سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
از پای‌درآمدن 14سرکرده جیش‌الاسلام در غوطه شرقی دمشق

از پای‌درآمدن 14سرکرده جیش‌الاسلام در غوطه شرقی دمشق

نبرد «روزهای بدر» که با هدف تغییر نقشه میدانی جوبر اوایل هفته کلید خورد، رهاوردی جز شکست برای تروریست‌ها نداشت، درحالی که در جریان حملات ارتش سوریه علیه مواضع و تجمعات «جیش الاسلام» در غوطه شرقی دمشق 14 سرکرده این گروه کشته شدند.

daesh.ir-42797W8AAuqfL.jpg-large-510x359کیهان نوین: برای چهارمین روز متوالی کوی «جوبر» در دمشق شاهد حملات مستمر گروه‌های مسلحی بود که از اوایل هفته اعلام کردند، نبرد «روزهای بدر» را با هدف پیشروی در این منطقه آغاز کرده‌اند.

ائتلاف موسوم به «فرماندهی یکپارچه غوطه شرقی» متشکل از گروه‌های تروریستی جیش الاسلام، أجناد الشام، لشکر الرحمن وغیره 4 روز مستمر هرچه تلاش کردند، نتوانستند، تغییری در نقشه و موازنه حاکم بر میدان ایجاد کنند.

کانون درگیری‌ها در این 4 روز بازار «الهال» بود، در حالی‌که تا پیش از این چند ماهی آرامشی شکننده بر منطقه جوبر حکمفرما بود.

شکست جیش الاسلام در روزهای بدر

در این ارتباط یک منبع میدانی سوری توضیح داد که حملات گروه‌های مسلح طی 4 روز گذشته هیچ نتیجه‌ای برای این گروه‌ها به همراه نداشت و ارتش سوریه همچنان به عملیات خود در این منطقه به آرامی، اما با دقت ادامه می‌دهد، چون این نیروها در جوبر با شبکه‌ای از تونل‌های تو در تو و شهری زیر زمینی مواجه هستند که بر روند عملیات آنها تاثیر می‌گذارد.

این منبع آگاه سوری تاکید کرد که ماموریت ارتش سوریه در جوبر در این برهه زمانی کشف این تونل‌ها و انهدام آنهاست.

وی اخبار انتشار یافته در برخی پایگاه‌های اینترنتی وابسته به گروه‌های مسلح مبنی بر سیطره این گروه‌ها بر منطقه کمال مشارقه و محله الجباویه در جوبر را تکذیب کرد.

مایوس شدن گروه‌های تروریستی از محقق کردن هرگونه پیشروی در جوبر موجب شد تا این گروه‌ها مناطق مسکونی دمشق را آماج حملات خمپاره‌ای و موشکی خود قرار دهند که ده‌ها کشته و زخمی از غیر نظامیان برجا گذاشت.

در پی این حملات نیروی هوایی ارتش سوریه سکوهای پرتاب موشک و خمپاره گروه‌های تروریستی در کوی جوبر و شهرک‌های خان الشیح، عین ترما و زبدین را هدف قرار داد و منهدم کرد.

انهدام مواضع تروریست‌ها در نقاط مختلف غوطه

این درحالی است که ارتش سوریه موفق شد، با هدف گرفتن یک دستگاه خودرو وابسته به جیش الاسلام در منطقه «مزارع تل کردی» در حوالی شهر «دوما» تمام تروریست‌های موجود در این خودرو را که 17 نفر و اغلب دارای تابعیت‌های خارجی و غیر سوری بودند، از پای درآورد.

ادریس ولد بکر لیبیایی، سعید بغدادی، فراس اللو و زهیر دعاس از جمله کشته‌های این حمله بودند که از فرماندهان میدانی جیش الاسلام شمرده می‌شدند.

در کوی‌های التضامن و النشابیه ارتش سوریه یکی از مقرهای گروه تروریستی جیش الاسلام و 3 دستگاه خودرو وابسته به این گروه را هدف گرفت که در نتیجه آن ده‌ها تروریست مسلح کشته شدند.

در میان کشته‌های این حملات نیز عبد الله الروجیلی یمنی از کارشناسان بمبگذاری جیش الاسلام، عماد التلاوی فلسطینی، بهاء الصمادی، علی الأجوه و أحمد شبیب از سرکردگان این گروه شناسایی شدند.

اما در نتیجه گلوله باران مواضع تروریست‌ها در نزدیکی مسجد ابو بکر الصدیق، در شهرک زملکا سلطان بابوییف تاجیکستانی، محمد الرفاعی، عبد الستار القدة، مالک بقلة و ماهر سرمینی از تروریست‌های معروف این شهرک وابسته به جیش الاسلام کشته شدند.

از سرگیری درگیری‌ها در یرموک

در جنوب دمشق، اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» نیز چند روزی است که ناآرام نشان می‌دهد. براساس گزارش‌های رسیده از اردوگاه یگان توپخانه ارتش سوریه مواضع داعش در نزدیکی شهرداری یرموک و خیابان سی‌ام را بمباران کرد.

از جهت دیگر، در حالی‌که تانک‌های ارتش سوریه درحال پیشروی در بوستان‌‌ها و باغ‌های خیابان سی‌ام هستند، نیروهای پیاده نظام با همکاری نیروهای داوطلب دفاع مردمی اطراف میدان «الریجه» درگیر هستند.

همچنین گزارش شده است که دو گروه تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره با نیروهای «فتح الانتفاضه» و دیگر گروه‌های فلسطینی در نقاطی از یرموک درگیر هستند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'