سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

انتقال حدود ۱۲۰۰تن از پناهجویان استرالیا به آمریکا

آمریکا موافقت کرده حدود ۱۲۰۰ نفر از پناهجویانی که در جزایر مانوس و نائورو در استرالیا زندگی می‌کنند به این کشور انتقال دهد.

8f716a38-1791-42b3-b324-4f8b27dff5b7_cx0_cy10_cw0_w987_r1_s_r1کیهان نوین: این توافق پس از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در روز بیستم ژانویه سال آینده میلادی اجرایی می‌شود.

آمریکا موافقت کرده حدود ۱۲۰۰ نفر از پناهجویانی که در جزایر مانوس و نائورو در استرالیا زندگی می‌کنند را بپذیرد. این توافق پس از برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا اجرایی می‌شود.

نخست‌وزیر استرالیا، در سخنانی که امروز از رسانه‌های استرالیایی پخش شد، از این توافق خبر داده است. مالکوم ترنبول، نخست وزیر استرالیا در یک کنفرانس خبری با بی‌نظیر خواندن این توافق اعلام کرد آنچه با آمریکا بر سر آن توافق شده فقط مختص پناهجویانی است که در حال حاضر در استرالیا به سر می‌برند و شامل پناهجویانی که در آینده وارد استرالیا می‌شوند، نخواهد شد. او این را هم تاکید کرد که «اولویت انتقال با زنان، کودکان و خانواده‌ها خواهد بود».

به گفته ترنبول این توافق با دولت فعلی آمریکا [دموکرات‌ها] انجام شده و مشخص نیست با روی کار آمدن دونالد ترامپ چه بر سر این توافق خواهد آمد؛ زیرا وی وعده داده است که از ورود مهاجران مسلمان به آمریکا جلوگیری کند.

نخست وزیر استرالیا با بیان اینکه بسیاری از این پناهجویان مسلمانان جنگ‌زده کشورهای سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان هستند، گفته «هدف از این توافق فرستادن پیام آشکار و صریح برای قاچاقچیان مسافر است که اگر قصد دارند غیرقانونی وارد استرالیا شوند، موفق نخواهند شد و سیاست حفاظت از مرزهای استرالیا هیچ تغییری نکرده است».

در روزهای گذشته «ساندی تلگراف» گزارش داده بود که در حال حاضر ۳۹۶ پناهجو در نائورو و ۸۷۳ پناهجو در جزیره مانوس در پاپوآ گینه‌نو زندگی می‌کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیشتر قول داده بود کشورش مسئله انتقال پناهجویان را از استرالیا به ایالات متحده رسیدگی خواهد کرد.

«ائتلاف ملی لیبرال» ترنبول که در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید، متعهد شده از هجوم مهاجران به استرالیا جلوگیری کند. پذیرفتن پناهجویانی از گواتمالا، هندوراس و السالوادور به عنوان بخشی از سهمیه پذیرش سالانه استرالیا از ۱۸،۷۵۰ پناهجو بخشی از این توافق است.

گفتنی‌ست، سفیر استرالیا در تهران، شنبه گذشته در گفتگو با خبرگزاری «ایسنا» اعلام کرد که در حال حاضر، ۳۷۷ پناه‌جوی ایرانی نیز در کمپ‌های مانوس و نائورو به سر می‌برند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'