سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
محکوم کردن جمهوری اسلامی در آزار و اذیت بهاییان در سنای آمریکا

محکوم کردن جمهوری اسلامی در آزار و اذیت بهاییان در سنای آمریکا

مجلس سنای ایالات متحده با تصویب قطعنامه‌ای جدید «اذیت و آزار اقلیت بهایی در ایران که با حمایت دولت انجام می‌شود» را محکوم کرده و ایران را متهم کرد که همچنان به نقض میثاق بین‌المللی حقوق بشر ادامه می‌دهد.

 

کیهان نوین: این قطعنامه موسوم به «قطعنامه ۱۴۸» که گزارش آن روز جمعه ۲۷ آذر در وب‌سایت دفتر روابط عمومی بهاییان ایالات متحده منتشر شده به اتفاق آرا و با حمایت ۳۹ سناتور از هر دو حزب اصلی به تصویب رسیده‌است.

قطعنامه جدید سنای آمریکا از دولت ایران می‌خواهد تا هفت رهبر جامعه بهایی را که از سال ۲۰۰۸ در ایران زندانی شده‌اند آزاد کند.

فریبا کمال‌آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو جمعی به نام «یاران» بودند که در سال ۱۳۸۷ بازداشت شدند. جمع یاران وظیفه مدیریت جامعه بهایی در ایران را برعهده داشت.

سناتور مارک کرک، ارائه‌کننده قطعنامه ۱۴۸، در ارتباط با این اقدام اظهار داشت: «در سراسر جهان بیش از پنج میلیون بهایی برابری بین انسان‌ها را محترم شمرده و ارج می‌گذارند اما در ایران افراد یادشده را تنها به جرم این‌که بهایی هستند هدف آزار و اذیت قرار می‌دهند.»

این قطعنامه هم‌چنین از رئیس‌جمهوری آمریکا و وزارت خارجه ایالات متحده می‌خواهد تا «از اختیارات در دسترس خود استفاده کرده و تحریم‌هایی را علیه مقام‌های دولت ایران و دیگر افرادی که مستقیماً در نقض جدی حقوق بشر دست دارند وضع کنند.»

به نوشته گزارش روابط عمومی بهاییان آمریکا، جمعاً ۷۱ نفر از بهاییان ایرانی در ایران زندانی هستند و دستگیری‌های مختلف و بدون تفهیم اتهام بهاییان در ایران هم‌چنان ادامه دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'