سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
شکست مذاكرات اپوزیسیون سوریه و جمهوری اسلامی بر سر شهر زبدانی

شکست مذاكرات اپوزیسیون سوریه و جمهوری اسلامی بر سر شهر زبدانی

شوراهای محلی در شهر زبدانی اعلام کردند که مذاکرات میان اپوزیسیون سوریه و هیئت ایرانی بر سر این شهر به بن‌بست رسیده است.

97370_885کیهان نوین: گروه احرار الشام که طرف مذاکرات با ایران بود، می‌گوید که دلیل بن‌بست حاصل شده، اصرار طرف ایرانی بر بیرون رفتن تمام ساکنان شهر زبدانی و اطراف آن از خانه و کاشانه خود و انتقال به مناطق دیگر است. این در حالی است که اهالی شهر زبدانی در بیانیه‌ای مخالفت خود را با خروج از شهر اعلام کرده‌اند.

در پی این بن‌بست در مذاکرات، آتش‌بسی که پیشتر در زبدانی و در دو شهرک کفریا و الفوعه در استان شمالی ادلب اعلام شده بود، به پایان رسید. از این رو حملات توپخانه‌ای شدید نیروهای دولتی سوریه بر شهر زبدانی آغاز شد و درگیری‌ها در محیط دو شهرک الفوعه و کفریا از سر گرفته شد.

چهارشنبه گذشته آتش بس 48 ساعته‌ای میان مخالفان مسلح بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه از یک سو و ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان از سویی در سه منطقه آغاز شد. این آتش‌بس روز جمعه برای سه روز تمدید شد. شهر زبدانی واقع در حومه دمشق در کنترل مخالفان است و دو شهرک شیعه‌نشین در استان ادلب که در کنترل نیروهای دولتی است، مناطقی هستند که آتش‌بس در آن‌ها آغاز شده است. بنا بر گزارش‌ها مذاکرات میان دو طرف بر سر مسائل دیگر ادامه خواهد یافت.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'