سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
دایره سلب تابعیت جدید ترامپ

دایره سلب تابعیت جدید ترامپ

وزارت دادگستری ایالات متحده این هفته اعلام نمود که بخش جدیدی برای سلب تابعیت ایجاد کرده است. وظیفه این دایره سلب تابعیت از شهروندانی است که در ایالات متحده متولد نشده‌اند.

کیهان نوین: بیش از ۲۰ میلیون نفر از شهروندان آمریکایی از بدو تولد تبعه این کشور نبوده‌اند و مشخص نیست که راه‌اندازی “دایره سلب تابعیت” چه تاثیری بر اینگونه شهروندان آمریکایی خواهد داشت.

سلب شهروندی اتفاقی نادر است، و این دایره جدید تاکید دارد که هدفش برخورد با مجرمان خطرناک است.

  • اینجا آمریکا است، ‘فقط انگلیسی صحبت کنید.
  • کسب اقامت و شهروندی در آمریکا به عدم استفاده از کمک‌های دولتی مشروط شد.
  • طرح آمریکا برای مقابله با پناهندگی مهاجران غیرقانونی.

اما منتقدان از افزایش پرونده‌های سلب تابعیت در دولت ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته بنیاد سوروس، میانگین پرونده‌های سلب تابعیت در هشت دوره پیشین ریاست‌جمهوری ۱۲ عدد در سال بوده است – در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ اما به سالی ۳۰ عدد افزایش پیدا کرده است.

دایره سلب تابعیت چه کار قرار است بکند؟
به گفته وزارت دادگستری آمریکا، وظیفه دایره جدیدالتاسیس سلب تابعیت بررسی و طرح شکایت است.

این وزارتخانه می‌گوید که دلیل ایجاد این دایره افزایش موارد سلب تابعیتی است که انتظار می‌رود در آینده از طرف دستگاه‌های انتظامی به وزارتخانه معرفی شوند.

به گفته وزارت دادگستری، هدف این دایره” تروریست‌ها، جنایت‌کاران جنگی، مجرمان جنسی و “کلاه‌برداران دیگر” است.”

جودی هانت، دستیار دادستان کل، گفت که ادامه غیرقانونی شهروندی این مجرمان “بی‌حرمتی به نظام است.”

به گفته هانت، این دایره کسانی را هدف قرار خواهد داد که به کسب غیرقانونی تابعیت مظنون باشند و “تا وقتی که آن‌ها را به سزای اعمال کلاه‌بردارانه خود نرسیده باشد دست از کار نخواهد کشید.”

آلن اور، وکیل مهاجرت گفت: که قبلا چنین مواردی در داخل وزارت دادگستری پیگیری می‌شد و به نظرش ایجاد این دایره بیشتر برای ظاهرسازی است.

آیا چنین کاری سابقه داشته است؟
سابقه سلب تابعیت قطعا به دوران پیش از ترامپ باز می‌گردد.

پاتریک ویل، استاد مهمان در دانشکده حقوق دانشگاه ییل، می‌گوید که دولت ایالات متحده از قرن بیستم به بعد بارها به دلایل متعدد دست به سلب تابعیت زده است.

در زمان جنگ جهانی دوم، دایره مشابهی در وزارت دادگستری وجود داشت که کارش سلب تابعیت از کسانی بود که از نازی‌ها و فاشیست‌ها حمایت می‌کردند.

چندین سال بعد نیز دایره دیگری ایجاد شد تا از آمریکایی‌هایی تحقیق کند که سابقه همراهی خود با نازی‌ها را مخفی کرده بودند. این دایره که در سال ۱۹۷۹ ایجاد شد برای بیش از ۱۵۰ نفر پرونده تشکیل داد.

به گفته ویل، وظایف این دایره در سال ۲۰۰۴ گسترش یافت و شامل شهروندانی نیز شد که در نقاط دیگر دنیا در قتل‌عام و جنایات مشابه نقش داشته‌اند.


کسب تابعیت به چه شکل است؟
کارهایی که افراد مقیم باید برای کسب تابعیت انجام دهند چنین است:

  • دارای کارت اقامت دایم (کارت سبز) قانونی باشند.
  • در پنج سال گذشته در ایالات متحده زندگی کرده باشند.
  • بتوانند به انگلیسی صحبت کنند، بنویسند و بخوانند.
  • در امتحان تاریخ و قوانین آمریکا قبول شوند.
  • مردان ۱۸ تا ۲۶ سال باید در لیست خدمت اجباری ثبت نام کنند.
  • ۶۴۰ دلار بابت درخواست بپردازند.
    فرم درخواست تابعیت ۲۰ صفحه است و شامل سوالاتی راجع به مدت زمان اقامت در خارج از آمریکا در ۵ سال گذشته، فروش اسلحه، “عادت به می‌خوارگی”، سابقه پذیرش در بیمارستان‌های روانی و رابطه مستقیم یا غیرمستقیم با کمونیست‌ها، تروریست‌ها و نازی‌ها می‌شود.



آیا کسانی که با کسب تابعیت شهروند شده‌اند باید نگران باشند؟
اور می‌گوید “حرف دولت ترامپ این خواهد بود که اگر کار خلافی انجام نداده‌اید، دلیلی ندارد که نگران باشید.”

اما با وجود اینکه وزارت دادگستری می‌گوید که هدف، مجرمان خطرناک است، اور عقیده دارد که جا برای تفسیر بسیار زیاد است: “آن‌ها نشان داده‌اند که می‌خواهند مواردی را بررسی کنند که به آن‌ها ارجاع داده می‌شود – ارجاع به چه دلیلی و چگونه؟ آیا تصادفی است؟”

وی افزود: فکر می‌کند قصد وزارت دادگستری بررسی دقیقتر شهروندان رنگین‌پوست، مردان و کسانی است که از کشورهای عمدتا مسلمان به آمریکا آمده‌اند و کسب تابعیت کرده‌اند، حتی اگر روند را با موفقیت طی کرده باشند.

به گفته او فناوری جدید و دیجیتال‌سازی اخیر بایگانی‌ها به این معنی است که می‌توان هر مورد را دوباره با دقت بازبینی کرد و کسب تابعیت نیز شامل مرور زمان نمی‌شود.


سلب تابعیت چگونه کار می‌کند؟
با این حال، حتی اگر مقامات فدرال تصمیم بگیرند که پرونده‌های بیشتری را برای سلب تابعیت به دادگاه بفرستند، لزوما قضات با همه موارد موافقت نخواهند کرد.

ویل می‌گوید “دادگاه‌ها عمدتا با دید محافظتی به مقوله شهروندی نگاه کرده‌اند.”

او به حکمی اشاره می‌کند که در ژوئن ۲۰۱۷ توسط دادگاه عالی صادر شد – قضات این دادگاه با اجماع کامل اعلام کردند که دولت باید ثابت کند که جرم اتهامی در کسب تابعیت نقش داشته است.

همانطور که الینا کیگن، یکی از قضات دادگاه عالی، در آن زمان نوشت: “ما هیچ قانونی نداریم که به دولت اجازه دهد تابعیت کسی را که از راه کاملا قانونی شهروند شده است سلب کند.”

البته این حکم شامل موارد ارتکاب جرم بعد از کسب تابعیت نمی‌شود.

ویل می‌گوید “برای نمونه، اگر درباره تاریخ تولد خود دروغ گفته باشید، این دلیل نمی‌شود که تابعیت شما را سلب کنند، چرا که تاریخ تولد مانع کسب تابعیت نمی‌شود.”

رابطه سلب تابعیت و شهروندی ایالات متحده چیست؟
این حرکت قطعا در چارچوب کلی تمرکز فزاینده دولت ترامپ بر “درست کردن” نظام مهاجرتی آمریکا می‌گنجد.

ویل اضافه می‌کند که این خبر به نظر می‌رسد راهی باشد برای جلب توجه رای‌دهندگان در سال انتخابات، چرا که پایگاه رای ترامپ “از جدیت او در برخورد با کسانی که نباید آمریکایی باشند خوشحال می‌شود.”

چیز دیگری که در این بین مطرح است، مسائل فرهنگی تکراری پیرامون سلسله مراتب شهروندی است: آیا کسانی که تابعیت آمریکا گرفته‌اند با کسانی که در این کشور زاده شده‌اند فرق دارند؟


اور می‌پرسد “آیا می‌شود واقعا تبعه شد؟” او به این واقعیت اشاره می‌کند که اجداد اغلب آمریکایی‌ها خود مهاجر بوده‌اند، اما وقتی آمریکایی‌هایی که تبعه این کشور شده‌اند مرتکب جرمی می‌شوند، به کشور محل تولدشان وصل می‌شوند.

“این مساله هیچ نقشی در ارتکاب جرم ندارد، پس چرا درباره‌اش صحبت می‌شود؟ هدفشان این است که به شما بگویند این تهدید از خارج بوده است، نه یک شهروند ایالات متحده. این هم یکی دیگر از مباحث تفرقه‌انداز است: شما هیچ وقت واقعا آمریکایی نمی‌شوید.”

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'