سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
آزادی۱۰۰ زندانی طالبان توسط دولت افغانستان

آزادی۱۰۰ زندانی طالبان توسط دولت افغانستان

دولت افغانستان یکصد زندانی طالبان را روز چهارشنبه آزاد کرد. آزادی این زندانیان یک روز پس از آن رخ داد که طالبان، کابل را به تاخیر تعمدی متهم کرد و تیم مذاکره کننده خود را از جلسات بر سر مبادله زندانیان دو طرف فرا خواند.

کیهان نوین: جاوید فیصل، سخنگوی «شورای امنیت ملی افغانستان»، گفت که این زندانی ها بر مبنای فرمان ریاست جمهوری آزاد شدند و این بخشی از تلاش های دولت در راستای ترویج صلح و مهار بیماری همه گیر «کووید۱۹» در آن کشور بود.

جاوید فیصل افزود سازمان اطلاعات افغانستان و مسئولان امور حقوقی پیش از آزاد کردن زندانی ها، آنها را بر مبنای شرایط سلامت، سن، و زمان باقیمانده از محکومیت‌شان به دقت بررسی کردند. او تاکید کرد تمام زندانیان سوگند یاد کردند که دوباره به طالبان ملحق نشده و به میدان جنگ بازنگردند.

طالبان با رد اطلاعیه کابل گفت این امر هیچ ربطی به مفاد تشریح شده در توافق‌شان با ایالات متحده ندارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت تیم مذاکره کننده از گفتگوهای بی‌نتیجه بر سر مبادله زندانی از کابل فراخوانده شد.

مقام های دولت افغانستان روز سه شنبه از آزاد کردن ۱۵ فرمانده ارشد طالبان امتناع کرده و گفتند این افراد در حملاتی عمده نقش داشته و تهدید جدی امنیتی محسوب می شدند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، این ادعا – که آن ۱۵ نفر فرمانده ارشد بودند – را رد کرد. وی گفت: «این ۱۵ نفر از فهرستی متشکل از ۵ هزار زندانی انتخاب شده‌اند؛ زیرا می‌توانند به تشخیص و تائید هویت دیگر زندانیان کمک کنند.»

در توافق ۲۹ فوریه ایالات متحده و طالبان با هدف پایان دادن به جنگ مقرر شده که دولت افغانستان در ازای آزادی ۱۰۰۰ زندانی در بازداشت طالبان ۵۰۰۰ زندانی شورشی را آزاد کند.

طالبان می گوید کابل پیش از آغاز مذاکرات بین افغان‌ها باید ۵۰۰۰ زندانی را آزاد کند. دولت افغانستان اصرار دارد زندانی‌ها را به تدریج و بر مبنای سنجش کاهش خشونت و پیشرفت در مذاکرات آزاد کند.مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در این باره گفت که چالش های پیشبرد روند صلح غیر قابل انتظار نبود، با این وجود لازم است همه طرفین برای ایجاد یک افغانستان «صلح آمیز و برخوردار از آشتی‌» عمل کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'