سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
آغاز ثانیه شماری در مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و 1+5

آغاز ثانیه شماری در مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و 1+5

مذاکرات وین به لحظات پایانی مهلت مقرر برای دستیابی به توافق اتمی نزدیک می‌شود. وزیر خارجه فرانسه گفته که “لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده است.” رهبر ایران بر “ادامه مبارزه با استکبار” حتی پس از پایان مذاکرات تأکید کرده است.

downloadکیهان نوین: مذاکرات اتمی دنباله‌دار ایران و شش قدرت جهانی تا پاسی از ساعات بامداد روز یکشنبه (۱۲ ژوئیه/ ۲۱ تیر) نیز ادامه داشت. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با حضور در میان خبرنگاران گفت: «همه چیز روی میز است. حال لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده است.»

مهلت نهایی پایان مذاکرات روز دوشنبه ۱۳ ژوئیه تعیین شده است، اما یک مقام رسمی هیئت مذاکره‌کننده ایران به خبرگزاری فرانسه گفته است که گفتگوها میان دو طرف می‌تواند همچنان ادامه‌ داشته باشد. این مقام ایرانی اضافه کرده است: «ما برای رسیدن به یک توافق خوب هیچ محدودیت زمانی نداریم.»

مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ تا کنون سه بار تمدید شده است. در ابتدا تاریخ ۳۰ ژوئن به عنوان مهلت نهایی برای رسیدن به توافق هسته‌ای اعلام شده بود، اما این مهلت به ۷ ژوئیه، ۹ ژوئیه و سپس ۱۳ ژوئیه تغییر زمان داد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه (۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر) در میان خبرنگاران در رابطه با دستیابی به یک توافق تا مهلت باقی‌مانده ابراز خوشبینی کرد، اما پس از آنکه نشست یک ساعت و نیمه وی با محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید، در توئیتر خود نوشت: «هنوز موضوعات دشواری وجود دارند که باید حل شوند.»

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه به وین بازگشت. وی به همراه فرانک والتر اشتاین‌مایر، جان کری و فیلیپ هاموند، همتایان آلمانی، آمریکایی و بریتانیایی‌اش و نیز نمایندگان چین و روسیه شامگاه شنبه جلسه‌ای مشترک برای بررسی چگونگی پیشبرد مذاکرات در ساعات باقی‌مانده تا اتمام ضرب‌الاجل نهایی ترتیب دادند.
آیت‌الله خامنه‌ای: خود را برای مبارزه با استکبار آماده کنید

همزمان با شدت گرفتن تب و تاب مذاکرات هسته‌ای در وین، رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه (۲۰ تیر/ ۱۱ ژوئیه) در جمع گروهی از دانشجویان از آنها خواست تا خود را برای “ادامه مبارزه با استکبار” آماده کنند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در مورد تکلیف “استکبارستیزی” پس از پایان مذاکرات هسته‌ای با غرب گفت: «مگر مبارزه با استکبار تعطيل‌بردار است؟ …اگر مبارزه با استکبار نباشد ما تابع قرآن نيستيم.»

رهبر جمهوری اسلامی آمریکا را “کامل‌ترین مصداق استکبار” خوانده و گفت: «به مسئولین مذاکره‌کننده نیز گفته‌ایم که فقط در موضوع هسته‌ای حق دارید مذاکره کنید و با اینکه طرف آمریکایی گاهی مسائل منطقه، از جمله سوریه و یمن را پیش می‌کشد، مسئولین ما می‌گویند، در این مسائل مذاکره نمی‌کنیم.»

مقام‌های آمریکایی و ایرانی تا کنون بارها تأکید کرده‌اند که گفتگوها در وین تماما بر سر موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران متمرکز شده و مسائل منطقه‌ای در دیدارها میان نمایندگان دو طرف مطرح نمی‌شوند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'