سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
درخواست جمهوری اسلامی برای پیوستن به WTO

درخواست جمهوری اسلامی برای پیوستن به WTO

ایران به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی (WTO) همچنین از فاسدترین کشورهای جهان از نظرسازمان شفافیت بین المللی،در دهمین اجلاس کشورهای عضو این سازمان از آمادگی کامل برای الحاق به این نهاد بین المللی خبر داده است.

images (1)کیهان نوین: دهمین اجلاس کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی از ۱۵ تا ۱۸ دسامبر (۲۴ تا ۲۷ آذر ماه) در شهر نایروبی، پایتخت کنیا برگزارشد و افغانستان و لیبریا به عنوان اعضای جدید این سازمان معرفی شدند.

ایران عضو ناظر این سازمان فراگیر جهانی است و با خاتمه پرونده هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی انتظار می‌رود که موانع پیش‌روی پیوستن کامل ایران به سازمان تجارت جهانی نیز برطرف شود.همه اینها درحالیست که سازمان شفافیت بین المللی جمهوری اسلامی را یکی از فاسدترین کشورهای جهان می داند.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز پنجشنبه ۲۶ آذر ماه در اجلاس وزیران WTO عمر درخواست الحاق ایران را به اندازه تاریخچه این سازمان دانست و تاکید کرد که پیوستن ایران یک “رویکرد برد–برد برای همه” خواهد بود.

او با بیان این که حامل “پیام مهمی” است، توضیح داد گزارش رژیم تجارت خارجی ایران که در سال ۲۰۰۹ میلادی ارائه شده به کلی مورد بازبینی و به روز رسانی قرار گرفته و منطبق با قوانین و قواعد لازم الاجرای چند سال پیش است.

به گفته آقای نعمت‌زاده، ایران آماده است تا این گزارش را در جلسه کارگروه الحاق ایران در اختیار دبیرخانه سازمان تجارت جهانی قرار بدهد.

روند الحاق به سازمان تجارت جهانی بسیار طولانی و سخت‌گیرانه است، اما باعث افزایش شفافیت اقتصادی و بالارفتن سرمایه‌گذاری‌های خارجی خواهد شد.

نوبت بعدی اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی دو سال دیگر است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'