سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ورود ۳۰۰ هزار پناهجو از غرب آفریقا به اروپا در ماههای آینده

ورود ۳۰۰ هزار پناهجو از غرب آفریقا به اروپا در ماههای آینده

فابریس لگری مدیر آژانس حراست از مرزهای اروپا (فرونتکس) اعلام کرد که هیچ‌گاه هم‌چون حالا، پناهجویانی از مسیر آفریقا به ایتالیا در تردد نبوده‌اند. به موازات لیبی، موج آوارگان از مبدا مصر به اروپا نیز رو به افزایش است.

d8a7d8b1d988d9bed8a7کیهان نوین: آژانس فرونتکس می‌گوید توافق اتحادیه اروپا با ترکیه در موضوع پناهجویان موجب شده تا جنگزدگان و آوارگان با مخاطرات جانی بسیار، از مسیرهای مدیترانه مرکزی خود را به اروپا برسانند.

فابریس لگری، مدیر فرونتکس اعلام کرده که هم اینک شمار پناهجویانی که از لیبی به ایتالیا می‌رسند، ۱۳ تا ۱۴ برابر بیشتر از کسانی است که از ترکیه به یونان می‌روند.

لگری افزوده که مسیر مدیترانه مرکزی هیچگاه به شلوغی فعلی نبوده تا آنجا که شمار کسانی که در سال جاری به طور غیرقانونی از مرز بین لیبی و ایتالیا گذر کرده‌اند به اندازه مجموع عبورهای غیرقانونی درکل اتحادیه اروپاست.
فابریس لگری هشدار داده که اگر سیل جنگزدگان غرب آفریقا در مسیر لیبی ادامه یابد، باید انتظار ورود ۳۰۰ هزار نفر از غرب آفریقا به شمال این قاره را داشت؛ آن هم در حالی که معلوم نیست چه میزان از این افراد بخواهند با قایق طی مسیر کنند.
مدیر فرونتکس ابراز نگرانی کرده که در هفته‌های اخیر، پیوسته جنگزدگان بیشتری در صدد برآمده‌اند تا از مبدا مصر و از طریق مدیترانه خود را به اروپا برسانند. او می‌گوید سفر در این مسیر بسیار خطرناک معمولا ده روز طول می‌کشد و افزایش تردد در آن، ضریب احتمال خطرات جانی را به مراتب بالاتر می‌برد.

فابریس لگری توضیح داده که قاچاقچیان در سال جاری، امکان عبور یکهزار قایق از مسیر مصر به ایتالیا را فراهم کرده‌اند و گرایش به استفاده از چنین مسیری رو به فزونی است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'