سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
حسن روحانی: اگر رئیس تیم مذاکره‌ کننده ظریف نبود به اینجا نمی‌رسیدیم

حسن روحانی: اگر رئیس تیم مذاکره‌ کننده ظریف نبود به اینجا نمی‌رسیدیم

رئیس جمهوری اسلامی انتقال مسئولیت مذاکرات اتمی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه را تعیین‌ کننده خواند و از سه فرد موثر در این زمینه نام برد. او از مخالفان داخلی و خارجی انتقاد کرد و باردیگر بهبود شرایط اقتصادی را وعده داد.

13920216170249177484453کیهان نوین: حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی در همایشی با عنوان “اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران” در روز سه‌شنبه ۲۹ دی شرکت کرد و به نکات مهمی پیرامون روند مذاکرات اشاره کرد.
به گفته روحانی گرفتن مسئولیت مذاکرات اتمی از شورای عالی امنیت ملی و واگذاری آن به وزارت امور خارجه این پیام روشن را برای همگان داشت که پرونده اتمی ایران موضوعی “امنیتی” نیست، بلکه ابعادی “سیاسی” دارد.

روحانی تصریح کرد که این پیشنهاد را به علی خامنه‌ ای، رهبر جمهوری اسلامی داده و موافقت وی زمینه‌ ساز رساندن مذاکرات به مقصد نهایی بوده است.
روحانی افزود: «اگر رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای غیر از آقای دکتر ظریف بود به اینجا نمی‌رسیدیم.»
نفر دوم برای رساندن مذاکرات به سرانجام مطلوب به گفته روحانی علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی بوده است. روحانی از صالحی به عنوان یکی از “سرآمدهای کشور” در دانش هسته‌ای یاد کرد. دانش صالحی در عرصه‌ های فنی گره‌گشای بحث‌های تخصصی در جریان مذاکرات بوده است.
حسین دهقان، وزیر دفاع “یار” سومی بود که به گفته روحانی پرونده “پی‌ام‌دی” (پرونده ابعاد نظامی برنامه اتمی) را به سرانجام رساند و پس از ۱۲ سال پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شد.

روحانی از پیروزی خود در انتخابات خرداد ۹۲ به عنوان “خواست ملت برای تعامل سازنده با جهان” یاد کرد و در بخشی از سخنان خود بی‌ آنکه نامی از اسرائیل یا عربستان سعودی ببرد به تلاش‌های مقامات این کشورها برای به شکست‌کشاندن مذاکرات اتمی اشاره کرد. او افزود: «عده‌ای با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین می‌رفتند و می‌گفتند قیمت نفت را پایین می‌آوریم و ایران را به زانو در می‌آوریم و در مجمع عمومی بمب را روی تابلو به جهان نشان دادند و گفتند به ایران اعتماد نکنید و هم‌چنین خیلی‌ها تلاش کردند تا وسوسه شیطانی ناامیدی را بردل‌ ها مستقر کنند.»
روحانی از برخی “همسایگان مسلمان” ایران نیز انتقاد کرد و گفت: “آنها پول خرج کردند که این مذاکرات به نتیجه‌نرسد در حالی که ما چنین انتظاری از آنها نداشتیم”.

وی با اشاره به “دلواپسان” داخلی گفت: «عده‌ای در داخل نیز بذر ناامیدی می‌افشاندند و خواهان شکست مذاکرات بودند». به گفته روحانی این عده می‌گفتند که “هر وقت مذاکره کرده‌ایم، سرمان کلاه رفته است.”
به گفته روحانی این افراد رویارویی با غرب را در سر داشتند و بر این باور بودند که “ما راهی جز جنگ و جنگیدن، ویران و ویران کردن نداریم.”

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'