سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
خبر دادن  ظریف از احتمال رسیدن به توافق در روز دوشنبه

خبر دادن ظریف از احتمال رسیدن به توافق در روز دوشنبه

درحالی که آخرین ضرب الاجل تعیین شده در مذاکرات اتمی ایران و قدرت ها دوشنبه به سر می آید، روز یکشنبه نشانه هایی قوی – به خصوص از سوی مقام های ایرانی – از احتمال رسیدن به توافق در روز دوشنبه ظاهر شده است.

JamNewsImage15045202کیهان نوین: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه عصر در پاسخ به سوال خبرنگاران دایر اینکه توافق “امروز یا فردا؟” به دست خواهد آمد جواب داده: “فردا.”

در طول روز یکشنبه یکی از قوی ترین نشانه ها از نزدیک بودن توافق در سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ظاهر شد که گفت: “خدا را شکرگزارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مسئله هسته‌ای دادم عمل کردم.”

با این حال آقای روحانی برای محکم کاری اضافه کرد که “حتی اگر همین‌جا هم که در قدم های آخر مذاکرات هستیم کار متوقف شود ما به وظیفه‌مان عمل کردیم”.

به علاوه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دوشنبه عصر وارد وین شد که نشانه دیگری از نزدیک بودن توافق تعبیر شد.

یک دیپلمات غربی روز یکشنبه به شبکه سی ان ان گفت: “تقریبا به نقطه پایان (برای حل اختلافات) رسیده ایم.”

ایران و گروه پنج به علاوه یک (اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا برای رسیدن به یک توافق جامع بر اساس تفاهم نامه ماه آوریل لوزان و طرح عمل مشترک ژنو – که پاییز ۲۰۱۳ امضا شده بود – مذاکره می کنند.

هدف مذاکرات مهار برنامه اتمی ایران و رفع نگرانی از حرکت این کشور به سوی دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح اتمی – اتهامی که ایران رد می کند – و در مقابل رفع تحریم های ایران است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'