ۳۰ تن دیگر را زخمی کردند. این شورا از طالبان خواست “هر چه زوتر باید از کشتن مردم مسلمان و بی‌دفاع افغان دست بکشند.”

طالبان موافقت کرده است که در صورت آزادی زندانیان این گروه از زندان‌های دولتی در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت خواهد کرد اما ادامه ترور غیرنظامیان توسط این گروه می‌تواند روند مذاکرات صلح در افغانستان را به خطر بیاندازد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'