سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

خروج قطاری از ریل در استان گلستان به دلیل سرقت پیچ و مهره خط آهن

روز جمعه ۲۳ مرداد ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه قطار اینچه‌برون – گرگان، تنها ۱۰ روز پس از افتتاح این مسیر، به دلیل «سرقت حدود ۶۰۰ پیچ و مهره از خط آهن و شُل شدن ریل» از خط خارج شد.

139301101149333872435223کیهان نوین: این قطار با ۷۰ مسافر در نزدیکی روستای «دوگنچی» از توابع شهرستان «آق‌قلا» در استان گلستان، از خط خارج شده و این حادثه «خسارات جانی» نداشته‌است.

در همین حال مدیرکل راه آهن استان گلستان، سرقت حدود ۶۰۰ پیچ و مهره از خط آهن توسط «افراد ناشناس» و شُل شدن ریل را «عامل اصلی» این حادثه اعلام کرد و گفت که به دلیل سرقت این پیچ و مهره‌ها، در طول ۱۲۵ متر از این مسیر «هیچ نگهدارنده ریلی وجود نداشته و عملاً ریل به کلی رها بوده‌است.»

محمد رضا قربانی اضافه کرد: «از آنجا که پیش از این سانحه قطار در مسیر برعکس (گرگان – اینچه‌برون) مسافران دیگری را منتقل کرده‌است به نظر می‌رسد در مدت زمان رفت تا برگشت قطار، افرادی مبادرت به سرقت پیچ و مهره‌های نگهدارنده ریل کرده‌اند.»

به گفته قربانی، در این حادثه شش چرخ این قطار از ریل خارج شده و قطار «خسارت جدی» ندیده‌است.

وی همچنین خبر داد که خط گرگان – اینچه‌برون در روز شنبه بازگشایی خواهد شد اما تا ۴ یا ۵ روز آینده و تا زمان بررسی و تأیید نهایی «فنی قطارِ» آسیب دیده، جابجایی مسافر در این مسیر انجام نخواهد شد.

این حادثه در حالی رخ داده‌است که مدیرعامل راه‌آهن پیش از این درباره وضعیت خط ریلی گرگان گفته بود که «فرسودگی این مسیر باعث شده بعضی از پیچ‌های ریل به راحتی با دست باز شوند.»

قطار مسافری گرگان – اینچه‌برون روز سه شنبه ۱۳ مرداد، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران افتتاح شده بود.

پس از ایستگاه راه آهن اینچه‌برون، خط آهن ایران به خط آهن ترکمنستان وصل می‌شود.

خط آهن بین‎المللی شرق دریای خزر به طول ۹۲۶ کیلومتر که سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را به هم وصل می‌کند و ۸۰ کیلومتر از آن در خاک ایران است، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر و پس از گذشت بیش از هفت سال از امضای توافق‌نامه اولیه، با حضور رؤسای جمهور سه کشور به بهره‎برداری رسیده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'