سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
احضار محمدرضا خاتمی و شماری از فعالان مشارکت به دادگاه

احضار محمدرضا خاتمی و شماری از فعالان مشارکت به دادگاه

محمدرضا خاتمی، ازفعالین سیاسی اصلاح‌طلب، می‌گوید او و شماری از افراد جبهه مشارکت، به دادگاه احضار شده‌اند؛ و این احتمال را مطرح کرده‌ که احضارهای تازه مربوط به فعالیت‌های این حزب باشد.

img20160906_103638کیهان نوین: خاتمی  گفته است «هفته گذشته پیامی از یک منبع ناشناس روی پیغام‌گیر تلفن همراه» او بوده و خواسته شده بو تا «به شعبه ۲۶ دادگاه» مراجعه کند.

دبیر کل پیشین «جبهه مشارکت ایران اسلامی» افزوده است که این روند قانونی نبود، در نتیجه او به دادگاه مراجعه نکرده، اما وکیلش پی‌‌گیر موضوع شده‌است.

در ادامه محمدرضا خاتمی نتیجه مراجعه وکیل خود را چنین شرح داده‌است که «ظاهرا برای یک پرونده در دادسرای انقلاب قرار مجرمیت صادر شده، که به این شعبه ارجاع شده و احتمالا یک روند محاکه در جریان باشد. اما با توجه به اینکه این کیفرخواست را به وکیل بنده ندادند، روز چهارشنبه به دادگاه مراجعه می‌کنیم تا کیفرخواست را بررسی کنیم».

نایب‌رئیس دوره ششم مجلس شورای اسلامی، در عین حال افزوده از آنجایی که شماری از کسانی‌که قبلا در جبهه مشارکت فعالیت داشتند نیز احضار شده‌اند، احتمالا موضوع احضارها مربوط به فعالیت‌های این حزب باشد.

آقای خاتمی در ۳۰ مرداد ماه نیز گفته بود برگه احضاریه‌ای به او ابلاغ شده و پنج روز فرصت دارد تا به دادگاه مراجعه کند. در آن زمان این فعال اصلاح‌طلب گفته بود فکر می‌کند احضارش به‌خاطر فعالیت‌های گذشته باشد.

در پی اعتراضات گسترده در ایران، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، شماری از فعالان سیاسی جبهه مشارکت، و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، بازداشت شدند. در دادگاه‌های مربوط به وقایع انتخابات، دادستانی علیه این دو تشکل اعلام جرم کرده و خوستار انحلال هر دو شده بود. دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور دولت محمود احمدى‌نژاد نیز در فروردین ماه ۱۳۸۹ از توقیف پرواه فعالیت این دو حزب خبر داده بود. اما این رویه با اعتراضات این دو گروه سیاسی روبه‌رو شد.

.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'