سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
پذیرش بیعت رهبر القاعده از سوی رهبر جدید طالبان

پذیرش بیعت رهبر القاعده از سوی رهبر جدید طالبان

ملا منصور، رهبر جدید طالبان بیعت رهبر القاعده را پذیرفت. ایمن الظواهری رهبر القاعده به تازگی بیعت خود با ملا منصور را اعلام کرده بود. پیش‌بینی می‌شود که بیعت الظواهری جایگاه ملا منصور در درون گروه طالبان را تقویت کند.

images1کیهان نوین: ایمن الظواهری که احتمالا در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان زندگی می‌کند، در یک پیام صوتی در روز پنجشنبه (۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت) اعلام کرد: «ما بیعت خود را با فرمانده وفادار، ملا اختر محمد منصور اعلام می‌کنیم. خداوند او را حفظ کند.» الظواهری در این پیام درگذشت ملا عمر را هم تسلیت گفته است.

ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید طالبان از حمایت رهبر شبکه تروریستی القاعده قدردانی کرد و ضمن پذیرش بیعت رهبر القاعده، برای همکاری بیشتر شبکه القاعده و گروه طالبان ابراز امیدواری کرد.

بعد از اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان، اختلاف‌هایی در درون گروه طالبان بروز کرد. برگماری ملا منصور به عنوان فرمانده جدید طالبان باعث نارضایتی برخی از اعضای این گروه شد. تعدادی از سران طالبان جانشین ملاعمر را قبول ندارند و مخالف مشارکت گروه طالبان در مذاکره صلح با دولت افغانستان هستند.

در نشست شورای رهبری طالبان که ملا اختر محمد منصور به عنوان سرکرده جدید این گروه معرفی شد، برخی از چهره‌های مشهور از جمله پسر ۲۶ ساله و برادر ملا عمر در اهتراض به این انتساب جلسه را ترک کردند. حرکت اعتراضی در هسته رهبری طالبان نشان می‌دهد که ملا منصور برای متحد کردن گروه طالبان با چالش سختی رو به رو است.

تاکید القاعده به حمایت از طالبان موضع رهبر جدید طالبان را در مقابل مخالفینش تقویت خواهد کرد. بیعت رهبر شبکه القاعده با رهبر جدید طالبان اقدام تاکتیکی برای رد کردن گروه “دولت اسلامی” هم دانسته می‌شود که عمدتا در سوریه و عراق می‌جنگد و اخیرا در افغانستان نیز حمایت برخی از فرماندهان طالبان را کسب کرده است. “دولت اسلامی” به رقیبی برای طالبان و القاعده بدل شده است. هم در صفوف رهبری القاعده و هم در طالبان این نگرانی وجود دارد که بخشی از بدنه آنها به گروه “دولت اسلامی” بپیوندند.

به نظر ناظران سیاسی شکاف و احتمال تبدیل شدن گروه طالبان به چندین گروه برای افغانستان کابوسی وحشتناک خواهد بود و روند مذاکره صلح را به خطر خواهد انداخت. کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت انشعاب در صفوف رهبری طالبان این امکان نیز وجود دارد که افغانستان سرنوشتی مشابه سرنوشت سوریه، لیبی یا یمن پیدا کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'